Az idei év számos kihívással állította szembe a piac szereplőit, de a harmadik negyedév után a helyzet talán már nem tűnik annyira ijesztőnek, mint korábban. Noha az előzetes várakozásokhoz képest az eredmények annyira nem is eltérőek, 2020 számos tekintetben változást hozott, és további átalakulások bölcsője is lehet. A Beko márkát forgalmazó Hauser Magyarország üzletágvezetőjével, Kovács Tiborral beszélgettünk arról, hogyan élték meg az idei évet, mit tartogathat még az esztendő, illetve milyen változások elé nézünk a jövőben.

Noha jelenleg is elég sok a bizonytalansági tényező, a tavaszihoz képest talán valamivel tisztább a kép. Az önök esetében a Covid–19-járvány okozott változásokat az idei tervek vonatkozásában?
A járvány eleje komoly aggodalmat és bizonytalanságot váltott ki nálunk is, majd villámsebesen alkalmazkodnunk kellett a rendkívüli körülményekhez. Első intézkedéseink a stabil likviditás megőrzését szolgálták. Szerencsére a kereskedelemi tevékenység viszonylag gyorsan konszolidálódott, sőt bizonyos szegmensek még haszonélvezőivé is váltak a rendkívüli helyzetnek. A mi forgalmainkban is keletkeztek hullámok, van olyan terület, ahol a terveinken felül teljesítettünk, és van olyan is, ami ettől elmaradt. Ezen mozgások többsége teljesen racionális, illetve indokolható volt. Illeszkedett abba a megváltozott vásárlói és közgondolkodásba, ami meghatározó lett itthon. Pár álmatlan éjszakát ugyan okozott, de úgy határoztunk, hogy összességében nem változtatnunk a kitűzött 2020. évi forgalmi, beruházási és fejlesztési terveinken. Ez az esztendő a feszes beszerzési és értékesítési terveinken túl még egy teljes körű vállalatirányítási rendszer cseréjét és komplett logisztikai váltás terveit tartalmazta. Viszont a Covid–19 – érdeklődés hiányában – nem volt betervezve.
Az online szegmens erősödésére hogyan érdemes reagálni, mennyiben van ez hatással a piaci stratégiájukra? Illetve elképzelhetőnek tartanak-e szerkezeti változásokat a hazai piacon?
Erről a témáról számtalan tanulmány, könyv, diplomamunka, értekezés stb. fog még születni. Véleményem szerint ma sok kereskedelmi menedzser érezheti úgy, hogy olyan változások tanúi vagyunk, amelyek nemcsak módosítják az eddig ismert működési modelleket, hanem alapjaiban átírják azokat, illetve újraértelmezik a földrajzi térbeliség fogalmát is. Jelen állapotok szerint a hazai – de talán a külföldi – kereskedelmi szereplők számára is a digitális átalakulás gyökerestől felforgató hatással jár, még úgy is, hogy az elmúlt egy-két évben az offl ine csatorna több szereplője is elmozdult az omni-channel működési modell irányába. Az online szegmens hirtelen erősödése kapcsán vannak, akik vakon tapogatóznak, amíg mások pedig páratlan üzleti lehetőséghez jutnak általa. Az új vásárlói igények viszont átfedik a határokat a hagyományos és az online értékesítés között. Hiába volt valaki eddig sikeres az e-kereskedelemben, offline értékesítési mód nélkül csak félkarú óriás lesz. A két értékesítési csatorna ugyanazon gazdálkodó szerv kezében a hozzá tartozó marketingeszközökkel (!!!) nagymértékben egymást erősítő tevékenység lehet a professzionális irányítás mellett. A szakáruházak esetében éppen ez lehet a kitörési pont. Az omni-channel modellnél az egységes kommunikáció, logisztika, közös árpolitika, centrális adatbázis-kezelés és hasonló feladatok megoldása létfontosságú lesz a jövőben. (Figyelem! Ez a jövő tegnap elkezdődött!) A hipermarketeknél úgy látom, hogy a műszaki terület „jegelése”, alacsonyabb fordulatra állítása, esetleg leépítése vagy kiszervezése tűnik reális forgatókönyvnek a jelenlegi működésük tükrében. Az első félév egy üzleti „magas labdát” kínált fel számukra, és lecsapás helyett defenzív, passzív mezőnyjáték alakult ki. Rendkívül sajnálatos lenne, ha a hipermarketek ezen képességei tovább gyengülnének. A kisebb, független műszaki áruházak esetében pedig a rugalmasságot kihasználva új potenciált jelenthet a netes értékesítés erősítése, amit képzett és motivált, főként IT-területen jártas emberek tudnak remekül kiaknázni. Regionális szereplőkből országos szereplőkké válnak villámgyorsan. Ezeknél a szereplőknél komoly versenyelőnyt élvezhet bizonyos fokú együttműködés kialakítása a szakterületek mentén.
Az innovációk, újdonságok bevezetésére az önök esetében volt-e, van-e hatással a járvány?
Úgy vélem, az új energiacímkére történő átállás elviszi a fókuszt a fejlesztések mostani bevezetéséről. Gyakorlatilag minden márka átalakítja a teljes választékát, ami rengeteg időt és energiát emészt fel a sok áruforgalmi, adminisztrációs, logisztikai nehézség révén, ez pedig nem az újdonságok bevezetésének kedvez. Igaz, az MDA-szektorban már most is léteznek különféle antibakteriális opciók, viszont a közeljövőben több ilyen irányú fejlesztés lát majd napvilágot, amelyek általános hazai elterjedése még pár hónapot várat magára. Ugyanakkor kisgépek esetében szemmel látható az egészséghez kapcsolódó termékek keresletének élénkülése, így a kereskedők is érdeklődnek az ilyen készülékek iránt. A légtisztító, fertőtlenítő megoldásokat kínáló termékekkel mi is szeretnénk erősebben megjelenni. Arra számítunk, hogy ezek a vásárlói igények nem fognak hirtelen eltűnni, és az ilyen eszközök huzamosabb ideig jelen lesznek a piacon. De a föníciaiak több mint 3000 éves „marketinggondolat”-át se feledjük: jó terméket, jó helyen, jó időben, jó áron szükséges kínálni! (A sorrend is számít!)
„Ha a járvány kapcsán jelentősebb változásokra nem kerül sor, akkor a tavalyihoz hasonló szolid piaci növekedés elérhetőnek tűnik.”
Mit várnak az év végétől? Megítélésük szerint hogyan alakulhat a kereslet a karácsonyi szezonban?
A nagyháztartási géppiacon a karácsony szerepe egyre kevésbé jelentős, a szezongörbe egyre laposabb lesz. A trend várhatóan idén sem változik, és nem valószínű, hogy az elmúlt éveknél erősebb időszakot jelent majd az év vége. Ha a járvány kapcsán jelentősebb változásokra nem kerül sor, akkor a tavalyihoz hasonló szolid piaci növekedés elérhetőnek tűnik. Persze ebbe azért még sok minden beleszólhat a víruson kívül, például a forintárfolyam alakulása. A kisgéppiac kissé érzékenyebb maradt a karácsonyi szezonra, mivel az ajándék jellegét kevésbé vesztette el, ezért itt továbbra is kiugró keresletet várok. Az 1–9. hónap forgalma közel egyező a 10–12. hónap forgalmával.
Függetlenül a járványtól, önök új vállaltirányítási rendszerre tértek át. Mi tette ezt szükségessé, illetve adott körülmények között milyen nehézségekkel járt a váltás?
A korábban használt rendszerünk már tízéves volt, ami az utóbbi években egyre gyorsabban fejlődő digitális környezetben nem számított különösebben korszerűnek. Másik oldalról pedig a cégcsoport egészének akkori működéséhez volt igazítva, így például az azóta már megszűnt hazai kerékpár-összeszerelés is része volt. A testre szabás, aktualizálás pedig olyan egyedi fejlesztéseket követelt volna, amelyekkel szemben egy hozzánk jobban igazodó, valamint a vevőink igényeit jobban kielégítő rendszer alkalmazása ideálisabb megoldás. A bevezetés nem volt teljesen zökkenőmentes, mivel a nem tervezett Covid–19 miatt elrendelt otthoni munkavégzés komolyan megnehezítette az átállást. Igazi csapat munka volt, és közben elképesztő egyéni teljesítmények is születtek. Nem tudom szó nélkül hagyni, hogy Szalai Beatrix, a várandós kismamánk most is fantasztikusan szárnyal, és vállán viszi a projektet. Teher alatt nő a pálma! Hálás vagyok, mert nagyon jó ilyen remek csapattal dolgozni, akik egy hullámhosszon vannak és segítik egymást speciális helyzetekben is. Ebben az évben a vállalatirányítási rendszer cseréje mellett a komplett logisztikai tevékenységünk átszervezését is beterveztük. Aki mostanában ebbe belefogott, az tudja, mekkora feladat, gond, probléma ez, de lassan a végéhez érünk. Az átállás eredményeként képesek leszünk – az eddig is átlagon felüli – szolgáltatási szintünk emelésére és a költséghatékonyság fokozására is. Ezek a beruházások preventív jelleggel történtek, és az üzleti kapcsolataink erősítését szolgálják.
A jövő év is tartogat újdonságokat a piac számára. Az új energiacímke bevezetése, a jótállási szabályok változása. Mennyiben érintik ezek a jövő évvel kapcsolatos elképzeléseiket?
Annak ellenére, hogy az energiacímke-szabályozás csak jövő márciusban lép életbe, a legtöbb márka már idén végrehajt minden ezzel kapcsolatos teendőt, így ennek a jövő év vonatkozásában kisebb jelentőséget tulajdonítok. A szavatossági törvény változása már okozhat nehézségeket. Ha a jelenlegi tervezet kerülne bevezetésre, számos kérdés maradna megválaszolatlan. Az egyik legproblémásabb, hogy a termékek különböző áron való értékesítéséhez eltérő jótállási idő tartozhatna. Mindez pedig komoly szakmai konfliktusok forrása is lehet. Az APPLiA egy szakmailag kifogástalan módosító javaslatot nyújtott be a szavatossági törvény ügyében. Bízom benne, hogy ezt figyelembe veszik a döntéshozók. Szerencsém, hogy az APPLiA – szokás szerint – remek munkát végezett, mert így nekem csak kívülről kellett követnem. Minden partnerünk komfortérzetét szeretnék javítani, ezért az idei évben olyan fundamentális, agilis, gyors fejlesztéseket végeztünk, ami a további időszak normál menetére és az esetleges váratlan eseményeire is megfelelő megoldási lehetőséget biztosít.