Prémiumtrendek

2020. november 16.

A Covid–19-járványnak számos negatív hozadéka volt, ugyanakkor a műszaki piacon több terület forgalmára is kedvező hatást gyakorolt. A háztartási készülékek vonatkozásában elsősorban a főzéshez, illetve az ételkészítéshez kapacsolódó termékkörök voltak a helyzet haszonélvezői, így a háztartási kisgépkategóriák közül több iránt is fokozódott az érdeklődés az év folyamán. Kíváncsiak voltunk, hogy a prémiumszegmensben hogyan alakult mindez, illetve hogy a felső kategóriában megfigyelhető trendek és tendenciák mennyiben térnek el a piac más területén tapasztaltaktól. A KitchenAid márkát forgalmazó Duisberg Kft. kereskedelmi igazgatóját, Ruttnay-Kovács Ildikót kérdeztük tapasztalataikról, illetve a közeljövőt illető várakozásaikról.

A háztartási kiskészülékek prémiumszegmensének számára milyen változást jelentett az idei év, illetve melyek voltak a területet leginkább meghatározó trendek?

 

Az európai trendeknek megfelelően, Magyarországon is eddig soha nem tapasztalt keresletnövekedésre került sor. A KitchenAid gépek eddig főleg a professzionális szintű és az otthoni gasztronómiában előszeretettel kísérletező „hobbiséf” típusú felhasználók körében voltak nagyon népszerűek. Idén azonban mellettük nagyon sok olyan új vásárlóval is találkoztunk, aki csak most kezdett el otthon főzni, vagy éppen kenyeret sütni. Ebben a kategóriában mindig elvárás az időtállóság és a megbízhatóság, erre pedig ebben az évben még fokozottabb igény mutatkozott. Azt tapasztaltuk, hogy emiatt sokan inkább a prémiumkategóriából választottak, hosszú távú befektetésként tekintettek a konyhai kisgépek beszerzésére is. Az utazások elmaradása, illetve az élet más területein realizált alacsonyabb költségek miatt, például üzemanyagra, ruházkodásra, szórakozásra és hasonló kiadásokra fordított alacsonyabb összeg, lehetővé tette, hogy a sokszor kisebb pénztárcából gazdálkodó vevők is most valóra váltsák régóta dédelgetett álmukat, hogy KitchenAid robotgépük lehessen otthon.A piaci adottságok, illetve a körülmények alakulása miatt pedig számunkra is érzékelhető volt egy erőteljes elmozdulás az online értékesítési csatornák irányába.

Ruttnay-Kovács Ildikó_01

“Ebben a kategóriában mindig elvárás az időtállóság és a megbízhatóság, erre pedig ebben az évben még fokozottabb igény mutatkozott.”

Milyen termékkörökben voltak leginkább érezhetők a változások?

Mi azt tapasztaltuk, hogy ugrásszerűen nőtt az igény a robotgépek, valamint a további extra funkciókat biztosító robotgéphez csatlakoztatható olyan adapterek, tartozékok iránt, mint amilyen például a tésztakészítő, a szeletelő, a reszelő vagy éppen a daráló. Általánosságban elmondható, hogy minden főzési és sütési folyamatot támogató kisgépkategóriában megnőtt a kereslet, a korábbiakhoz képest, sokkal több multifunkciós gép (food processor) és turmixgép fogyott. Ezek a típusú termékek nagy segítséget tudnak nyújtani, ha a családban előtérbe kerül az egészséges táplálkozás, vagy speciális diétás igények (pl.: gluténmentes) merülnek fel.

A fogyasztói igények tekintetében tapasztaltak változásokat az 2020 során?

Egyre többen fedezték fel az otthoni ételkészítésben rejlő potenciális örömforrást, illetve igényelték, hogy minél hatékonyabban, időtakarékosabban tudják elvégezni a konyhai feladatokat. A prémiumkategóriában a fogyasztók egyre inkább igénylik az élményközpontú vásárlást, ma már önmagában kevés, hogy egy csúcsminőségű terméket kapnak kézhez. Preferálják az egyedi megoldásokat, a KitchenAid-vásárlók körében sokszor fontos szempont, hogy a termék illeszkedjen az otthoni enteriőrhöz, extrémebb esetben még azt is elvárják, hogy a robotgép tükrözze az egyéniségüket, ezért gravíroztatják vagy egyedi tálakkal tovább variálják a készüléküket.

“A prémiumkategóriában a fogyasztók egyre inkább igénylik az élményközpontú vásárlást, ma már önmagában kevés, hogy egy csúcsminőségű terméket kapnak kézhez. “

Mindezek lehetnek hatással a termékválaszték alakítására a jövőben?

Az innováció a KitchenAid életében mindig is központi szerepet játszott, ezért a márka 100 éves fennállása során folyamatosan dolgozott és jelenleg is dolgozik a termékválaszték továbbfejlesztésén. A jövő évi újdonságokról egyelőre még konkrétumokat nem mondhatok, aktuálisan pedig az új vezeték nélküli termékcsalád bevezetésén dolgozunk, ami elsősorban a még kényelmesebb és rugalmasabb otthoni konyhai előkészítést támogatja.

Indokoltnak látnak bármilyen változtatást a kereskedelmi stratégia vagy a marketing területén a jövőben?

Fontosnak tartjuk, hogy a minőségi értékesítés irányába tegyünk további lépéseket, ezért folyamatosan dolgozunk a viszonteladói struktúra átalakításán. Megítélésünk szerint egy prémiummárka szempontjából elengedhetetlen, hogy már az online térben is azzal a kiszolgálással és felhasználói élménnyel találkozzon a vásárló, amit ezen a színvonalon elvár.

 

Több márka számára is kihívást jelent a termékellátás biztosítása. Az önök esetében is felmerültek, felmerülnek ilyen jellegű nehézségek?

Sajnos ez a probléma minket is érint. A robotgép- és turmixgépgyártásunk az Egyesült Államokban történik, és több hónap az átfutási ideje annak, mire a gyártásban a megugrott kereslethez hozzá tudják igazítani a kapacitást és készletszinteket. Ez most számunkra a legnagyobb kihívás, Megfelelő módon kell menedzselnünk a vevői elvárásokat és fenntartanunk a márka népszerűségét még hosszú rendelésteljesítési átfutási idők mellett is.

Az önök számára mi volt az idei év legfontosabb tapasztalata?

A legfontosabb tanulsága az idei évnek számunkra az, hogy a saját operatív működésünket megfelelően rugalmasan tudjuk tartani, és ezáltal alkalmazkodni tudjunk az olyan rendkívül gyorsan változó üzleti környezethez, mint amilyen az idén, illetve jelenleg tapasztalható helyzet is.

 

 

Mit várnak az idei év hátralévő részétől, illetve milyenek a jövő év kilátásai az önök véleménye szerint?

Mi a kategória további erősödésére számítunk. Nemzetközi felmérések szintén a prémiumszegmens további növekedését prognosztizálják, ezért optimistán várjuk az év végi hajrát, és pozitívan tekintünk a 2021-es üzleti évre is.

Share This