A Black Friday idehaza évek óta az egyik, ha nem a legfontosabb időszaknak számít a kereskedelemben. Noha az eredeti amerikai változat tradicionálisan az offline vásárlásokhoz kapcsolódik, nálunk ez az akció alapvetően online területen eresztett gyökeret, s bár mostanra az egész kereskedelemben jelen van, azért az online még mindig meghatározó eleme ennek a szezonnak. A jelenlegi helyzetben pedig az e-kereskedelemnek még nagyobb szerepe lehet az idei Black Friday alakulásában. Összeállításunkban azt vizsgáltuk, hogy milyen változásokon ment keresztül az akció az e-kereskedelemben az elmúlt évek során.
2014
Ugyan már 2014 előtt is voltak Magyarországon kezdeményezések, de igazából inkább csak 2014-től beszélhetünk hazai Black Friday-ről. Ebben az évben a leghangosabb kampánya az Extreme Digital-nak volt, viszont csak a piaci szereplők elenyésző része vett részt az akciós időszakban. A dolog azonban sikeresebbnek bizonyult, mint azt várták,emiatt pedig mind IT, mind logisztikai területen felmerültek problémák a jellemzően két kiemelt napra koncentrálódott BF során.
2015
Ebben az évben a piac nagy szereplői már mind megtartották a saját BF akciójukat. Továbbra is két kiemelt napra összpontosult az akció általánosságban, de még így is a hagyományosan decemberben legerősebb forgalom ebben az évben már áttolódott november utolsó napjaira. A nagy vásárlói érdeklődés, a sok résztvevő, a tapasztalat és a tervezés hiánya miatt ekkor történtek nagy „beragadások” azoknál a webáruházaknál és logisztikai szereplőknél, akik előző évben nem találkoztak még az akció volumen-növelő hatásával. Ezek miatt 2015-ben tömeges logisztikai fennakadások jellemezték a szezont.
2016
Egyre többen csatlakoznak a kampányhoz, az e-kereskedő már több mint fele részt vesz az akcióban. A felkészülés már sokkal tervezettebb, így a rendelések kiszolgálása sokkal kiegyensúlyozottabbá válik, a csomagok nem torlódnak fel. A kommunikáció előtérbe kerül a nagyobb verseny miatt, így a.”ki, mit ígér” – mekkora akciók, milyen szállítási határidő, megérkezik-e karácsonyig a csomag kérdéseknek komoly szerep jut a kampányban.
2017
Ha lehet ilyet mondani, akkor ez az év volt a BF aranykora. De nem a nagyságrendileg 900 ezer rendelés és a 25-30 milliárdos forgalom miatt. Ebben az évben már semmilyen fennakadás nem volt és az eredeti változathoz hasonlóan többé-kevésbé még mindig csak két napra, két egymást követő péntekre koncentrálódott a szezon.
2018
Tavalyelőtt vált igazán a karácsonyt felfaló „Grinccsé” a BF. Itt már nem beszélhetünk kiemelt napokról, két héten belül szinten minden napra jutott egy-egy Black Friday (függetlenül attól, hogy péntek volt-e) és ebben az évben már tömeges jelenség volt a hétvégére nyújtott 3 napos BF akció tartása is. Mivel az akciók nem november végén, hanem jóval korábban elindultak, ez egy hosszabb, tervezhetőbb, kezelhetőbb szezont eredményezett.
2019
Tavaly nagyon későre esett a hivatalos, amerikai Black Friday (nov. 29) így ebben az évben már teljesen szétaprózódott a szezon. Mindenki máskor tartotta és még a legnagyobb webplázák se várták be az eredeti, hivatalos időpontot. Emiatt, lényegében kb. egy hónapig voltak akciók és sokan ezúttal is több naposra nyújtották. Ezzel végképp elveszett Black Friday “csak most, csak ma” jellege és gyakorlatilag már nyomokban sem emlékeztet az eredeti, amerikai egy napos őrületre, amikor valóban nagyon jelentős akciókkal találkozik a vásárló. A hosszabb akciós időszak persze a számokban is megmutatkozott, az úgy 1,2 millióra tehető netes vásárló, aki részt vett az akcióban nagyságrendileg 1,3 millió rendelést adott le az akciós időszak alatt, ezzel körülbelül 75-80 milliárd forint forgalmat generálva az online szektor számára.
Forrás: Az adatok és információk összeállítása a GKI Digital segítségével történt.