Televíziók kapcsán mindig is az elsődleges szempont volt a vásárlók szemében a képminőség, a technológia fejlődésével viszont egyre inkább szerephez jutottak a készülékek egyéb jellemzői is, a dizájntól kezdve a hangminőségen keresztül a csatlakoztathatóságig. A smart funkcionalitás is ebbe a körbe tartozik, amelynek már most is komoly jelentősége van a fogyasztók számára, de a jövőben még nagyobb hangsúlyt kaphat ez a specifikum.
A smart funkció gyakorlatilag az internethez történő kapcsolódás lehetőségét jelenti. Az opció iránti igényt pedig alapvetően a felhasználó tartalomfogyasztási szokásai határozzák meg. Noha ezek számtalan aspektusban eltérnek, az életkor alapján igen markáns különbségek mutatkoznak. A fiatalok tartalomfogyasztása elsősorban a világhálóhoz kapcsolódik, és a hagyományos tévénézés szinte egyáltalán nem jellemző rájuk, az idősebbek esetében pedig éppen fordítva van, ők a klasszikus tévézést preferálják, míg a netes tartalmak gyakorlatilag teljesen kívül esnek az érdeklődésükön. A köztes életkorok esetében pedig a két hozzáállás valamiféle kombinációja a jellemző. A televíziókészülékek piacának jövőjét éppen az határozza majd meg, hogy ezek a szokások hogyan változnak, illetve milyen igények társulnak hozzájuk.
A most az most van
A múlt században születettek többségének a tv-adások élvezetéhez fura módon többletet ad az élmény, hogy akkor részesülnek benne, amikor mindenki más is teheti. Ez a valamiről lemaradás elkerülésének érzése pedig a személyre szabott tartalomfogyasztásnak a legnagyobb hiányossága számukra, és ilyen módon talán az egyik legnagyobb gátja a streaming-szolgáltatások felé történő nyitásnak. A Covid–19-járvány során visszaeső tartalomgyártás és az ismétlések ezzel járó szaporodása viszont némileg kikezdte ezt a jelenséget, de azért fel nem számolta. Nagyobb hatással lehet viszont az on Demand tv-adás elterjedése, ami hasonló előnyöket kínál, mégis egyedire szabható és internetalapú. Ráadásul erre a tv-csatornákra is reagálni kell valahogyan, így a kínálati oldal idővel belekényszeríti a streaming-megoldásokba még a legkitartóbb hagyományosan tévézőket is. Ehhez pedig a smart funkcióval rendelkező televíziókészülék alapvető kellék lesz.
Az internet nem elég
A fiatalabbak a digitális tartalmakat főként telefonon és hordozható számítógépen keresztül érik el jelenleg, a hagyományos tévénézés pedig tulajdonképpen kívül esik az érdeklődésükön. Számukra ezért a televízió akkor jelent használható eszközt, ha az mindarra képes, amire az alternatív megoldást jelentő készülékek is. Az internethez történő csatlakozás ily módon alapvetőnek számít, és a smart funkcionalitás megléte csak belépőnek tekinthető. A felhasználók ezen körének fontos az applikációk elérhetősége, a készülék sebessége, a kezelhetőség egyszerűsége és számos egyéb szempont, amivel smart képességet jellemezni lehet. A készülékek következő generációinak már ezeknek az elvárásoknak is meg kell majd felelni, és várhatóan a modellek megkülönböztetésében ezeknek a paramétereknek is nagyobb szerep jut majd. A kínálat nyilván nem egyik napról a másikra alakul majd át, de jó eséllyel belátható időn belül eltűnnek a piacról azok a televízió modellek, amelyek nem rendelkeznek smart funkcióval. Valamint a terméktulajdonságok kommunikációja során egyre fontosabbá válhat a smart képességekből eredő gyakorlati előnyök egyértelműbb meghatározása.