Az internetet a fogyasztók már egy jó ideje preferált információforrásnak tekintik a vásárlási folyamat során, és a legtöbben a világhálón tájékozódnak a lehetőségekről, függetlenül attól, hogy végül online vagy offline vásárolnak. Az e-kereskedelem hirtelen növekedése pedig még fontosabbá teszi, hogy ne csak az árakról, de a termékekről is pontos adatok álljanak a vásárlók rendelkezésre. A hazai weboldalak egy része azonban nem mindig képes megfelelni a felhasználók elvárásainak.
A kereskedők, különösen az online szegmensben érintettek számára, esszenciális, hogy megfelelő mennyiségű, minőségű információt biztosítsanak a vásárlók részére, valamint hogy mindezt egységes, áttekinthető formában, felhasználóbarát módon adják közre. Éppen ezért általánosságban a kereskedői oldalakkal nincs is különösebb probléma, bár azért akadnak kivételek, és bele lehet futni olyan honlapba is, ahol a termék fotója, megnevezése és ára meríti ki a tájékoztatást. A márkák saját felületeivel viszont már nem ennyire rózsás a helyzet. Esetükben azonban nem az elérhető adatok mennyiségével van gond – bár olykor ez is hagy némi kívánnivalót maga után –, hanem sokkal inkább az adat strukturálásával. Persze ez sem minden brandre igaz, de azért szép számmal akadnak olyan weblapok, amelyek okoznak némi nehézséget a felhasználónak. Összeszedtük, hogy melyek a leggyakrabban előforduló ilyen kellemetlenségek:
DIZÁJNRA KIHEGYEZVE
A dizájn oltárán feláldozott funkcionalitás szinte már trend. Az esztétikum minden elé helyezése azonban sokszor hátrányosan érinti a tájékoztatást. Az odáig rendben van, hogy egy adott életérzést sugárzó kép kedvet csinál a termékhez, de amikor a konkrét típussal kapcsolatos információkra kíváncsi valaki, akkor igencsak zavaró lehet, hogy a sokadik kattintás sem hozza a várt eredményt.
KIFUTOTT TERMÉKEK
Egy márka értelemszerűen a már nem forgalmazott típusokat eltávolítja a saját oldaláról. A kiskereskedelmi kínálatból azonban ezek a modellek nem tűnnek el egyik pillanatról a másikra. A vásárló pedig értetlenül állhat a tény előtt, hogy a készülék kapható bizonyos kereskedőknél, a gyártó oldalán viszont nem szerepel. Egy kifutott termékeket tartalmazó szekció, vagy a termékeken elhelyezett jelölés ebben sokat segíthetne.
KERESÉS
Minden oldal használ valamilyen struktúrát, ami leegyszerűsíti adott termék megtalálását. Azonban vannak olyan honlapok, amelyeken bizonyos termékeket akkor sem lehet megtalálni, ha az egyébként fent van a weboldalon. Ennek oka, hogy a szűrőrendszer nem megfelelően működik, vagy nem elég részletes, illetve előfordul az is, hogy egyes termékkategóriák nem tartalmaznak megfelelő számú alkategóriát. Ez pedig nem szerencsés, hiszen valószínűleg nem sok olyan kitartó vásárló van, aki hajlandó végigböngészni a teljes választékot, hogy megtaláljon egy keresett modellt.
TECHNIKAI HÁTTÉR
Bár ritkábban, de előfordul az is, hogy egy oldal lassú. Ez még elnézhető, ha egy- két kattintással megtalálható a keresett információ. Ha viszont szörfözgetni kell az oldalon, akkor már nagyon dühítő tud lenni, és feltehetően a legtöbb felhasználó ezt nem is várja ki és elhagyja az oldalt, ha az nem töltődik be elég gyorsan. Az online térnyerésének hozadéka az is, hogy a vásárlók jobban igénylik az információkat. Ezért a megfelelő színvonalú tájékoztatás szerepe a jövőben még hangsúlyosabb lehet. Bár a kereskedők ebből jelentős részt vállalnak, a piaci versenyben a márkák számára nem lesz megengedhető, hogy potenciált veszítsenek azért, mert a webes jelenlétük nem megfelelő.