Rémálom a logisztikában

2021. január 24.

Európában a logisztika évek óta az egyik legnagyobb kihívást jelenti, elsősorban a közúti fuvarozást érintő nehézségek miatt. A pandémia pedig a kontinensen kívülről érkező áruforgalomban is fennakadásokat okozott. Bár a járványhelyzet kapcsán egyre inkább kezd fény gyúlni az alagút végén, a szállítmányozás problémái korántsem megoldottak, sőt a piaci szereplőknek további nehézségekkel kell szembenézniük a Kínából érkező termékek vagy alkatrészek kapcsán.

domino-665547_2

A Kínából Európába irányuló szállítmányok vonatkozásában a közúti fuvarozás nem számít alternatívának, így három megoldás jöhet szóba, a vasúti, a légi és a tengeren történő szállítás. A logisztika legfontosabb paramétereit illetően az ár és az idő értelem szerint fordítottan arányos, azaz ha gyorsabban jön az áru, akkor többe kerül a szállítás. A három említett opció közül a repülő a legdrágább, a műszaki termékek esetében éppen ezért nem is különösebben jellemző ez a szállítási mód. A vasút már optimálisabb lehetőségnek tűnik. Ezzel a módszerrel nagyságrendileg 3 hét alatt érkezik meg a rakomány, és egy sztenderd konténer költsége – szállítmányozótól függően – 5000-5500 dollár körül alakul. A hajóval történő szállítás ennél lényegesen olcsóbb, és olyan 3500 dollárból meg lehet oldani a konténer utaztatását, viszont a kedvezőbb árérét cserébe tovább, nagyjából öt hétig tart az út. Normál esetben. Az árak persze eddig sem voltak kőbe vésettek. Az első három negyedév vonatkozásában az egy hónapra érvényes tarifák voltak jellemzőek, míg karácsony körül már kéthetes periódusban változhatott a díjszabás. A rendszer nem éppen a legideálisabb, de azért kezelhető volt.

 

Jelenleg azonban mind a szállítási idők, mind az árak jelentősen megnövekedtek, sőt az árképzés is gyorsabban változik, és szinte csak egy napig aktuálisak a díjak. A változások oka, hogy az Európából Kínába irányuló forgalom drasztikusan lecsökkent, ami azzal jár, hogy a Kínából induló termékek szállításához szükséges konténereket szinte üresen kell utaztatni Kína irányába. Korábban nem volt üresjárat, a szállítmányozók mindkét irányba, az oda- és a visszaút során is bevételt termeltek. Most értelemszerűen annak kell megfizetnie mindkét utat, aki Kínából szeretne szállítani. Így aztán egy 100 százalékos drágulás magyarázható lenne. A helyzet viszont az, hogy az árak körülbelül négyszeresére ugrottak, és a korábban 3500 dolláros konténerért most 12-14 ezer dollár között kell fizetni. Bár hajóból is kevesebb közlekedik, így a kapacitás is kisebb, ez a drágulás mégis soknak tűnik. De alapvető piaci mechanizmus, hogy ha valamiből kevés van, akkor az drágább, illetve az is alapvetés, hogy egy termék, szolgáltatás ára pontosan annyi, amennyit adnak érte. A cégek pedig kényszerhelyzetben vannak, és muszáj megfizetniük a magas összegeket is. Tovább nehezíti a helyzetet a kínai üzleti magatartására jellemző opportunizmus. Ezért nem ritka, hogy ha a kikötőkben pluszlehetőséget látnak valamiben, akkor inkább azt választják az előre leegyeztetett helyett. Így hiába foglal le valaki egy helyet a konténerének, ha más többet fizet azért a helyért, akkor azé lesz, kis túlzással már a felpakolt konténert is leszedik, ha jön egy jobb ajánlat.

domino-665547_2

Ennek pedig két további következménye van, az egyik, hogy a szállítmányozási díjak alakulása majdnem hogy napi szinten történik, ami extrém módon nehezíti meg a tervezést, a másik pedig, hogy a gyárakban feltorlódhatnak a készletek, ami idővel raktározási költség formájában is testet ölt. Tulajdonképpen ebből a képletből egyértelműen következik, hogy a Kínából érkező termékek ára emelkedni fog. A kérdés csak az, hogy mikor és mennyivel. Nehéz ezt megbecsülni, de a logisztikát érintő költségváltozásokból kiindulva a 10 százalék körüli árnövekedés reálisnak tűnik, és az is elég valószínű, hogy a második negyedévben már nem lesznek tarthatóak a korábbi árak. De persze hogy a gyakorlat mit mutat majd, az főként attól függ, hogy a piac mit fogad el. Tekintve azonban, hogy az áruhiány lehetősége folyamatosan ott lóg a levegőben, illetve hogy az említett hatások a piac egészét érintik, az áremelés feltehetően sokkal könnyebben keresztülmegy, mint általában.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

A jó, a rossz és a közepes

A jó, a rossz és a közepes

Mint minden termékkörben és tulajdonképpen a kereskedelem minden területén, a gyártók a terméktulajdonságokat mindig előnyösen tüntetik fel. Ki...

Mosógépek és a mikroműanyag

Mosógépek és a mikroműanyag

Az utóbbi években a környezetvédelmi megfontolások felértékelődésének lehettünk tanúi a fogyasztók körében. Noha még most sem ez az elsődleges...

IP-szabvány: Vízálló vagy sem?

IP-szabvány: Vízálló vagy sem?

A vízállóság néhány műszaki eszköz esetében meglehetősen fontos tulajdonság, egyszerűen azért, mert számos felhasználási mód esetében előfordulhat,...

Nem csak a kényelemről szól

Nem csak a kényelemről szól

Az automatikus mosószer-adagolás ma már egyáltalán nem számít kuriózumnak, de még mindig olyan tulajdonság, ami különbséget tud tenni a mosógépek...

Mi van a fiókban?

Mi van a fiókban?

A beépíthető készülékek területén több olyan termékkör is található, amelyek ugyan nem tartoznak a legkeresettebb készülékkategóriák köze, de...

Share This