Fogd, és vidd!

2021. január 31.

A járvány hatására érezhetően megváltozott a kereskedelem szerkezete, ami elsősorban az online értékesítés részarányának növekedésében öltött testet. A hagyományos és az internetes vásárlás számos tekintetben különbséget mutat, az egyik legfontosabb ezek közül a termékátvétel módja. Míg egy üzletbe betérő vásárló a termékkel távozik, addig a neten rendelő vevő nem tud azonnal hozzájutni az áruhoz. Éppen ezért nagyon nem mindegy, mikor, hol és milyen feltételekkel tud a fogyasztó a termékhez hozzájutni, hiszen az emberek zöme általában minél hamarabb használatba akarja azt venni. A piaci versenyben így egyre nagyobb szerep jut a termékátvételi lehetőségeknek.

A kereskedelem zöme erre a kihívásra nem igazán reagált még itthon, legyen szó online, tradicionális vagy hibrid rendszerben működő kereskedőről. Többé-kevésbé ugyanazok közül a lehetőségek közül választhat a vásárló, mint korábban, új opciók vagy a korábban is elérhető alternatívák fejlesztése nem volt jellemző tavaly a magyar piacon. Ami mégis változást jelent, az a csomagautomaták szaporodása.

A cseh piacon az Alza ezzel a megoldással komolyan tudta a piacrészét növelni, ennek ellenére nálunk nem nagyon kapkodott az automatahálózat fejlesztésével, és csak néhány ilyen pontot hozott létre 2020-ig. Tavaly viszont az Extreme Digital és eMAG párosa is elindította a saját csomagautomata-hálózatának fejlesztését, ráadásul a bejelentett tervek szerint ez villámléptekben bővül majd az idei év folyamán. Várhatóan pedig erre az Alza is reagál majd. Idővel pedig a többiek is kénytelenek lesznek lépni. Az viszont kérdés, hogy mi lehet a megfelelő reakció.

Körbenéztünk, máshol mi a helyzet, hogyan is csinálják más országokban a vezető kereskedelmi láncok, milyen lehetőségeket kínálnak, megkönnyítve a termékhez jutást, egyben kompetitív előnyt teremtve a versenytársakkal szemben.

Best Buy – USA

1. Érintés nélküli termékfelvétel.

A jelenleg több mint 1000 üzlettel rendelkező óriás boltjainak nagy részében elérhető: leparkolsz, kinyitod a csomagtartót, egy áruházi alkalmazott beteszi a terméket, és hazaviszed. Gyors, biztonságos (nincs személyes kontakt), és ingyenes. A Best Buy ráadásul meghosszabbított idősávot kínál erre a szolgáltatásra, üzletnyitás előtt és után egy-egy órával is lehet ezt használni. E-mailben vagy applikáción küldenek instrukciót, hova kell parkolni, hogyan kell jelezni, ha megérkeztél, stb…

2. Ingyenes, következő napi kiszállítás

Kevés termék kivételével másnapi, ingyenes kiszállítást kínál a cég bizonyos összeghatár felett (35 dollár), bizonyos termékdimenziók kivételével (túl nagy vagy túl nehéz), a hét 6 napján (vasárnap kivételével), illetve bizonyos kiemelt időszakok (hálaadás) kivételével.

3. Aznapi kiszállítás

A hét minden napján, a délután 3-ig leadott rendelések esetén, még aznap este 9-ig házhoz szállítják. Applikáción vagy a weboldalon nyomon követhető a termék státusza. Ez nem ingyenes szolgáltatás, de nagy mennyiségű termék esetén is elérhető.

Ezek mellett a hagyományos, boltban történő árufelvétel is működik.

Teknosa – Törökország 

Háromféle kiszállítást kínál Törökország egyik vezető elektronikai és háztartásigép-kereskedője is.

1. Aznapi szállítás

1000 török líra (40 000 forint) felett, hétköznapokon ingyenes, és a déli 12-ig leadott rendelés este 10-ig kiszállításra kerül. Jelenleg 41 városban vagy területen érvényes. A rendszer működtetéséhez a kiterjedt bolthálózatát is használja a Teknosa, amely az üzleteket lokális logisztikai központokként is üzemelteti.

2. Másnapi szállítás

Értékhatártól függetlenül 400 forint az ára, és garantáltan másnap estig odaér a rendelés.

3. Ingyenes kiszállítás

Ezt a lehetőséget a cég azoknak kínálja, akiknek nem sürgős a vásárolt termékhez hozzájutni, vagy az olyan helyen élőknek, akik kivűl esnek a 41 kiemelt területen.

DIGITAL_KÖRNY

Darty – Franciaország

A francia piac meghatározó kereskedelmi láncánál is több opció közül választhat a vásárló.

1. Alap házhoz szállítás

Ezt 2–4 nap közötti teljesítéssel vállalják, és már 7000 forint értékhatár felett ingyenes.

2. Expressz házhoz szállítás

Ebben az esetben a cég a következő nap este 6-ig garantálja a megrendelt termék kiszállítását, ennek a szolgáltatásnak 10 euró, azaz kb. 3600 forint az ára.

3. Hiperexpressz kiszállítás

A Darty bizonyos termékek esetében speciális, 2 órán belüli szállítást is vállal, ami unikumnak számít. Ennek ellenére az ár nem is annyira vészes, 13 euróba kerül a vásárlónak, ha nem az a türelmes fajta.

4. Átvétel

Amennyiben a vásárló akarja fel- venni a terméket, úgy két lehetősége van:

Egy Darty üzlet speciálisan kialakított click and collect részlegére megy, a megrendelés követő 2-4 napon belül. Azonban, ha a vásárláskor ellenőrizhető, adott boltban készleten lévő áruról van szó, akkor akár 1 órán belül is felvehető a termék, ingyen. Ha pedig felvevőpontra kívánja szállíttatni az árut, akkor választható a következő napi kiszállítás 5 euróért.

A nemzetközi példák nem feltétlenül életképesek más piacokon, az viszont egyértelműen látszik, hogy a hibrid rendszerben müködő kereskedők az offline bázisukra építve, a logisztikai rendszerükbe hatékonyan beépítve a fizikai üzleteket, azok raktár- és emberierőforrás-kapacitását olyan komoly előnyöket képesek kínálni a vásárlóknak, amit az online szereplők nem vagy csak jelentős beruházások árán tudnak megvalósítani.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Kávéfőzőpiac 2021

Kávéfőzőpiac 2021

A járvány számos módon hatott a háztartási gépek forgalmára a tavalyi év során. Nőtt az online értékesítés, több szegmensben pedig jelentősen...

Üzlet bezárások után

Üzlet bezárások után

Idén április 7-én feloldásra került a márciusban bevezetett boltzár. A közel egy hónapig tartó korlátozáshoz hasonló folyamatra már egy évvel...

Kapcsolatban

Kapcsolatban

A kereskedelemben úgy tartják, hogy egy jó eladó bármit elad, és ez többé-kevésbé igaz is. Persze számít a termék, az ár, a marketing és számos...

Megváltozott jótállás

Megváltozott jótállás

A tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó jótállási kötelezettség 2021. január 1-től megújuló szabályai több új elemet is tartalmaznak a korábbi...

Digitális környezetben

Digitális környezetben

Az idei évben bekövetkezett változások szükségessé vagy legalábbis indokolttá tették új eszközök alkalmazását az értékesítésben. A hirtelen lezajló...

Share This