A járvány hatására érezhetően megváltozott a kereskedelem szerkezete, ami elsősorban az online értékesítés részarányának növekedésében öltött testet. A hagyományos és az internetes vásárlás számos tekintetben különbséget mutat, az egyik legfontosabb ezek közül a termékátvétel módja. Míg egy üzletbe betérő vásárló a termékkel távozik, addig a neten rendelő vevő nem tud azonnal hozzájutni az áruhoz. Éppen ezért nagyon nem mindegy, mikor, hol és milyen feltételekkel tud a fogyasztó a termékhez hozzájutni, hiszen az emberek zöme általában minél hamarabb használatba akarja azt venni. A piaci versenyben így egyre nagyobb szerep jut a termékátvételi lehetőségeknek.
A kereskedelem zöme erre a kihívásra nem igazán reagált még itthon, legyen szó online, tradicionális vagy hibrid rendszerben működő kereskedőről. Többé-kevésbé ugyanazok közül a lehetőségek közül választhat a vásárló, mint korábban, új opciók vagy a korábban is elérhető alternatívák fejlesztése nem volt jellemző tavaly a magyar piacon. Ami mégis változást jelent, az a csomagautomaták szaporodása.
A cseh piacon az Alza ezzel a megoldással komolyan tudta a piacrészét növelni, ennek ellenére nálunk nem nagyon kapkodott az automatahálózat fejlesztésével, és csak néhány ilyen pontot hozott létre 2020-ig. Tavaly viszont az Extreme Digital és eMAG párosa is elindította a saját csomagautomata-hálózatának fejlesztését, ráadásul a bejelentett tervek szerint ez villámléptekben bővül majd az idei év folyamán. Várhatóan pedig erre az Alza is reagál majd. Idővel pedig a többiek is kénytelenek lesznek lépni. Az viszont kérdés, hogy mi lehet a megfelelő reakció.
Körbenéztünk, máshol mi a helyzet, hogyan is csinálják más országokban a vezető kereskedelmi láncok, milyen lehetőségeket kínálnak, megkönnyítve a termékhez jutást, egyben kompetitív előnyt teremtve a versenytársakkal szemben.
Best Buy – USA
1. Érintés nélküli termékfelvétel.
A jelenleg több mint 1000 üzlettel rendelkező óriás boltjainak nagy részében elérhető: leparkolsz, kinyitod a csomagtartót, egy áruházi alkalmazott beteszi a terméket, és hazaviszed. Gyors, biztonságos (nincs személyes kontakt), és ingyenes. A Best Buy ráadásul meghosszabbított idősávot kínál erre a szolgáltatásra, üzletnyitás előtt és után egy-egy órával is lehet ezt használni. E-mailben vagy applikáción küldenek instrukciót, hova kell parkolni, hogyan kell jelezni, ha megérkeztél, stb…
2. Ingyenes, következő napi kiszállítás
Kevés termék kivételével másnapi, ingyenes kiszállítást kínál a cég bizonyos összeghatár felett (35 dollár), bizonyos termékdimenziók kivételével (túl nagy vagy túl nehéz), a hét 6 napján (vasárnap kivételével), illetve bizonyos kiemelt időszakok (hálaadás) kivételével.
3. Aznapi kiszállítás
A hét minden napján, a délután 3-ig leadott rendelések esetén, még aznap este 9-ig házhoz szállítják. Applikáción vagy a weboldalon nyomon követhető a termék státusza. Ez nem ingyenes szolgáltatás, de nagy mennyiségű termék esetén is elérhető.
Ezek mellett a hagyományos, boltban történő árufelvétel is működik.
Teknosa – Törökország
Háromféle kiszállítást kínál Törökország egyik vezető elektronikai és háztartásigép-kereskedője is.
1. Aznapi szállítás
1000 török líra (40 000 forint) felett, hétköznapokon ingyenes, és a déli 12-ig leadott rendelés este 10-ig kiszállításra kerül. Jelenleg 41 városban vagy területen érvényes. A rendszer működtetéséhez a kiterjedt bolthálózatát is használja a Teknosa, amely az üzleteket lokális logisztikai központokként is üzemelteti.
2. Másnapi szállítás
Értékhatártól függetlenül 400 forint az ára, és garantáltan másnap estig odaér a rendelés.
3. Ingyenes kiszállítás
Ezt a lehetőséget a cég azoknak kínálja, akiknek nem sürgős a vásárolt termékhez hozzájutni, vagy az olyan helyen élőknek, akik kivűl esnek a 41 kiemelt területen.
Darty – Franciaország
A francia piac meghatározó kereskedelmi láncánál is több opció közül választhat a vásárló.
1. Alap házhoz szállítás
Ezt 2–4 nap közötti teljesítéssel vállalják, és már 7000 forint értékhatár felett ingyenes.
2. Expressz házhoz szállítás
Ebben az esetben a cég a következő nap este 6-ig garantálja a megrendelt termék kiszállítását, ennek a szolgáltatásnak 10 euró, azaz kb. 3600 forint az ára.
3. Hiperexpressz kiszállítás
A Darty bizonyos termékek esetében speciális, 2 órán belüli szállítást is vállal, ami unikumnak számít. Ennek ellenére az ár nem is annyira vészes, 13 euróba kerül a vásárlónak, ha nem az a türelmes fajta.
4. Átvétel
Amennyiben a vásárló akarja fel- venni a terméket, úgy két lehetősége van:
Egy Darty üzlet speciálisan kialakított click and collect részlegére megy, a megrendelés követő 2-4 napon belül. Azonban, ha a vásárláskor ellenőrizhető, adott boltban készleten lévő áruról van szó, akkor akár 1 órán belül is felvehető a termék, ingyen. Ha pedig felvevőpontra kívánja szállíttatni az árut, akkor választható a következő napi kiszállítás 5 euróért.
A nemzetközi példák nem feltétlenül életképesek más piacokon, az viszont egyértelműen látszik, hogy a hibrid rendszerben müködő kereskedők az offline bázisukra építve, a logisztikai rendszerükbe hatékonyan beépítve a fizikai üzleteket, azok raktár- és emberierőforrás-kapacitását olyan komoly előnyöket képesek kínálni a vásárlóknak, amit az online szereplők nem vagy csak jelentős beruházások árán tudnak megvalósítani.