A 6. érzék megnevezéssel valószínűleg találkozott már mindenki, aki érintett a háztartási gépek kereskedelmében. Sőt azok zömének is ismerősen csenghet, akik az elmúlt 10-15 évben vásároltak háztartási gépet. Ennek ellenére meglehetősen kevesen vannak, akik tényleg tisztában vannak azzal, hogy mit is takar pontosan ez a név.
A 6. érzék technológia tulajdonképpen azoknak a megoldásoknak az összességét jelöli egy készülékben, amelyek révén az adott berendezés automatikusan képes az aktuális körülményekhez igazítani a működését. Leggyakrabban ez az energiafelhasználás optimalizálásában ölt testet, de bizonyos termékkörökben, az újabb modellek esetében az eredményt javító vagy komfortot fokozó működés érdekében történő automatikus beállításokra is vonatkozik. A Whirlpool készülékeknél. A 6. érzék ugyanis egy színtisztán Whirlpool-specifikus jellemző, akkor is, ha hasonló célt szolgáló fejlesztések más márkáknál is megtalálhatóak. Az egyik leggyakoribb félreértés pedig éppen az, hogy a 6. érzék elnevezésre úgy tekintenek, mint ami általánosságban jelöli a működésoptimalizáló technológiákat.
Miért alakult így?
A Whirlpool az elsők között jelent meg a 6. Érzék funkció mögött álló innovációval a piacon. Ugyanakkor viszont a 2000-es évek elején az energiafelhasználás csökkentése még nem tartozott a kiemelt szempontok közé a háztartási gépek kiválasztása során. Ráadásul a felhasználók szkeptikusan fogadták a fejlesztést, és nem igazán hittek például abban, hogy egy mosógép tudhatja, mennyire piszkos benne éppen a ruha. Újdonság lévén pedig a fejlesztés megjelenésekor nem volt még ennek a funkciónak összefoglaló neve a piacon. Ráadásul a márkák éppen arra törekedtek, hogy megkülönböztessék magukat, így a legtöbben saját nevet adtak a hasonló fejlesztéseiknek. A Whirlpool viszont sokat tett a marketingbe azért, hogy a 6. Érzék elterjedjen. Ez pedig annyira jól sikerült, hogy a 6. Érzék elnevezésre általánosságban értelmezett jellemzőként kezdtek tekinteni. De a siker kulcsa nemcsak a pénz volt, hanem a zseniális névválasztás is.
Egyszerű és nagyszerű
A 6. Érzék névválasztás elképesztő telitalálatnak bizonyult, annak ellenére is, hogy volt néhány buktatója a dolognak. Egyik oldalról a név tökéletesen leírja azt, amit takar, hiszen a készülékek 6. érzéküknek köszönhetően képesek „megérezni”, hogy mit akar a felhasználó éppen. Másik oldalról pedig, ahogy az alcím is sejteti, megfelelően közhelyes ahhoz, hogy mindenkinek ismerősen csengjen. És itt a közhelyes jelzőt abszolút jó értelemben használjuk, a köznyelvben gyakran használt kifejezés ugyanis sokat segített abban, hogy emlékezzenek rá. Az viszont már kevésbé szerencsés, hogy a 6. Érzék másoknak is megtetszett, így több területen is megjelent. Például egy autómárka is használta, de más iparágakban is felbukkant. Ez ugyan az elterjedést segítette, de azt megnehezítette, hogy az elnevezéshez márkanév társuljon.
KAPCSOLÓDÓ
MOSÓGÉP FUNKCIÓK.AZ ALAPEVÁRÁSOKON TÚL.
Valószínűleg nem évtizedekre tervezték, de ettől még nagyon bejött
A Whirlpool már a 6. Érzék elnevezés bevezetésekor sem egy adott termékcsoporthoz kötötte a jellemzőt, ami tudatos volt a cég részéről. Egy olyan, akár az egész termékportfóliójukon átívelő termékparamétert alkottak, ami a gépeket képes egy bizonyos csoportba sorolni. Több mint egy termékcsalád, de kevesebb mint egy márkanév. Ezzel pedig képessé váltak adott készülékeket a márkakínálaton belül pozicionálni, és azokhoz egyértelmű felhasználói előnyöket is társítani, ami elképesztően ügyes megoldás. Azt viszont valószínűleg a Whirlpool sem gondolta, hogy a 6. Érzék nem fog erodálódni az évek során, sőt a technológiai fejlődés olyan irányt vesz, hogy évtizedekkel később is új tartalommal lehet megtölteni a nevet. Pedig így lett, és a 6. Érzék ma is beszédes a készülékek tulajdonságait illetően, annak ellenére, hogy az elnevezés nem egyetlen termékkörhöz kapcsolódik. Hogy a Whirlpool ezzel feltalálta-e a spanyolviaszt, azt mindenki döntse el saját vérmérséklete alapján, de azt azért jegyezzük meg, hogy a legújabb fejlesztések, mint a mesterségesintelligencia-megoldások vagy a smart funkciók, a legtöbb márkánál nem termékkör-specifikusak, azaz minden termékkörben ugyanazon név alatt futnak.