Üzlet bezárások után

2021. május 02.
stabil porszívó 2

Idén április 7-én feloldásra került a márciusban bevezetett boltzár. A közel egy hónapig tartó korlátozáshoz hasonló folyamatra már egy évvel korábban is sor került, így a jelenség nem volt teljesen ismeretlen a piac számára. A 2020-as és a 2021-es korlátozások között volt azonban néhány jelentős eltérés.

Érintettség

Fontos különbség a tavalyi és az idei üzletbezárások kapcsán, hogy a piacot másként érintették a korlátozások. Míg tavaly a műszaki kereskedelemben a nagyobb áruházakat sújtotta elsősorban az intézkedés, addig idén a kisebb kereskedések is kénytelenek voltak teljesen bezárni, amennyiben a kínálatuk nem tette lehetővé, hogy kikerüljenek a korlátozással érintett üzletek köréből. Tavaly a kisebb vállalkozások, illetve az élelmiszereket is árusító cégek korlátozott nyitvatartási idővel és életkorhoz kötött idősávos nyitvatartással „megúszhatták” a helyzetet. Noha álomszerűnek ez sem nevezhető, de azért lényegesen kisebb károkat okozott, mint az idei, erősen vitatott hatályú rendelkezések.

Derült égből

A 2020-as korlátozások gyakorlatilag teljesen felkészületlenül érték a piaci szereplőket. Nem volt a kialakult helyzetre vészforgatókönyv. Korábbi tapasztalatok sem álltak rendelkezésre, Valamint érdemben használható előrejelzés birtokában sem volt senki a várható piaci hatások és folyamatok alakulását illetően. A reakciók ezért tűzoltás jellegű, gyors lépések voltak, amelyek elsősorban a veszteségminimalizálásra törekedtek. Legalábbis kezdetben. Bár a tavalyi előzmények kapcsán idén már nem volt teljesen ismeretlen a lezárás jelensége, kiszámíthatónak vagy várhatónak azért nem tekinthető. A tavalyi karácsonyi szezon után, illetve a járványhelyzet feloldásának kulcsát jelentő vakcinákkal kapcsolatos hírek fényében nem tűnt a legvalószínűbb forgatókönyvnek, hogy idén újabb bezárásokkal kell majd szembenézni. Még akkor sem, ha a lehetőség folyamatosan benne volt a levegőben az első korlátozások bevezetése óta.

KAPCSOLÓDÓ:

A GKI DIGITAL ÉS AZ ÁRUKERESŐ.HU  KÖZÖS KUTATÁSA SZERINT 2020-BAN A BELFÖLDI ONLINE KISKERESKEDELMI FORGALOM 45%-OS REKORD BŐVÜLÉST KÖVETŐEN, 909 MILLIÁRD FORINTOS FORGALMAT BONYOLÍTOTT.

A tapasztalat és a rutin

A tavalyi helyzetre nyilvánvalóan reagálni kellett. Ez főként az online értékesítés felé történő elmozdulásban öltött testet. Többségében ez aktív lépéseket is jelentett a beszerzéstől a logisztikán keresztül a marketingig. A kisebb cégeken viszont ez a nyomás kevésbé érződött, ezért sokan nem is tértek el jelentősen a korábbi stratégiától, elképzelésektől. Ők inkább passzívak voltak a kialakult helyzetben, és komolyabb átalakításokkal nem próbálkoztak. Az idei helyzet viszont új felállást eredményezett, és azokat a piaci szereplőket is reakcióra késztette, akik korábban a kivárás mellett tették le voksukat. Akik nem rendelkeztek eddig webes értékesítéssel, igyekeztek alternatív megoldásokat találni, például telefonos ügyelet bevezetésével. Ez azonban nyilvánvalóan szűkebb keresztmetszet jelent, így ezen cégek számára az idei korlátozások nagyobb kihívást jelentettek.

„Az április 7-i offline nyitás semmilyen különösebb forgalommegugrást nem okozott. Talán 5-10 százalékkal nagyobb volt az érdeklődés az első napokban azok részéről, akik a boltzár alatt nem akartak online vásárolni. Nagyjából tavaly is ugyanez volt a helyzet, ebben a vonatkozásban mi nem érzékeltünk különbséget. Az online értékesítésünkben viszont az idén nem következett be az a 60-80 százalékos forgalomnövekedés, mint a tavalyi hasonló időszakban. Az is igaz, hogy a tavaly beállt megnövekedett forgalom tartható volt, tehát visszaesés sem történt. Különbség az online értékesítésben, hogy az idén elmaradt a slágertermékek dömpingje, mint amilyen például a kenyérsütő-vásárlási láz volt.”

Hódos Péter ügyvezető, Konyhaluxnet.hu

Piaci hatások

A vásárlók reakciói is eltérően alakultak idén, mint tavaly. 2020-ban a sokk, a pánik visszaesés helyett keresletélénkülést eredményeztek bizonyos termékkörökben, majd a tartós otthonlét, a digitális oktatás újabb termékszegmensek kapcsán eredményezett növekvő forgalmat. Ezért az áruhiány nagyobb fejtörést okozott, mint a kereslet-visszaesés. Idén viszont ez a hirtelen megugrás elmaradt, a fogyasztói reakciók kevésbé voltak drasztikusak. Az online forgalom természetesen 2021-ben is növekedett a korlátozások kapcsán, hiszen más lehetőség nem igazán állt a vásárlók rendelkezésére.

„Tavaly mi nem voltunk zárva, az üzleteink nyitva maradtak. A nyitvatartási időben volt egy kis változás, de ettől eltekintve normál menetben mentek a dolgok. Idén – véleményem szerint feleslegesen – a boltok bezárásra kerültek egy hónapra, ami azért jelentős kiesést okozott. Nálunk elhanyagolható mértékben lett több az internetes rendelés. Újranyitás után az első napokban a forgalom erősebb volt, de azért lassan kezd visszaállni a szezonális szintre.”

Gódor József ügyvezető, Elektrikó Kft.

Feloldás után

A korlátozások feloldása tavaly nem hozott azonnal jelentős növekedést az offline forgalmat illetően általánosságban. Az európai piacokhoz hasonló trendek érvényesültek idehaza is. A teljes piac vonatkozásában a bezárások alatt megnövekedett online forgalom nem esett jelentősen vissza a korlátozások feloldását követően. Ugyanakkor az offline forgalom fokozatosan emelkedett a korábbi szintet megközelítő mértékig. Ennek köszönhetően értékben a magyar műszaki piac 9 százalékos növeldést ért el 2020-ban a megelőző évhez képest, a teljes forgalomból pedig 32 százalékot tett ki tavaly az online értékesítés. Idén viszont a boltzár nem eredményezett olyan jelentős megugrást az online forgalomban, mint tavaly. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy a bázis meglehetősen magas volt. Hiszen a 2020-ban felfutott online forgalom egy magasabb szintet tudott tartani idén is. Ez pedig azt is jelenti, hogy amennyiben jelentős kereslet-visszaesés nem következik be az év során, akkor az idei év erősebb lehet a tavalyinál. Persze ez csak általánosságban állhatja meg a helyét, és az egyes piaci szereplők eredményei nem feltétlenül fognak e szerint alakulni.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Szezonra hangolva

Szezonra hangolva

A műszaki kereskedelemben a karácsonyi időszak hónapjai az eladások csúcsszezonjának számítanak az üzletekben és a webshopokban egyaránt. Ennek...

Share This