A pandémia hatására jelentősen felgyorsult az online kereskedelem növekedési üteme, és tavaly több évet átugorva fejlődött a szektor. A terület azonban korántsem annyira homogén, mint amennyire elsőre tűnik. A mára tulajdonképpen klasszikusnak tekinthető webáruházak mellett egyre nagyobb jelentőséggel bírnak az úgynevezett marketplace csatornák is. Sőt ezek a megoldások nemcsak jelen vannak a piacon, hanem a netes értékesítés meghatározó platformját jelenthetik akár már a közeljövőben is.
Mi is az a marketplace?
A marketplace tulajdonképpen egy olyan online piactér, amely összeköti az eladókat a vásárlókkal. A piacterén megjelenő kereskedők a termékeket, a termékleírásokat, az eladási árat és a szállítást biztosítják. A marketplace tulajdonosa kezeli a tranzakciókat, továbbá a marketplace-en való megjelenéssel nagyszámú vásárló elérését biztosítja a kereskedő számára. Az üzleti modellt illetően több változat is létezik, de általában a kereskedő egy alapdíjat és a megvalósult tranzakciók után jutalékot fizet az üzemeltetőnek.
Miért hasznos ez a fajta online jelenlét?
A marketplace segítségével egy kereskedő sokkal szélesebb közönséghez juthat el, és az értékesítési folyamat is egyszerűbbé válhat. Ez egyik oldalról többletbevételt generálhat a megjelenő piaci szereplő számára. Másrészről pedig a kereskedő optimalizálhatja a marketingköltségeit is. A megoldás a vásárlók számára előnyös, hiszen lényegesen nagyobb termékkínálatból tudnak választani, össze tudják hasonlítani az árakat és a nyújtott szolgáltatásokat, valamint egy általuk megbízhatóbbnak ítélt platformon tudnak vásárolni.
A jövő online kereskedelme
Piackutatók és különböző elemzések szerint a jelenlegi 29 százalékról, 2030-ra akár 49 százalék fölé is emelkedhet a marketplace-en értékesített termékek aránya az online kereskedelmen belül. Így ez terület 10 év alatt domináns értékesítési csatornává válhat. Ahogy az Oliver Wyman által 2021-ben több mint 100 nagyvállalati vezető megkérdezésével készült elemzésében rámutat, ezen vállalatok számára az online marketplace-eken való megfelelő megjelenés kiemelt stratégiai prioritás a következő években.
A fogyasztói cikkek piacán a jelenlegi évi globális 2000 milliárd euróról várhatóan 5400 milliárd euróra nő az online piactéren értékesített áruk értéke.
A fogyasztói cikkek piacán a jelenlegi évi globális 2000 milliárd euróról várhatóan 5400 milliárd euróra nő az online piactéren értékesített áruk értéke. Részben a pandémia miatt is tovább növekszik az online kereskedelem aránya. A piactéren megjelenő kereskedők száma pedig rendkívüli módon megnő (csak az Amazonon 1 millió új kereskedő regisztrál évente). Feltétezhetően a marketplace-ek száma is ugrásszerűen növekedni fog. Továbbá újabb és újabb iparágakban és piacokon is teret hódít majd ez a csatorna..
Jelenleg a klasszikus online piacterek, mint az eBay, Amazon, AliExpress, Rakuten, dominálják a globális piacot, ám megjelentek újabb és más típusú marketplace-ek is. Klasszikus kereskedők által létrehozott marketplace-ek, mint a Walmart, Bestbuy, Media-Saturn, Carrefour. Közösségimédia-platformok, mint a Facebook, TikTok, Snapchat stb. Emellett a hagyományosan online szereplők közül is többen léptek be erre a területre, többek között az Otto, a Zalando és a Hepsiburada. Illetve specializált platformok is képviseltetik magukat a szegmensben, mint például a Wish, az eMAG, az Allegro vagy a Jet.
KAPCSOLÓDÓ:
AZ EMAG HARMADIK BUDAPESTI ÜZLETE A WESTEND BEVÁSÁRLÓ-KÖZPONTBAN TALÁLHATÓ,
A sikeres marketplace-megjelenés kihívásai
A marketplace platformok térnyerése a márkákat is feladatok elé állítja majd a jövőben, ami csatornaspecifikus megközelítést is igényel. Ahogy az Oliver Wyman által készített tanulmányból is kiderül, a vállalatvezetőknek komoly kihívásokkal kell szembenézniük, és az alábbi területekre kell fókuszálniuk a piactereken való sikeres működéshez.
- Optimális termékkínálat kialakítása és fenntartása.
- Hatékony árazás kialakítása (összehangolva más értékesítési csatornákkal és piacokkal).
- A termékek láthatóságának, megtalálhatóságának biztosítása a keresőknél.
- Kiváló tartalom és termékleírás, illetve review-menedzsment.
- Márkavédelem (csak eredeti termékek értékesítése, illetve a márka értékeinek védelme).
- A marketplace-re szakosodott csapat és rendszerek kialakítása.
Mindezekre már most is számos nemzetközi példa akad, de a platform további térhódításával sokkal nagyobb figyelem összpontosul majd ezekre a területekre, így még transzparensebbé válhat a márkák aktivitása a fenti tényezőkkel kapcsolatban.
A marketplace Magyarországon
Természetesen a nemzetközi trendek a hazai piacon is érvényesülnek, így várhatóan Magyarországon is fokozódik majd a csatorna jelentősége. Mivel a marketplace meglehetősen erős és folyamatosan fejlesztett IT-hátteret követel, új hazai csatornák megjelenése kevésbé valószínű, ezért idehaza is a nemzetközi platformok dominanciájára lehet felkészülni. A műszaki cikkek piacán marketplace platfrom vonatkozásában jelenleg az eMAG a meghatározó piaci szereplő, tulajdonképpen komolyabb versenytárs nélkül. A csatorna jelentőségnek növekedésével azonban nem kizárt, hogy nemzetközi cégek is belépnek majd a magyar piacra hasonló koncepcióval, ami egy új helyzetet és élesebb versenyt is eredményezhet.
Természetesen a nemzetközi trendek a hazai piacon is érvényesülnek, így várhatóan Magyarországon is fokozódik majd a csatorna jelentősége. Mivel a marketplace meglehetősen erős és folyamatosan fejlesztett IT-hátteret követel, új hazai csatornák megjelenése kevésbé valószínű, ezért idehaza is a nemzetközi platformok dominanciájára
lehet felkészülni. A műszaki cikkek piacán marketplace platfrom vonatkozásában jelenleg az eMAG a meghatározó piaci szereplő, tulajdonképpen komolyabb versenytárs nélkül. A csatorna jelentőségnek növekedésével azonban nem kizárt, hogy nemzetközi cégek is belépnek majd a magyar piacra hasonló koncepcióval, ami egy új helyzetet és élesebb versenyt is eredményezhet.
Madar Norbert vezető tanácsadó, GKI Digital