A jó kávé

2021. június 09.

A kávézás kultúrája, illetve a leginkább preferált kávéital földrészenként, országonként jelentősen eltér. Az Egyesült Államokban például elég nehéz az itthon megszokotthoz hasonló eszpresszóhoz jutni, de teljesen másfajta kávét ihatunk Németországban és Olaszországban is. Sőt, az ízlés személyenként is változik. Van, aki cukorral, van, aki cukor nélkül, egyesek tejjel, mások a nélkül fogyasztják legszívesebben a kávét. Így aztán felmerül a kérdés, hogy definiálható-e egyáltalán a jó kávé fogalma. És persze az sem mellékes, hogy lehet-e jó kávét készíteni odahaza?

Kávézás

A kávé íze

A kávézás alapvetően az élményről szól. Noha a dolog élményrészének van szociális aspektusa is, elsorban az ízélmény a meghatározó. Csakhogy nem vagyunk egyformák, így közel sem ugyanazt jelenti mindenki számára a finom. Az eltérő egyéni ízlés miatt ezért a jó kávé leginkább az, ami ízlik. Ennek ellenére, amikor „feljavítani” igyekszünk a kávé ízét, akkor éppen arra törekszünk, hogy a kávé eredeti ízét, aromáját elfedjük, módosítsuk. Így aztán, ha valaki tényleg a kávé ízére kíváncsi, akkor érdemes az italt önmagában fogyasztani. A valódi kávé elkészítése kapcsán pedig már beszélhetünk valamiféle etalonról, vagy legalábbis szempontokról, amelyek meghatározzák, hogy mennyiben fogjuk ténylegesen a kávé ízét érezni. 

Ilyenek a kávébab minősége, a pörkölés mikéntje, az őrlési beállítások és az elkészítés módja is. De még számos további szempont is befolyásolja, hogy milyen íz köszön vissza a csészéből. Mennyi kávéból készül az ital, mikor és hogyan tisztítottuk ki a kávéfőzőt, milyen a víz minősége, hőfoka, mennyisége. És ha ez még nem lenne elég, akkor a kávézás, a fogyasztás körülményeinek is lehet hatása az ízlelésre. Például számos aromát az orrunkun keresztül érzékelünk, így ha nem veszünk levegőt a kortyolás során, akkor az ízek egy részével nem is találkozunk. Ha pedig mentolos rágót fogyasztunk kávézás előtt, akkor szinte biztosak lehetünk benne, hogy semmit nem érzünk majd a kávé aromáiból.

Ha többre is kíváncsi, hallgassa meg podcastunkat, amelyben Lonkai Márton magyar bajnok baristaval beszélgettünk a kávézásról:

Kávé otthon

Nemcsak a jó kávéról lehet vitatkozni, hanem arról is, hogy milyen géppel lehet a legjobb kávét főzni. Van, aki a kotyogósra esküszik, és van, aki csak egy automata kávéfőzőben bízik. A kávé elkészítésének vannak fizikai jellemzői, a nyomás, a hőmérséklet, vagy éppen az őrlési finomság. Ezek mérhetőek, és így tulajdonképpen a kávéfőzők összehasonlíthatóak elvileg. Azért csak elvileg, mert az egyéni ízlésnek itt is szerepe van. Ezért aztán a gépek jellemzőinél fontosabb a kávé íze, amit készítünk velük. Valójában azonban még az ilyen alapokra épülő vélemények sem igazán támaszkodnak valós tapasztalatokra. És itt nem arról van szó, hogy csak kevesek születnek úgy, hogy képesek legyenek kávé és kávé között érezni a különbséget. Noha némi érzék nem árt ehhez sem, azért közel sem kell olyan kifinomult képességgel rendelkezni, mint a zenészeknél a hallás, vagy egy parfümőrnél a szaglás. A kávé ízének érzékelése ugyanis gyakorlással fejleszthető. Ha elég sok kávét elfogyasztunk, akkor a különbségeket is érezzük majd idővel. 

De a kávéfőzők összahasonlítása még így is sántítani fog egy kicsit. Ennek két oka van, egyrészt, hogy tényleg el tudjuk végezni az összevetést, minden géppel ugyanabból a kávéból kell elkészíteni az italt. Ez pedig nem annyira egyszerű. Ezért valószínű, hogy adott kávéfőzőt éltető meggyőződések hátterében nem áll ilyen tapasztalás. A másik ok, hogy még ha fogyasztottunk is ugyanabból a kávéból különböző készülékeken elkészített italt, azt feltehetően nem egy időben tettük. Ezért igazából egy emléket hasonlítunk össze egy valós idejű tapasztalással. Az optimális összehasonlítási körülmények megteremtése nem egyszerű, mi azonban megtettük, és teszteltük a kávéfőzőtípusokat.

Ha többre is kíváncsi, nézze meg videónkat, amelyben kávéfőzőket teszteltünk:

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Xiaomi, vagy nem?

Xiaomi, vagy nem?

Noha egyre kevésbé jellemző, de egyáltalán nem ritka, hogy egy vállalat úgynevezett „multibrand” stratégiával van jelen a piacon, azaz a cég több...

Produktivitás nyomában

Produktivitás nyomában

A vállalati szférában a hatékonyság kulcsfontosságú tényező, az üzleti döntések alapját jelentő megfontolás azonban a munkavégzés kapcsán nem mindig...

Dupla, vagy szimpla

Dupla, vagy szimpla

Legyen szó bármilyen készülékről a vezérlés nem elhanyagolható szempont. Az egyszerű használhatóság szinte minden termékkörben a vásárlást...

Láthatatlan Terhelés Mutató

Láthatatlan Terhelés Mutató

A Samsung friss kutatása kimutatta, hogy az európaiak csaknem ugyanannyi időt töltenek a háztartási feladatok megoldásán való gondolkodással, mint...

Share This