Kávéfőzőpiac 2021

2021. június 11.

A járvány számos módon hatott a háztartási gépek forgalmára a tavalyi év során. Nőtt az online értékesítés, több szegmensben pedig jelentősen élénkült a kereslet. Az otthoni munkavégzés és az odahaza eltöltött idő megnövekedése számos termékkör esetében vásárlói igényként öltött testet. Többek között a kávéfőzőpiac esetében is megfigyelhető volt a hatás. Kérdés, hogy az idei év alakulása miként hat majd a 2020-ban körvonalazódott trendekre.

Kávézás

A kávéfőzőpiac és trendek

A tavaly lezajlott kereskedelmi folyamatok esetében igen nehéz szétválasztani, hogy az egyes hatásoknak mekkora szerep jutott a változásokban. Igaz ez a kávéfőzőpiac esetében is, ahol a magyarok kávézási szokásainak alakulása a szektor növekedésének motorjaként már évek óta befolyásolja a készülékek iránti keresletet. Ugyanakkor viszont a járványhoz kapcsolódó körülmények egyértelműen hatást gyakoroltak erre a termékkörre. Két olyan tényezőt érdemes kiemelni, amely biztosan befolyásolta a kávéfőzőpiac alakulását.

Az egyik az otthoni munkavégzés. Sokan főként az irodában, a munkahelyen fogyasztottak kávét korábban. Számos kávé, illetve kávégép-forgalmazással foglalkozó cég éppen erre szakosodott, több márka esetében pedig külön üzletág szolgálja ki ezt a szektort. Az otthoni munkavégzéssel ez tulajdonképpen egy csapásra eltűnt a piacról. Az irodában kávézó embereknek pedig meg kellett oldani a koffein- vagy éppen koffeinmentes szükségleteiket odahaza is. Sőt a nem éppen munkavégzésre optimalizált környezetben a koncentráció fenntartása még akár többletkávéigényként is megjelenhetett. Így aztán sokan előkotorták a jó öreg kotyogóst, vagy éppen rendeltek egy kávéfőzőt a neten.

Az otthoni kávéfőzési „kényszert” kiváltó másik ok pedig a korlátozások miatt beszűkült lehetőségek jelentették. A zárva tartó kávézók a minőségi kávéfogyasztás szerelmeseit arra sarkallták, hogy valahogy otthon is reprodukálni próbálják az élményt, amit bizonytalan ideig nélkülözniük kellett. Ez feltehetően a több lehetőséget és az egyedi ízvilág megalkotását lehetővé tevő készülékek keresletének kedvezett elsősorban. Az idei és régóta várt lazítások viszont feltehetően kifogják a szelet ezeknek a trendeknek a vitorlájából, ami a forgalom visszaesésében is megmutatkozhat. Másrészről viszont nem kizárt ennek ellenkezője sem, és az emberek nem térnek vissza a régi szokásaikhoz, hanem éppen ellenkezőleg, az otthoni kávázás élményéből igyekeznek majd még többet kihozni, esetleg egy újabb, nagyobb tudású géppel. 

Kíváncsiak voltunk, hogy a piac szereplő miként vélekednek erről, és mit várnak a kávéfőzőpiac alakulásától idén

„A munkaerőpiac átalakult, továbbra is jellemző maradhat az otthoni munkavégzés. Azok, akik ilyen formában végzik a munkájukat, nem mennek el otthonról a reggeli kávéért, így azt gondoljuk, hogy bár lassult némelyest a vásárlási kedv, de továbbra is stabil növekedés várható az automata kávégépek piacán. A kapszulás készülékek attraktivitása az árpontban rejlik, amellett, hogy természetesen a minőség is fontos a választásnál. Az otthoni kávézásra a legkisebb, legpraktikusabb és egy, az automatáknál kezdő lépésként költséghatékonyabb megoldás a kapszulás kávégép vásárlása. A nyitást követően e készülékek forgalmában stabilizálódást látunk, majd a szeptemberrel kezdődő időszakban a korábbi évekhez hasonló és a külső tényezőktől független emelkedés lesz tapasztalható.”

Jura/Cremesso – Kondacs György, Jura store, store manager

„Ahogy a világon sok vállalkozást, a Nespresso Professional üzletágunkat is érintette az éttermek és irodák bezárása. Mindazonáltal az otthoni fogyasztás növekedése kompenzálta az out-of home csökkenését. Mivel az emberek otthon voltak, természetes, hogy az elmúlt hónapokban a háztartási kávéfogyasztásuk megnőtt. Megfigyeltük, hogy a Covid–19 gazdasági hatásának ellenére a fogyasztók egyre inkább érdeklődtek a prémiumkávék iránt, amelyek egy kis luxust csempésztek a mindennapjaikba. Kiváltságos helyzetben vagyunk, hogy ilyen erős márkánk és jól megalapozott direkt értékesítési csatornáink vannak – a boutique-jaink, az ügyfélszolgálatunk és a weboldalunk formájában –, ami lehetővé teszi vásárlóink számára, hogy termékeink továbbra is elérhetőek és élvezhetőek legyenek. Az elmúlt időszakban az online értékesítésben erős két számjegyű növekedést tapasztaltunk, illetve megnövekedett az igény a személyre szabott vevőkiszolgálásra az ügyfélszolgálatunkon és a boutique-jainkon keresztül.”

Nespresso, Alberto Vercelli, a Nespresso magyarországi vezetője

„Az otthoni kávézás az elmúlt évben felfutott, ez biztos. Azt nehéz megmondani, hogy mekkora lett így a telítettség, és hogy tarthatóak-e az értékesítési számok, de teljesen megállni nem fog a piac szerintem. Az emberek ugyanakkor megismerték a készülékek tudását, lehetőségeit. Ez pedig egyfajta kapu az igények finomodásához is, ami nekünk kedvezhet a jövőben.”

Melitta – Eszpresszó Kft., Dobó Ferenc, ügyvezető

„Az idei évben további fejlődést várunk a kávézás szegmensben. A hipermarketek és élelmiszerláncok forgalmának növekedése tovább folytatódik. Az otthoni kávézás fejlődése továbbra is pozitív hatással lesz a kávégépek és kávék értékesítésére. A webes csatorna az élelmiszerpiacon is nagyobb forgalmat generál majd. A szemeskávé- és kávékapszula-eladások egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a kávéeladásokból. A fogyasztói döntéseknél egyre nagyobb szerepet kap majd a kényelmi és bizalmi faktor. Összességében pozitívan tekintünk az elkövetkező időszakra, és reményeink szerint a horeca szektor is magára talál hamarosan.”

Gaggia – Cady-Trade ’95 Kft., Tóth Tibor, sales manager

KAPCSOLÓDÓ:

Milyen kávéfőzővel tudunk jó kávét készíteni? Kávéfőzők tesztje, de egy kicsit más megközelítésben.

Változnak hazánkban a kávézási szokások

Az elmúlt években folyamatos növekedést láthattunk a kávéfőzők piacán, majd 2020-ban ez a növekedés kissé megtorpant, az értékesítések nem tudták felülmúlni a kimagasló 2019-et. Az átlagárakban is látható a folyamatos növekedés, 2012-ben még 17.300 Ft volt az eladott kávéfőzők átlagára, 2020-ra megduplázódott, és elérte a 34.700 Ft-ot. Ez az árnövekedés elsősorban az egyes kávéfőző-kategóriák súlyának változása miatt történt. A kapszulás és a teljesen automata kávéfőzők folyamatosan szorítják vissza a hagyományos eszpresszó és filteres kávéfőzőket. 2020-ban az eladott gépek 50%-a már ebbe a két kategóriába tartozott. Érték alapon ez a szám pedig már 75%. A kapszulás kávéfőzők átlagára stabil, 20.000 Ft körül alakul évről-évre, míg az automata gépek átlagára folyamatosan emelkedik, 2020-ban elérte a 130.000 Ft-ot.

Kávéfőző piac GfK grafikon1
Kávéfőző piac GfK grafikon2
Kávéfőző piac GfK grafikon3

A kávéfőző gépek trendje természetesen leköveti a kávé-kategória fejlődését. Az elmúlt évtizedben a kapszulás kávék a háztartási fogyasztásban meghatározó tényezővé váltak. Emellett a szemes kávé
dinamikája szembetűnő. Mindkét szegmens, a hagyományosabb őrölt-pörkölt, illetve az instant (beleértve a tradicionális instant, xin1 és a capuccino port is) szegmensek rovására növekszik. A kávépiac jelenlegi átstrukturálódásának talán még szemléletesebb példája az egyes kávészegmensek penetrációjának trendje (a háztartások hány %-a vásárolta azt az adott évben). Míg 8-10 évvel ezelőtt csak a háztartások 2-3%-a vásárolt kapszulás illetve szemes kávét, napjainkra ez az arány már 20-20% körüli. Készülék-értékesítés szemszögéből az idei év ismét növekedéssel indult. Az első 4 hónap 15 százalékkal haladta meg a 2020-as azonos időszak értékesítését darabszám alapon. Bár márciusban a boltbezárások miatt kissé megtorpant a növekedés, az április kompenzálta a kiesést. 

Forrás adatok és grafikonok: GfK Hungária

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Üzlet bezárások után

Üzlet bezárások után

Idén április 7-én feloldásra került a márciusban bevezetett boltzár. A közel egy hónapig tartó korlátozáshoz hasonló folyamatra már egy évvel...

Kapcsolatban

Kapcsolatban

A kereskedelemben úgy tartják, hogy egy jó eladó bármit elad, és ez többé-kevésbé igaz is. Persze számít a termék, az ár, a marketing és számos...

Megváltozott jótállás

Megváltozott jótállás

A tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó jótállási kötelezettség 2021. január 1-től megújuló szabályai több új elemet is tartalmaznak a korábbi...

Fogd, és vidd!

Fogd, és vidd!

A járvány hatására érezhetően megváltozott a kereskedelem szerkezete, ami elsősorban az online értékesítés részarányának növekedésében öltött...

Digitális környezetben

Digitális környezetben

Az idei évben bekövetkezett változások szükségessé vagy legalábbis indokolttá tették új eszközök alkalmazását az értékesítésben. A hirtelen lezajló...

Share This