Hiány, ami senkinek nem hiányzik

2021. augusztus 16.
Beko

A tavalyi év során komoly problémákat okoztak az ellátási láncban bekövetkezett fennakadások. Szinte minden piaci szereplő küzdött valamilyen nehézséggel, a szállítási csúszások és a korlátozott készletek pedig az év végére már átmeneti termékhiány formájában is érzékelhetővé váltak. A helyzet azóta sem javult túl sokat, így felmerül a kérdés, hogy az idei év hátralévő részében mennyire lehet gond a kínálat alakulása

Termékhiány az alkatrészekben

Az ellátási láncot érintő fennakadások gyakorlatilag a vírus felbukkanását követően azonnal megjelentek. A pandémia első fázisában azonban a hatás kevésbé volt érzékletes, mivel szinte minden kereskedő a készletek befagyasztásával, a rendelések leállításával reagált a kialakult helyzetre. A kereslet azonban teljesen másként alakult a várthoz képest. Az egyes termékkörökben jelentkező hirtelen megnövekedett igények kielégítésére a gyártás nem volt felkészülve. A járvány következő szakaszában pedig a gyárak kénytelenek voltak csökkenteni a kapacitásaikat, sőt többhetes leállásokra is sor került. A jelenség nemcsak a végtermék-előállításban volt tapasztalható, hanem a teljes ellátási láncban, így az alkatrész-beszállításokat és a nyersanyag-kitermelést is érintette. 2020 végére az egyik legnagyobb problémát már a félvezetők és csipek elérhetősége jelentette

Egy csipet csip

A csipek napjaink eszközeinek zömében megtalálhatóak az autótól a mosógépen keresztül a telefonig. Nem meglepő így, hogy a kereslet jóval meghaladja a jelenlegi kínálatot. Az év eleji becslések még azt prognosztizálták, hogy az idei év közepére javulnak az állapotok. Ez azonban nem következett be, és a piaci elemzések most már inkább 2022-re teszik, mire helyreállhat a helyzet. Jelenleg a csipbeszállítók viszont képtelenek minden igényt kielégíteni, ami azt jelenti, hogy a gyártók kénytelenek ennek függvényében optimalizálni a termelésüket. A csipkészletek felhasználása során pedig valószínűleg a profitábilisabb értékesítéssel kecsegtető termékek előnyt élveznek. Ez azt is jelentheti, hogy bizonyos termékkategóriákat a cégek nem tudnak gyártani, vagy nem megfelelő volumenben, ami szinte biztosan termékhiány kialakulásához vezet majd az év második felében.

Hátrányban a magyar piac

A termelés volumenek korlátossága a hazai piacon igen komoly termékhiányt eredményezhet. A globális gyártók, amelyek a hazai kínálatnak is a gerincét adják, igyekeznek a lehetőségekből a legtöbbet kihozni. Ezért szinte biztosan azokat a piacokat részesítik előnyben, ahol nagyobb profitot realizálhatnak, vagyis a szűkös készletek nagyobb hányada kerül majd a nagyobb vásárlóerővel és élénkebb kereslettel bíró országok üzleteibe. A hazai leányvállalatok nincsenek irigylésre méltó helyzetben, mivel passzív szereplői a készletelosztási döntéseknek, és vajmi kevés esélyük van hatást gyakorolni a központjaikban felállított prioritásokra. Sőt még a lekötött mennyiségek esetében is előfordulhatnak csúszások, változások. Mindezek eredőjeként meglehetősen hektikusan alakulhatnak a készletek a piacon a harmadik negyedévtől kezdve, és arra is jó esély van, hogy a tavalyihoz hasonló termékhiány alakul ki egyes termékkörökben. De ebbe azért még a kereslet változása is beleszólhat.

“Az Electroluxnál mi úgy látjuk, hogy ez az év is kihívásokkal lesz teljes. Nehéz megjósolni, hogy milyen ellátási problémák jelentkezhetnek az év hátralévő részében, mert ezt nagyban meg fogja határozni, hogy milyen mértékben lassul, lassul-e egyáltalán a jelenlegi növekedés üteme, mind a hazai, mind az európai piacokon. A jelenlegi, erősen optimista piaci előrejelzéseket alapul véve, változó intenzitású, de folyamatos alkatrész ellátási és beszállítási problémákra számítunk a meghatározó termékkategóriákban, mind a nagykészülékek, mind a padlóápolás és háztartási kisgépek terén. Az ellátási problémák már nagyon rövid távon jelentkezni fognak és év végéig jelentősen befolyásolhatják majd a szállításokat. Folyamatosan egyeztetünk alkatrész beszállítóinkkal, különösen a legkritikusabb, elektronikai alkatrészeket illetően, hogy minimalizáljuk a volumen kiesést és a külső körülmények ellenére a lehető legjobban felkészüljünk a szezonra. Ezzel egyidőben tudatosan újratervezzük a gyártási terveket, hogy a piac számára a megfelelő választék és mix álljon rendelkezésre.“

Tóth Péter,
az Electrolux hazai Értékesítési Diviziójának vezetője

Termékből lesz kevés,
vagy vásárlóból?

Számos piaci szereplő nem túl optimista a kereslet alakulását illetően, és a második félévtől erőteljes visszaesésre számítanak. A legtöbben a gazdasági helyzet alakulásával, illetve a várhatóan nyaralásra, szórakozásra fordított összegek kiesésével magyarázzák a visszafogott várakozásokat a hazai műszaki kereskedelem vonatkozásában. Bár ez logikusnak tűnik, a keresletet pozitívan is befolyásolhatják bizonyos tényezők, mint például az otthonfelújítási támogatás, ami a beépíthető készülékek iránt komolyan növelheti az érdeklődést. A várható forgalom becslése így viszont igen nehéznek ígérkezik. Általában a piaci szereplők az előző évből indulnak ki, ami ezúttal nem biztos, hogy sokat segít, hiszen 2020 meglehetősen hektikus volt. A várható termékhiány miatt pedig még nehezebb az előrejelzés.

Árak

Alapvető közgazdasági tétel, hogy, amiből kevés van, az drágább. Természetesen ez a jelenlegi csiphiány esetében is jelentkezik, és a gyártóknak többet kell fizetniük az egyre nehezebben beszerezhető alkatrészért. De nem csak az elektronikai komponensek ára lett magasabb. Az alapanyagok, az acél, a műanyag, a réz és az üveg ára is jelentősen emelkedett. Valamint a logisztikai költségek is számottevően növekedtek meg. Különösen a Távol-Keletről érkező termékek esetében jelent ez problémát. Ebben a relációban nemcsak az a gond, hogy kevés a szállításhoz elengedhetetlen konténerek száma, hanem az is, hogy az árumozgás elbillent, és sokkal kevesebb termék indul útnak a Távol-Kelet irányába, mint amennyi onnan érkezik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a konténereket az egyik irányba üresen kell utaztatni, vagyis a megrendelőknek tulajdonképpen „retúr” jegyet kell fizetnie. Ezek a költségnövelő tényezők előbb-útóbb a végtermékek árában is jelentkeznek majd, az viszont már nem egészen biztos, hogy a vásárló is találkozik ezzel.

„A Beko európai illetve legnagyobb részben EU-n belüli gyártással rendelkezik. Ez jelenleg nagy előnyt jelent, de minden gyártót – különböző mértékben – érinti az alapanyag ár, a totális logisztikai problémák és a csip hiány. Bár a félvezetők és a csipek gyártása a pandémia időszaka alatt sohasem látott mértékben emelkedett a világon, ennek ellenére a kevésbé jövedelmező piacaikon nagymértékű hiányt produkáltak a gyártók. (Személyautó gyártás, háztartási gépek, stb.) Jobban jövedelmező iparágakban (IT, játék konzolok, telefonok, stb.) kevésbé jelentkezik ez a probléma. A hazai MDA, SDA gyártók és forgalmazók évtizedek óta kannibalizálják önmagukat, ezért a hazai háztartási gép piac hatalmas handicappel néz a közeli jövő elé is! A távol-keleti alkatrész problémákon túl információm szerint a hazai „szakmai morál” tovább fogja erősíti az egyenetlen, foghíjas kínálatot.”

Kovács Tibor,
a Beko márkát is forgalmazó Hauser Magyarország Kft. üzletágvezetője

A kereskedelem tükrében

A kereskedelmi árharcot a kialakult helyzet sem képes teljesen felülírni. A forgalmi eredmények elérésének érdekében a piaci szereplők feltehetően továbbra is alkalmazni fogják az árcsökkentés eszközét. Ha pedig a kereslet érezhetően csökken, akkor feltehetőleg még jellemzőbb lesz ez a fajta értékesítési módszer. Csakhogy a termékhiány miatt a készletek feltöltése lényegesen nehezebb lehet, ráadásul arra is nagy esély van, hogy az alacsony áron kiértékesített termék pótlására csak nagyobb beszerzési költség mellett lesz lehetőség. Az eltérő forgási sebességek pedig további áranomáliákat is okozhatnak a piacon. A helyzetértékelés nem egyszerű, a termékelérhetőség, a kereslet alakulása és a beszerzési árak változása igencsak komplex döntési mátrixot alkotnak. Hogy mi lesz a nyerő stratégia, az kérdéses, az viszont elég valószínű, hogy, aki nem kalkulál minden tényezővel, nehéz helyzetbe kerülhet.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

AirFry funkció: Sütő vagy Airfryer?

AirFry funkció: Sütő vagy Airfryer?

AirFry funkció egyre több beépíthető sütőben is található már. Nem véletlen, hiszen a forró levegővel, olaj nélkül, vagy minimális mennyiségű...

Share This