A borhűtők ideális eszközök a palackozott borok tárolására, azonban még a legprofesszionálisabb készülékek is „csak” a tárolásban jeleskednek, az értékes nedű szervírozására már nem képesek. Ezt az űrt igyekszik kitölteni a floridai Dania Beach székhelyű Plum, amely új szintre kívánja emelni az otthoni és szállodai bortárolást. A szinte ismeretlen márka pedig ezzel lehet, hogy új termékkategóriát teremt.

A Plum céget valószínűleg nem sokan ismerik idehaza, sőtmég Európában sem. Ennek oka, hogy a vállalatot a tengerentúlon alapították, és még csak nem is tekint vissza évtizedes múltra, az amerikai cég ugyanis csak 2017-ben jött létre. Ráadásul a termékportfóliója sem különösen széles, mindössze egyetlen szegmensre koncentrál. Ez pedig nem más, mint a borhűtők – illetve adagolók területe. A specializációnak viszont meg van az az előnye, hogy a technológiát a végletekig fejleszti, és a lehetőségekből tényleg a maximumot hozza ki. A Plum is ezt tette, és így alkotta meg a folyadékok tartósítására és adagolására vonatkozó iparágvezető technológiát.
A készülék
A technológia birtokában a Plum létrehozta az első teljesen automatizált rendszert a borok üvegenkénti tárolásához. A Plum kifejlesztett egy szoftvert is az érintőképernyővel vezérelhető készülékéhez, amely képes a távdiagnosztikára és hibaelhárításra, a távfrissítésre és még a képfelismerésre is. A berendezés automatikusan tartósítja, hűti, sőt szervírozza is a borokat. De ne csak egy egyszerű hűtővel kombinált italadagolót képzeljünk el. A készülék ennél sokkal több. A legmodernebb technológia segítségével a Plum rendszere 90 napig őrzi meg a bort, pontosan az adott bor borásza által tervezett hőmérsékleten.

A készülék automatikusan azonosítja minden egyes palack évjáratát, fajtáját, régióját és borászatát, megjelenítve a címkét a készülék érintőképernyőjén. Ezzel gyakorlatilag egy virtuális sommelier-ként funkcionál, és teljesen új szintre emeli az otthoni borfogyasztást. A 2020-ban bemutatott szabadon álló asztali változat, a Plum countertop után 2021-ben a cég már a beépített verzióval, a Plum Integrated modellel is előrukkolt.
Potenciál
Mindezek ellenére ez eddig azért inkább csak különlegesség, mintsem piacformáló technológia színre lépése. A dolog azért válik érdekessé, mert idén a háztartási gépek egyik vezető gyártója, a BSH stratégia partnerségre lépett a Plummal, annak érdekében, hogy az okos konyhai eszközökben rejlő potenciált feltérképezzék. Ez persze sok mindent jelenthet, és az sem elképzelhetetlen, hogy a történetnek nem lesz különösebb folytatása. De azért arról ne feledkezzünk meg, hogy a BSH erőforrásai, gyártási kapacitásai, globális piaci lefedettsége és a Plum csúcstechnológiája együtt komoly bázist jelent. Ráadásul a domináns trendek is az okoskészülékek irányába mutatnak. Így aztán szinte csak döntés kérdése, hogy a kooperáció nyit-e új fejezetet az otthoni bortárolásban.