Jövő a változások tükrében

2021. szeptember 06.

Az elmúlt másfél évben a műszaki kereskedelemnek nemcsak komoly kihívásokkal kellett szembenéznie, de jelentős változásokon is keresztülment. Az elkövetkező néhány év pedig újabb próbatételeket és még markánsabb átalakulásokat tartogathat a szektor számára. Az iparág prominens vezetőinek közreműködésével zajló TCG Summit konferenciasorozat elnökével, Chris Bueckerrel beszélgettünk, hogy ismerve a globális piac meghatározó szereplőinek tapasztalatait, véleményét, ő miként látja az iparág jövőjét.

Az ön számára mi jelentette a legnagyobb változást a Covid–19-es időszak alatt?

Számomra az a képesség és agilitás volt a legszembetűnőbb, hogy az emberek bármit megtegyenek a világjárvány kaotikus és kihívásokkal teli szakaszaihoz való alkalmazkodás érdekében. A kiskereskedőknek meg kellett birkózniuk azzal, hogy az üzleteket kénytelenek voltak bezárni, majd újra kinyitni, mielőtt újra bezárnák őket, erősen korlátozott nyitvatartási szabályokkal. Fel kellett gyorsulniuk az online képességek és szolgáltatások terén, hogy megfeleljenek a keresletnek, amely kényszerűségből a digitális térbe költözött, majd ott is maradt. A vezetőknek alkalmazottakat kellett elveszíteni, illetve több ezer embert kellett részmunkaidőben foglalkoztatniuk. Másoknak váratlanul otthonról kellett dolgozniuk, ezért kétségbeesetten igyekeztek új „otthoni irodájukat” az alapvető eszközökkel és szolgáltatásokkal felszerelni. És a generációnkban soha nem látott hatalmas kihívás ellenére a TCG-szektor kiskereskedői, illetve az egész iparág megbirkózott a kihívással, sőt 2020-ban váratlan növekedés volt tapasztalható. Az otthoni munkavégzés miatt pedig egyes kategóriák, mint például a laptopok, az IT-perifériák és a háztartási kisgépek, még fel is lendültek.

Hogyan látja a piac fejlődését a közeljövőben?

A legutóbbi felmérésünkben, amelyet tavaly májusban végeztünk a TCG-ágazat több mint 30 európai országból érkező felső vezetői körében a „TCG Summit Leaders Talk” elnevezésű online esemény során, a túlnyomó többség a 2021-es teljes évre is folytatódó pozitív tendenciát látott. 2021 első felében egyre világosabbá vált, hogy az alkalmazottak számára nem lenne kívánatos a korábbi irodai élethez való visszatérés. A vállalatok pedig ennek megfelelően fogják átalakítani irodapolitikájukat, hogy vonzóak maradjanak a munkavállalók szemében. Az otthonról dolgozók nagyobb része, akik a járvány első szakaszában ideiglenesen szerelték fel otthoni irodájukat, most már kifinomultabb termékeket igényelnek. Ezért az iparág további növekedésre számít, különösen az IT- és a háztartási kisgépek kategóriájában. A kereskedők és márkák most már azt kérdezik maguktól, hogy milyen lesz ez a piac 2022-ben a 2020-as és 2021-es magas értékesítési adatokkal összehasonlítva, amikor a munkavállalóknak már nem lesz szüksége további felszerelésekre. Ezt érdekes lesz majd látni.

Mit gondol az online és offline szerepéről a jövőben a TCG-szektorban?

Úgy gondolom, hogy el kell felejtenünk az „online” és „offline” fogalmakat, és inkább „egy csatornáról” kell beszélnünk. A világjárvány felgyorsította a digitális átalakulást, és brutális módon mutatta meg a lemaradó kereskedőknek, hogy mennyire szükség van egy valódi omnichannel üzleti modell megvalósítására. Tavaly Oroszország vezető szórakoztatóelektronikai kereskedőjét, az M.videót a TCG Summit zsűrije az „Év Szórakoztatóelektronikai Kereskedőjének” választotta az omnichannel modellből az „Egy Kereskedő” modellbe történő sikeres átalakulásáért. A mobiltechnológiákra, adatelemzésre és személyre szabott kiszolgálásra épülő rendszernek köszönhetően mostanra a teljes bevételük mintegy 60%-a az internetről származik. Napjainkban a fogyasztók a vásárlói folyamatban akadálytalanul mozognak annak pontjai között. Ezért a valódi egycsatornás élmény megteremtése kritikusan fontos. Az értékesítési munkatársakkal történő online videós tanácsadás mindennapossá fog válni. 

Stiftung Warentest

“Úgy gondolom, hogy el kell felejtenünk az „online” és „offline” fogalmakat, és inkább „egy csatornáról” kell beszélnünk. A világjárvány felgyorsította a digitális átalakulást, és brutális módon mutatta meg a lemaradó kereskedőknek, hogy mennyire szükség van egy valódi omnichannel üzleti modell megvalósítására. “

Chris Buecker, TCG Summit konferenciasorozat elnöke

A brit Dixons Carphone és a svájci M-electronics szakkereskedőknél ez már el is indult – hogy csak két példát említsünk. Bár a vásárlói élmény még nem tökéletes, idővel professzionális lesz és erős kiegészítő eszközzé válik a brick & click kiskereskedők számára. Másik példa: a még gyorsabb kiszállítási szolgáltatások ma már normálisak, de ahogy Kína megmutatta, ez új szintre is emelhető. Szintén kínai trend az élő közvetítéses kereskedelem növekedése, amely egy teljesen új csatornává válik. De a közösségi média is számos lehetőséget kínál. Az október 5–7. között Budapesten megrendezésre kerülő fizikai rendezvényen, a TCG Summiton az Alibaba és a kínai kiskereskedelem egy szakértője éppen ilyen üzleti megoldások mélységeibe tekintenek be, illetve foglalkoznak majd azzal is, hogy az európai kereskedők és márkák mit tudnak ebből kihozni.

Mi lesz a boltok szerepe a jövőben?

Az üzletek nem fognak kihalni, de a kiskereskedőknek meg kell határozniuk, hogy mi az üzletek szerepe. Tisztában kell lennünk azzal, hogy a technológia egyre bonyolultabbá válik, és a vásárlóknak segítségre van szükségük ahhoz, hogy kiválaszthassák az igényeiknek megfelelő megoldásokat. A segítséget viszont nemcsak a digitalizáció, hanem az emberek is nyújtják majd. Amit tehát az üzletek adnak, azok az emberek. Emberek, akikkel a vásárlók beszélgethetnek. Ezért az üzletek a jövőben is ott lesznek, talán nem egészen úgy, ahogyan eddig láttuk őket, nemcsak raktárkészleteket halmozó egységekként, hanem az „interakció házaként”. Olyan házak lesznek ezek, ahol a fogyasztók láthatják, megérinthetik, élvezhetik és megtapasztalhatják a technológiát, de ami a legfontosabb, ahol interakcióba léphetnek olyan értékesítőkkel, akiknek megvan a tudásuk ahhoz, hogy a vásárlót a végső választásig navigálják.

Ön szerint milyen kilátásai vannak az iparágnak az elkövetkező években?

Az elkövetkező éveket illetően pozitív vagyok, és két nagy lehetőséget látok a TCG-szektor számára. A Covid–19-válság idején a fogyasztók felismerték a technológiát mint a jövő útját. A technológia tehát megoldás volt, és NEM probléma. Az első nagy lehetőség pedig az, hogy meggyőzzük a fogyasztókat, hogy több TCG-terméket vásároljanak. Ezért az iparág jó helyzetben van, amikor a fogyasztók pénztárcájából való részesedésért küzd. Egy nagyobb kiskereskedő általában több mint 50-60 technológiát értékesít az üzletben és az interneten, de a fogyasztóknak manapság ezekből csak 10 vagy 20 van. Így nagy lehetőség van a növekedésre a vásárlók által használt technológiák bővítésével. 

A másik nagy potenciál az innovációra történő átállás felgyorsítása. Az eszközök megújításának felgyorsítása. Válsághelyzetben az emberek hajlamosak tartósabb termékeket vásárolni, amelyek tovább tarthatnak. Ebben a kereskedők fontos szerepet játszhatnak. A fogyasztóknak nem a legolcsóbbat, hanem a legjobbat kell megvenniük. Válság idején a hosszabb élettartamú termékek vásárlása sokkal jobb gazdasági megoldás, mint bármely más megoldás. A jövő útja tehát a technológiai jelenlét kiszélesítése a háztartásokban és a vásárlók körében, valamint a termékek gyorsabb megújítása. Ha ezt a két lehetőséget sikerül kiaknázni, akkor nagyon optimista leszek az iparágunkkal kapcsolatban. Mindezekről az október 5–7. között megrendezésre kerülő TCG Summiton is fogunk beszélgetni, amikor Európa vezető kereskedői, valamint a multinacionális szórakozatóelektronikai és háztartási készülékek márkái találkoznak Budapesten.

Share This