Nem cél, hanem eszköz

2021. szeptember 21.
liebherr_maruca_produktionsjubilaeum

Az APPLiA Magyarország Egyesülés augusztus végén az Innovációs és Technológiai Minisztérium számára megküldött beadványában fogalmazta meg szakmai álláspontját a 2021–2027-es időszakra vonatkozó Országos Hulladékgazdálkodási Tervvel, illetve a 2023. július 1-jén bevezetni tervezett új kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerrel kapcsolatban. A szervezet három kérdésben fejti ki részletesen véleményét a tervezett szabályozásváltozás kapcsán. Az érdekképviselet javasolja, hogy a gyártók által hulladékgazdálkodási költség jogcímén beszedett díj ne haladhassa meg a tényleges hulladékgazdálkodási költségeket, valamint hogy az európai harmonizációs szabályozás hatálya alá tartozó termékpolitikai kérdésekben az uniós szabályozás legyen az irányadó, illetve hogy az újrahasználat ne cél, hanem eszköz legyen a hazai szabályozásban. Utóbbi különösen érdekes hazai viszonylatban, mivel Magyarország azon országok egyike, ahol a legtovább használják a készülékeket a háztartások, így az újrahasználatra történő előkészítési lehetőségek korlátozottak. Amikor hazánkban hulladékká válik egy készülék, jellemzően olyan öreg és elavult, hogy sem gazdaságilag, sem környezeti szempontból nem éri meg felújítani és újrahasználni. 2019-ben fagyasztóból például a 8 évesnél idősebb gépek aránya még mindig 68 százalék volt, de a 24 évnél öregebb készülékek is 19,1 százalékot tettek ki. Az egyesülés álláspontja szerint többek között ezért is hatékony megoldás lehetne azon készülékek, amelyeket a tulajdonosuk már nem kíván tovább használni, de még nem túl idősek és jó állapotúak, felhasználása egy államilag támogatott szerelőképzésben. A munkatapasztalatot szerző diákok felújítanák a készülékeket, amelyek ezek után újrahasználati központokból rászorulókhoz kerülhetnének.

A beadvány további részletei megtalálhatók az APPLiA weboldalán (www.applia.hu).

További híreink

A Loewe sztárja

A Loewe sztárja

A Loewe a közelmúltban jelentette be, hogy partnerségre lépett a futballsztár, Kylian Mbappé-val, aki márkanagykövetként azt a kiválóságot testesíti...

Érkezik a Midea

Érkezik a Midea

Az nem volt kérdéses eddig sem, hogy a Midea keresi a lehetőséget az európai piacokon történő markáns jelenlét felé. A Haier és a Hisense példájából...

Új üzletet nyitott az Euronics

Új üzletet nyitott az Euronics

Az Euronics idei terveiben a cég üzlethálózatának modernizálása és bővítése is szerepel. A vállalat tapasztalatai szerint a fizikai üzletek továbbra...

Az elveszett zokni napja

Az elveszett zokni napja

Valószínűleg nincs olyan ember, aki hord zoknit és nem találkozott még életében a mosás során eltűnő fél pár zokni jelenségével. Ez a különös...

Ambiciózus terveket sző az Elica

Ambiciózus terveket sző az Elica

Az Elica az idei EuroCucina kapcsán hivatalosan is bejelentette, hogy vezető szerepet kíván játszani a sütés-főzés kategória globális piacán. Az...

További rovatainkból:

Share This