A dizájn szinte mindenki számára fontos szempont, és így kereskedelmi tekintetben is komoly szerepe van. A gyártók éppen ezért mindent elkövetnek, hogy olyan termékekkel rukkoljanak elő, amelyekkel kivívják a vásárlók kegyeit. A fogyasztók véleménye mellett pedig a szakmai elismerésnek jelentősége van, amely nemcsak értékeli, de meg is különbözteti a terméket, és további értéket is biztosít számára. De vajon hogyan ítélnek oda egy ilyen elismerést? Milyen szempontokat vesznek figyelembe? Hogyan áll össze a zsűri? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekkel fordultunk a világ egyik legrangosabb dizájnszervezetéhez, az iF DESIGN AWARD-hoz. Uwe Cremeringgel, az International Forum Design GmbH vezérigazgatójával beszélgettünk.
Vezérigazgatóként mi az ön feladata a szervezetben?
Először is, egy olyan vállalatot kell irányítanom, amelynek 23 alkalmazottja van Németországban, és további 22 alkalmazottja a helyi irodáinkban világszerte. A következő néhány évben a hangsúly minden bizonnyal a digitális átalakuláson, az iF brandingen és az iF DESIGN AWARD szervezésén lesz, hogy javítsuk a minőséget, amit globális résztvevőink elvárnak és értékelnek. A munkám másik része a hálózatépítés. Egy globális dizájnközösség részeként tekintünk magunkra. Összehozzuk az embereket, panelbeszélgetéseket szervezünk, és a dizájntémákat mindenhol előremozdítjuk, ahol annak értelme van.
Az iF-díjat több mint 70 éve alapították. Ma pedig az egyik legrangosabb dizájnelismerés a világon. Miben más leginkább ma a szervezet, mint kezdetben?
A termékek vagy projektek elbírálása, illetve teret adni a kivételes formatervezés számára egyértelműen ugyanaz a feladat most is, mint amit az iF DESIGN az elmúlt évtizedekben végzett. A kategóriákban azonban nyilvánvalóan változás történt. Az iF DESIGN eredetileg a termékekre és a terméktervezésre összpontosított. Ma már más szakterületek, például UI, UX, kommunikációs és szolgáltatási dizájn is megjelenik annak érdekében, hogy a termékmegoldások teljes spektruma lefedhető legyen. Másrészről a zsűri mérete és a részt vevő vállalatok száma sem ugyanaz ma már. A harmadik jelentős változás pedig az informatikai rendszerek, például a CMS, a CRM, az adatbázisok, az informatikai biztonsági rendszerek, a fizetési rendszerek és hasonlók alkalmazása. A célunk ma az, hogy a részvételt a lehető legkönnyebbé tegyük, ennek alapja pedig egy erős IT-infrastruktúra.
Mekkora szervezet az iF DESIGN ma?
Ahogy ön is említette, minden bizonnyal mi vagyunk a világ egyik legrangosabb formatervezési díja, egyedülálló múlttal, nagy hírnévvel, egyértelműen semleges és független látásmóddal. Számokban kifejezve: Idén több mint 9500 pályázatot nyújtottak be az iF DESIGN AWARD 2021-re, amit mintegy 100 nemzetközi tagból álló zsűri értékel. Az iF DESIGN TALENT AWARD-ra évente 10 000 pályázat érkezik, az iF SOCIAL IMPACT PRIZE-ra pedig további 1000 projektet regisztráltak. Összességében 2020 minden idők legsikeresebb iF DESIGN-éve volt. Ez nagyon boldoggá tett minket, különösen olyan időkben, amikor a világjárvány szinte mindenre komoly hatással van. 2021 pedig ismét nagyon ígéretesnek tűnik.
A kezdetek óta hozzávetőlegesen hány terméket jelöltek összesen?
Ez tényleg érdekes kérdés. Éppen a múlt héten ellenőriztük a rendszereinket, így naprakész adatot mondhatok. Összesen 48 211 benyújtott terv nyert iF DESIGN AWARD-ot az elmúlt 67 évben (!) Ezek a projektek pedig még mindig megtalálhatók a rendszereinkben. Igazán izgalmas átnézni a dizájn változásait olyan kategóriákban, mint a fényképezőgépek vagy a konyhai készülékek, illetve olyan márkák esetében, mint a SIEMENS, BOSCH, BRAUN stb.
Mely termékek pályázhatnak az iF DESIGN AWARD-ra a termék kategóriában?
Az iF DESIGN AWARD-ra a termékek széles skáláját lehet benyújtani – az orvostechnikai termékektől kezdve a szórakoztatóelektronikán, a gépeken, a számítógépeken, a háztartási cikkeken át az autókig és az épületgépészetig. Összesen 23 kategóriánk van a terméktervezés szakterületen. Az általános szabály az, hogy ha van egy termék, akkor nekünk van hozzá egy kategóriánk. Ha valaki nem biztos benne, hogy a terméke hová tartozik, akkor nyugodtan fordulhat hozzánk.
“Idén több mint 9500 pályázatot nyújtottak be az iF DESIGN AWARD 2021-re, amit mintegy 100 nemzetközi tagból álló zsűri értékel. Az iF DESIGN TALENT AWARD-ra évente 10 000 pályázat érkezik, az iF SOCIAL IMPACT PRIZE-ra pedig további 1000 projektet regisztráltak..”
Uwe Cremering, az iF International Forum Design GmbH vezérigazgatója
Milyen elvárások vannak a jelölés során? Például, szükséges, hogy a termék elérhető legyen kereskedelmi forgalomban, vagy lehet prototípus is? Illetve léteznek kizáró tényezők?
A termékek a díjra való regisztráció időpontjában nem lehetnek két évnél régebbiek. A termékdizájn területén minden benyújtott projektnek a piacon elérhetőnek kell lennie, vagy a díj odaítélésének évében be kell vezetni. Prototípusokat akkor fogadunk el, ha ez a projekt megfelel a korábban említett kritériumoknak. Valamint van egy „Szakmai koncepciók” nevű kategóriánk is a még koncepciófázisban lévő elképzelések számára. Ezeken kívül nincs további követelmény egy termékkel szemben ahhoz, hogy jelölni lehessen az iF DESIGN AWARD-ra.
Szükséges a részvételhez valamilyen dokumentáció a jelölt termékkel kapcsolatban?
Nem igazán. Az alapvető regisztráció néhány perc alatt elvégezhető. Ezután néhány kérdésre kell válaszolni, és egy rövid projekt-összefoglalót és kritériumleírást kell benyújtani. A résztvevőknek lehetőségük van arra is, hogy videókat, pdf-eket és linkeket töltsenek fel, hogy a zsűri tagjai további anyagokat kapjanak a projekt értékeléséhez.
A nevezésnek van költsége?
Az iF DESIGN AWARD egyik, a résztvevők által nagyra értékelt aspektusa a költségek átláthatósága. Csak egy regisztrációs, egy zsűri- és egy győzelmi díj van. Minden könnyen érthető. A regisztrációs díj három fázisra oszlik, az „early bird” időszakszakra (250 euró projektenként), a normál periódusra (350 euró projektenként) és a késői nevezési fázisra (450 euró projektenként).
Hogyan áll össze a zsűri? Hány tagja van, illetve a tagok állandóak, vagy a zsűri változik évről évre?
Jelenleg körülbelül 100 zsűritagunk van éves szinten. A zsűri semlegessége és függetlensége nagyban hozzájárul az iF DESIGN AWARD sikeréhez. Ezért a zsűritagokat évente lecseréljük. Természetesen nem teljesen, de törekszünk arra, hogy minden évben friss és képzett szakértőkkel rendelkezzünk. Így a zsűriben vegyesen találhatók újonnan érkezők és tapasztalt tervezők. A különböző szakterületek elismert szakértőiből álló csapat nemek szerint kiegyensúlyozott és nagymértékben nemzetközi.
Mi kell ahhoz, hogy valaki zsűritag lehessen? Erről hogyan döntenek?
A zsűritagoknak illeszkedniük kell a már említett keretbe. Folyamatosan figyeljük a nemzetközi dizájnéletet új, potenciális zsűritagok után kutatva. Rendezvényeket, ügynökségeket és vállalatokat látogatunk meg, valamint szemlézzük a nemzetközi publikációkat is. Emellett ajánlásokat kapunk jelenlegi vagy korábbi zsűritagoktól, sőt, néhányan vannak pályázók is. A potenciális zsűri tagjainak kiválasztását egy szervezőcsapat végzi, én magam vizsgálom felül, majd az iF DESIGN igazgatótanácsa elé terjesztjük, amely rendszerint követi az ajánlásunkat.
Miként zajlik maga az értékelés a gyakorlatban? Mindenki lehetőséget kap a terméket kipróbálni, vagy együtt, egyszerre vizsgálódik minden tag?
Kétlépcsős folyamatot alkalmazunk. Az első zsűrizés az online előválogatás. Minden egyes projektet egymástól függetlenül három szakértő értékel online. Egyedi iF-értékelési rendszerünk segítségével pontozzák a formatervezés öt iF-kritériumát, és ennek eredményeképpen alakul ki az adott projektek végső átlagpontszáma. A nevezett projektek közül a legmagasabb pontszámot elérő, legjobb 50 százalék jut be a végső zsűrizésbe. Az egyes zsűritagok egyéni pontszámait, valamint az átlagpontszámokat és természetesen az összesített eredményt megosztjuk a résztvevőkkel. A végső zsűrizésre jogosult projekteket körülbelül két hónappal később Berlinben ugyanazok a szakértők a helyszínen is értékelik. Itt intenzív megbeszélések zajlanak, és az online előválogatáson kapott pontszámok változhatnak. Az iF DESIGN AWARD győztesei, valamint a 75 iF Gold Award-nyertes – a díjazottak legjobbjai – a végső pontszámok alapján kerülnek kiválasztásra.
Milyen szempontokat vesznek figyelembe a termékek esetében? Létezik egy előre meghatározott egzakt értékelési rendszer?
Az iF DESIGN öt fő kritériumot dolgozott ki, amelyek valamennyi kreatív szakterület projektjeinek értékelésére használható: ötlet, forma, funkció, megkülönböztethetőség, hatás. Mindegyik fő kritériumhoz részletes alkritériumok tartoznak, amelyeket aszerint lehet eltérően értelmezni, hogy melyik területet értékelik. Honlapunkon egyébként aprólékosan ismertetjük a teljes értékelési folyamat, illetve a kritériumok minden részletét.
Előfordulnak viták is a zsűritagok között? Ha igen, akkor ebben az esetben mi dönt?
A vita része már az online előválogatásnak is, és alapvető a végső zsűrizésben. Ezek a viták nagyon intenzívek is lehetnek. Az online előválogatás során minden zsűritag egyéni pontszámot ad, ez alapján kerül kiszámításra a pontszám. A végső döntés során a zsűri egy adott kategóriában bíráló három tagjának pedig konszenzusra kell jutnia az egyes kritériumok egyéni pontszámairól.
Mondhatjuk, hogy az iF DESIGN-elismerések nemcsak értékelik a dizájnt, de ezáltal tulajdonképpen formálják is a dizájntrendeket?
Ez jó lenne, de inkább azt mondanám, hogy mi csak megmutatjuk a dizájntrendeket, és biztosítunk számukra egy felületet. Ennek lehet bizonyos mértékig erősítő hatása is, de túlzás lenne azt mondani, hogy mi alakítjuk a trendeket. Az viszont biztos, hogy az iF láthatóvá teszi ezeket.
Van arra vonatkozóan korlát, hogy egy díjnyertes termék meddig használhatja a kommunikációjában az elismerést?
A korlát a termék életciklusa. Ha egy termék 10 évig van a piacon, akkor az iF DESIGN AWARD-logó végig a 10 év alatt használható. Viszont ha a terméken jelentős változtatásokat hajtanak végre, akkor a regisztrációs folyamatot újra kell kezdeni.
Van olyan díjnyertes termék, amely az ön számára igazán különleges?
Minden évben olyan sok csodálatos projekt van, hogy nagyon nehéz pusztán egyetlenegyet megnevezni. A Lilium, teljesen elektromos, függőlegesen fel- és leszálló repülőgép, amely idén iF Gold Award-elismerésben részesült, például igazán jól mutatja, hogy a formatervezés milyen hatással lehet a jövőnkre. Így ez igazán lenyűgözött engem.
Az iF DESIGN AWARD 2022 megmérettetésre 2021. november 19.-ig van még lehetőség regisztrálni. (Október 15.-ig minden második jelölés ingyenes.)
További információ: www.ifworlddesignguide.com