A háztartási kisgép szektor már a világjárvány előtt is növekedett, de a pandémia alatt már a kétszámjegyű növekedést is közelítette az értékesítés növekedése. A világ egyik legjelentősebb kisgépgyártója a francia Groupe SEB (Tefal, Rowenta, Krups, WMF márkák csoportja) csehországi, magyarországi és szlovákiai ügyvezető igazgatójával, Michal Bučko-val többek között arról beszélgettünk, hogyan sikerült a cégnek alkalmazkodnia a megváltozott piaci környezethez. Miképp tudtak megbirkózni a megugró logisztikai költségekkel vagy az alkatrészhiánnyal. Illetve, hogy mit jelent a vállalat számára a piaci konszolidáció és a sajátmárkák egyre erősebb pozíciója?
A háztartási gép szegmenst is sújtó logisztikai problémák, a drága konténerek és egyes alkatrészek hiánya jelentős gondokat okozott az ellátási rendszerben, ami áruhiány formájában is megjelent. Hogyan kezelte a Groupe SEB ezeket a kihívásokat? És mely termékkategóriákat vagy modelleket érinti leginkább a készlethiány?
Néhány kivételes esetben a légi szállítást választottuk, amely már a világjárvány előtt is drága és veszteséges volt. Most pedig még drágább lett. Az így szállított termékekből nem lehet profitálni, de vannak helyzetek, amikor nincs más választásunk. Például, amikor egy költséges kampányt el kell indítani, akkor a drága szállítás a kisebbik rossz, mert a kampány leállítása még drágább opció lenne. Ha a teljes világjárvány időszakot nézem, természetesen azt kell mondanom, hogy a helyzet hatással volt ránk is. Az egész válság olyan váratlan helyzeteket teremtett, hogy a piacon senki sem tudott felkészülni rá. Akkoriban az előrejelzések teljesen eltértek a valóságtól. Mindenki logikusan egy bizonyos tartalékkal dolgozik a raktárakban. Tavaly ez természetesen nem volt elég. Egyes kategóriákban teljesen kiestünk, mert hirtelen kétszámjegyű volt az értékesítés növekedése. Erre nem lehet rugalmasan reagálni, különösen a Kínából származó termékek tekintetében. Néhány héten belül elfogytak a kenyérsütők és a rizsfőzők, majd további három-négy hónapot vártunk arra, hogy Ázsiából, különösen Kínából meginduljon az utánpótlás.
Említette, hogy néhány kategória tavaly jelentős mértékben nőtt. Változtak a trendek tavalyhoz képest?
A tavalyi és az idei év jelentősen különbözik egymástól. Először is, az idei év lényegesen jobb az áruk elérhetősége szempontjából. Már megfelelőbb előrejelzéseket készítettünk, bár a szuezi válságot, a félvezetők hiányát vagy a kínai kikötők jelenlegi kapacitásproblémáit nemláthattuk előre. Idén más termékek hiányoznak, mint tavaly, amikor elfogytak bizonyos, a főzéshez kapcsolódó készülékek, illetve felkapott termékekké váltak a gőzőlős és higiéniai eszközök is.. Például az egyedülálló gőztisztítónk, a Rowenta Clean & Steam tavaly elég gyorsan elfogyott, és az ellátottság javulására szeptemberig kellett várni. Idén pedig hiányt szenvedtünk a chipeket tartalmazó “okos” termékekből. Problémáink voltak és részben még mindig vannak egyes robotporszívók, grillek, automata kávéfőzők vagy a rúdporszívók magasabb kategóriájú modelljeinek kínálatával. Ugyanakkor a rozsdamentes acél hiánya is sújt minket, ami leginkább az edények szegmensében mutatkozik meg – különösen azokban, amelyeket Ázsiából importálunk. Ezért kulcsfontosságú számunkra, hogy az Európában értékesített termékek mintegy harmadát Európában is gyártjuk, ami bizonyos előnyt jelent számunkra sok versenytársunkkal szemben. Természetesen az európai gyárak az Ázsiából importált alkatrészekre támaszkodnak, de még mindig jobb, ha a végtermékeket itthon gyártjuk.
“Ezért kulcsfontosságú számunkra, hogy az Európában értékesített termékek mintegy harmadát Európában is gyártjuk, ami bizonyos előnyt jelent számunkra sok versenytársunkkal szemben.”
Michal Bučko, Groupe SEB csehországi, magyarországi és szlovákiai ügyvezető igazgató
Mely termékkörökben jelentős még mindig a forgalom és mely szegmensek voltak csak nagyon rövid ideig a figyelem középpontjában?
A koronavírus megváltoztatott néhány trendet egyik vagy másik irányba. A járvány előtt például az automata kávéfőzők piaca fokozatosan lassult, de a Covid ismét felgyorsította a növekedést. Az elektromos grillek már a pandémia előtt is nagy dinamizmust mutattak, de a járvány tovább növelte az eladásokat. A korábban figyelmen kívül hagyott kategóriák – mint például az intelligens főzőedények, amelyekből magasabb áruk miatt természetesen nem adnak el több ezer darabot – szintén felkeltették a fogyasztók érdeklődését és nagyon érdekes szegmensé vált. Idénre terveztük egy újdonságunk, az bluethooth funkcióval is ellátott Cook4Me modell bevezetését, de a félvezetők hiánya miatt jövőre kellett halasztanunk. A robotporszívók és a rúdporszívók iránt megnövekedett hatalmas érdeklődést pedig ma már valószínűleg nem is kell nagyon ecsetelni. Ugyanez vonatkozik a légtisztítókra is. Mindannyian ismerjük ezeknek a szegmenseknek az alakulását.
Térjünk vissza a gyártáshoz. Azt mondta, hogy az Európában értékesített termékeiknek körülbelül egyharmadát itt is gyártják. Melyek ezek a kategóriák?
Különösen a prémium modellekről, az egyes termékcsoportokon belül a magasabb kategóriájú modellekről van szó. Európában gyártjuk a serpenyőket, automata kávéfőzőket, vasalókat, gőzállomásokat, textil gőzölőket, porszívókat, élelmiszertároló dobozokat, valamint WMF professzionális termékeket (szállodai és éttermi berendezések). Ezek gyártása a csehországi Domažlice-ben is zajlik.
A piacon áremelkedés tapasztalható. A konténerek ára mellett az anyagköltségek és a munkaerőköltségek is emelkednek. Az iparág egyes vállalatai tavaly óta akár kétszer is frissítették árlistájukat. Mi a helyzet a Groupe SEB esetében?
Igyekszünk folyamatosan kiigazítani az árakat. Már a világjárvány előtt is figyelembe kellett vennünk például az árfolyam-ingadozásokat, különösen a dollár és az euró árfolyamát, ezért általában évente kétszer adtunk ki új árlistát. A tavalyi év volt a legnehezebb, mert az egész válság meggyengítette a cseh koronát, amely egy ideig meghaladta a 27 CZK/euró határértéket. A magyar forint is csökkenéssel reagált. Mivel három országért vagyunk felelősek, amelyek mindegyike más-más valutával rendelkezik, nem voltunk könnyű helyzetben. A legnagyobb áremelést tavaly hajtottuk végre. Idén márciusban, májusban és szeptemberben igazítottunk ki néhány árat. Az emelés százalékosan csak egy egyszámjegyű volt, hogy részben kompenzáljuk a szállítás és az alkatrészek árának emelkedését.
A piacon évek óta jelentős konszolidáció zajlik mind az e-kereskedelemben, mind a hagyományos kiskereskedelemben. Milyen előnyökkel jár ez beszállítóként az önök számára? És melyek a kihívások?
A konszolidáció folyamatos. Ebben az évben is több jelentős bejelentés történt Csehországban a FAST, az Expert és az Electro World kapcsán. Magyarországon pedig nemrégiben az eMAG és az Extreme Digital egyesült. Számunkra a piaci konszolidáció könnyebb kiszolgálást jelent, mert nincs több száz független üzlet szétszórva, amelyeket fel kell keresni. Másrészt viszont egyre nagyobbak a szereplők, akiknek egyre nagyobb az alkupozíciójuk. Sokuknak van saját márkája, ami újabb kihívást jelent számunkra. Összességében a konszolidáció negatív hatását abban látom, hogy egyre kevesebb az olyan helyek száma, ahol a vásárló megérintheti a termékeket, szakszerű és viszonylag független tanácsadást kaphat. A kisebb és független üzletekben a vevő konzultálhatott valakivel, aki nem a saját márkáját árulta. Persze, az eladót befolyásolhatta az árrés nagysága, mégis úgy gondolom, hogy a piacon könnyebb volt a független információkhoz való hozzáférés.
A rúdporszívók új generációjának és a vadonatúj robotporszívóknak a bevezetése igazi sikertörténet önöknél. Mindkét kategóriában sokáig nem volt jelentős piaci részesedésük, de mostanra a legerősebb szereplők közé kerültetek a cseh piacon. Hogyan sikerült ezt elérni?
Mindkét kategória erősen növekszik és gyorsan változik. Amikor 2014-ben csatlakoztam a vállalathoz, szinte nem is árultunk porszívókat, pedig a portfóliónkban szerepeltek. Aztán jöttek az új uniós jogszabályok, a fejlesztésnek és a fejlett technológiáknak köszönhetően olyan megoldást kínáltunk az ügyfeleknek, amely megfelelt az új előírásoknak, de megőrizte a nagy teljesítményét. Rövid időn belül a porzsák nélküli porszívóknál az első, a porzsákos porszívóknál pedig a második helyen álltunk. A robot- és a rúdporszívó kategóriába tartozó modellek egyre erősödő trendjére rugalmasan kellett reagálnunk, mert az emberek kezdték előnyben részesíteni az ilyen típusú készülékeket. A Rowenta arra épül, hogy mindig kínál valami extrát. A robotoknál van a piacon a legvékonyabb modellünk, az S60, vagy az egyik legerősebb, új S95 12 000 pascal szívóerővel. A rúdporszívóknál előrukkoltunk a Flex nevű rugalmas csővel, amivel könnyebb a bútorok alá is beférni. Nem vagyunk olyan specialisták, mint a Dyson márka, amely teljesen felhagyott a klasszikus porszívók fejlesztésével. Mi továbbra is mind a négy típust – klasszikus porzsákos-, porzsák nélküli-, robot- és rúdporszívó – szeretnénk kínálni a vásárlóknak. Így a fogyasztók a saját igényeiknek megfelelően választhatnak.
A Groupe SEB cseh kirendeltsége a közép-európai régió más országaiért is felelős. Hogyan alakul jelenleg a szlovák és a magyar piac a cseh piachoz képest?
Van néhány közös elemük – például, hogy az SDA szektor mindhárom országban növekszik. Csehországban és Szlovákiában idén jelentősen gyorsabban, valamivel több, mint 20 %-kal az év eleje óta, míg Magyarországon 10 %-kal. Tavaly mindhárom ország nagyjából ugyanolyan dinamikus növekedést mutatott. Ami a fogyasztói preferenciákat illeti, Magyarországon mindig is az volt a tendencia, hogy több olcsó terméket adnak el. Amikor öt évvel ezelőtt a Rowenta porszívókkal beléptünk erre a piacra, a legkelendőbbek a 45 euró alatti modellek voltak. Mi pedig kétszer annyiért, vagy még drágábban kínáltunk termékeket, mert 45 euróért nem lehet magas minőséget nyújtani. Az elmúlt két évben azonban jelentősen megváltozott a trend, és a magyarok is drágább készülékeket vásárolnak.