
A gőzsütés funkció egy ideje már jelen van a hazai piacon is, az érdeklődés azonban az ilyen felszereltséggel rendelkező modellek iránt nem szökött az egekbe. Ebben nyilván szerepet játszik a készülékek ára, de nem feltétlenül ez az egyetlen ok, ami miatt a kereslet csak mérsékelten növekszik.
Egy funkció iránti igény megjelenésében és fokozódásában alapvető, hogy az adott jellemző ismert legyen, hogy kínáljon valódi felhasználói előnyöket, illetve sokat segít az is, ha divatos. A gőzfunkció, a három, mondjuk úgy követelménynek, csak részben felel meg. A valódi felhasználói előny elvárásnak tökéletesen eleget tesz. Sőt mi több, azon kevésbé gyakori tulajdonságok közé tartozik, ahol nem kell a marketingnek sokat erőlködni azon, hogy ez elfogadható legyen, mint mondjuk egyes okosfunkciók kapcsán. A divatosság már nem ennyire egyértelmű. A „rántott hús hasábbal” gasztronómiában gyakorlatilag jelentéktelen a gőzsütés, míg a „művészi ételkészítésében” meglehetősen népszerű a dolog. Bár sokat változott idehaza a kulináris élvezetek megítélése, azért a házias receptek rajongói még mindig többen vannak. Többek között ezzel függhet össze a funkció ismertsége is.
Egyes vásárlók tisztában vannak vele, míg a nagyobb többség nem nagyon hallott az opcióról. Az igény viszont csak az egyik oldal. A kereslet alakulásában természetesen az árnak is jelentősége van. A gőzfunkciót nem a legkedvezőbb árszegmensben találjuk. Éppen ellenkezőleg, jobbára csak a beépíthető sütők felső kategóriájában találkozhatunk ezzel a megoldással. Minél több márka minél több modellje rendelkezik majd ezzel a tulajdonsággal, annál nagyobb valószínűséggel válik majd az opció szélesebb rétegek számára elérhetővé. Ugyanakkor viszont az a beépíthető sütők teljes spektrumát tekintve kereskedelmi szempontból nem feltétlenül baj, hogy a gőzfunkció ára magasabb. Számos termékcsoportban tapasztalható az árverseny révén, hogy kevés olyan tulajdonság van, ami markánsan megkülönbözteti az alacsonyabb árú terméket a drágábbtól. A gőzfunkció viszont ilyen, és így piaci potenciálokat is jelenthet. Ez az elméleti oldal, mi pedig a gyakorlatra is kíváncsiak voltunk, és megkérdeztünk néhány kereskedőt, hogy nekik milyen tapasztalataik vannak a szegmens kapcsán.
Budai Ferenc üzletvezető
Best Byte Home
Győr
„Az utóbbi egy-másfél évben megnőtt az érdeklődés a gőzfunkcióval is rendelkező beépített sütők iránt. Jellemzően a „mindegy, mennyibe kerül, csak tudjon gőzölni”, illetve a „ha nem sokkal drágább, akkor lehet” igény merül fel. Mindkét igényre van megfelelő termék. Az előbbire inkább az elismertebb gyártók termékeit, utóbbira a kevésbé ismert márkák jó ár-érték arányú modelljeit ajánljuk. A vásárlók többsége azonban nem igazán tudja, hogy mit is jelent a gőzfunkció, emiatt – a visszatérő vásárlók által kapott információk alapján – nem is használják ki annak előnyeit. Elenyésző azon vevők aránya, akik céltudatosan vásárolnak, és a megvett terméknek a funkcióit ki is használják. Ezek alapján kijelenthető, hogy az átlagvásárló számára gyakorlatilag lényegtelen a gőzfunkció megléte, nem tudják, hogy mire való, és ezért nem is igénylik. Ugyanakkor az elmúlt évek során mégis nőtt az érdeklődők száma, ami az eladott készülékek mennyiségében is jelentkezik.”
Hermann Gergő üzletvezető
H-Elektrománia Műszaki Áruház
Makó
„Többéves tapasztalataink azt mutatják, hogy a mi régiónkban a vásárlóink a szabadon álló tűzhelyeket keresik elsősorban. Ezen belül pedig a középső árkategória fogy leginkább, amiben megtalálható esetlegesen a nagyobb sütőtér, illetve 1 vagy 2 sütősín. Ügyfeleink érdeklődése alapján nem jellemző, hogy gőzfunkciós készülékeket keresnének maguktól. Beépített sütő esetében is az alacsonyabb, közép-árkategória iránti érdeklődést tapasztaljuk jellemzően. Természetesen a vásárlók nyitottak és érdeklődők az új funkciók iránt, de elsődleges szempont a készülék ár-érték aránya. Összességében azt mondhatjuk, hogy üzletünkben nem jellemző kimagaslóan a gőzfunkciós készülékek kereslete, de bizonyos esetekben a megfelelő tájékoztatásnak és érvelésnek köszönhetően az adott vásárló hajlandó magasabb tudású készüléket választani.”