Mitől jó?

2021. november 24.

Gyakorlatilag minden fogyasztó, amikor egy termék megvásárlását tervezi, alapvető elvárásként azt fogalmazza meg, hogy a megvenni kívánt termék jó legyen. Ez érthető is, hiszen ki akarna pénzt áldozni valamire, ami rossz. De mit keresünk akkor, amikor jó terméket akarunk vásárolni? Mi az a jó, és miért az? Borzasztóan banálisnak hangzik a kérdés, pedig nem az.

MÁRKA

Tartós fogyasztási cikkek esetében különösen érdekes a felvetés. A legtöbb ember ugyanis, ha nekiszegezzük a kérdést, hogy mitől jó egy készülék, leggyakrabban a megfelelő minőséget említi. Ez azonban nem valódi válasz, csak egy másfajta megfogalmazás. Ebből az, nem derül ki, hogy mitől minőségi valami, vagy hogy mi számít jó minőségnek. Ha nagyon firtatjuk a dolgot, akkor viszont előbb-utóbb szinte mindenkinél eljutunk odáig, hogy a minőség megbízhatóságot vagy tartósságot takar. Vagyis hogy a gép sokáig nem romlik el. Így akkor ahhoz, hogy megtudjuk, mitől is jó egy berendezés, azt kell megfejteni, hogy miért romlik el az egyik modell, és miért nem hibásodik meg a másik.

Tervezés és gyártás

Alapvetően két tényező befolyásolja egy termék várható meghibásodását, az egyik a tervezés, a másik gyártás. A tervezés során kerül meghatározásra, hogy az adott készülékben milyen alkatrészek és milyen alapanyagok lesznek felhasználva. Valamint a tervezés része a tesztelés is, azazhogy a papíron működő megoldások a valóságban milyen eredményt hoznak. Az, hogy milyen készüléket terveznek, nagyban függ attól, hogy milyen áron akarják majd azt értékesíteni. Megéri-e a költségek alapján egy olyan komponenst használni, ami tovább bírja, betervezni egy pluszszűrőt, több tömítést használni, vagy vastagabb lemezből készíteni az oldalfalat, stb. Továbbá a kialakításnak is szerepe lehet, mégpedig azért, mert ez hatással lehet arra, hogy adott termék mennyire javítható. 

Bár a jó nyilván az, ami nem romlik el, azért amit lehet javítani, még mindig jobb, mint amit cserélni kell. Franciaországban például éppen ezért a termékek dokumentációja tartalmazza azt is, hogy meddig biztosított az alkatrészellátás, vagyis hogy mennyi ideig lehet még biztosan javítani a készüléket a vásárlás után. A megbízhatóságot ezeken túl a gyártás is befolyásolja. Előfordulhat, hogy egy csavar nincs tökéletesen meghúzva, hogy egy alkatrész hibásan érkezik, és számos egyéb dolog is történhet az összeszerelés során, ami végül egy elromló készülékben ölt testet. Ezek kiszűrésére hivatott a minőség-ellenőrzés. Nyilván minél több végterméket, minél több alkotóelemet minél többször ellenőriznek, annál kisebb a hibák előfordulásának valószínűsége. Mindezek a szempontok azonban nem jelennek meg a termékek leírásában, sőt nem is nagyon lehet utánanézni, és sokszor még az sem tud erről információt adni, aki a gépet árulja. Ráadásul ezeket nem is önmagukban kell értelmezni, az is fontos, hogy a vásárlónak mire van szüksége.

Az igény a lényeg

Valójában elsősorban az igény definiálja a minőséget, az elvárás dönti el, hogy egy készülék mennyire jó. Egyik oldalról számít az, hogy milyen funkciókra lesz szükségünk. Egy terepjáró jobb, vagy egy családi egyterű? Attól függ, hogy mire használjuk, vagyis adott tulajdonságot akkor lehet megítélni, ha rendelünk hozzá igényt is. Ha nincs szükségünk, vagy nem vagyunk hajlandóak többet fizetni egy automata mosószer-adagolóért, akkor nem is fogjuk ettől jobbnak találni azt a típust, amiben van ilyen opció. Másrészt a tartósság és megbízhatóság is változik az igények tükrében. Tegyük fel, hogy egy mosógép 500 ciklus után meghibásodik. Aki hetente egyszer mos, annak nagyjából 10 évig nincsen gondja ezzel a készülékkel, aki viszont tízszer használja egy héten a készüléket, a hibát már az első évben tapasztalni fogja. És abban is biztosak lehetünk, hogy előbb fog eltörni egy műanyag alkatrész abban a kávéfőzőben, amivel naponta öt kávét főzünk, mint amelyiket csak hétvégenként használjuk egyszer-kétszer.

A válasz

Mindezek alapján most már azt könnyebb értelmezni, hogy valami miért jó. Azt viszont még így sem egyszerű eldönteni, hogy valami jó-e. A szomorú helyzet az, hogy nincs teljesen tárgyilagos kapaszkodó ehhez. Az ár utalhat az előállítási költségek alapján erre, de ez nem egzakt. A márka is támpont lehet a saját maga által felállított tervezési és gyártási standardok kapcsán, de ez sem mindig igaz feltétlenül. Ami viszont biztosan ismerhető, azok a vásárló igényei, így aztán erről nem érdemes megfeledkezni, annak, aki jó gépet keres.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Láthatatlan Terhelés Mutató

Láthatatlan Terhelés Mutató

A Samsung friss kutatása kimutatta, hogy az európaiak csaknem ugyanannyi időt töltenek a háztartási feladatok megoldásán való gondolkodással, mint...

Ki fizet a végén?

Ki fizet a végén?

A logisztika minden gyártó működésében számot tevő kiadásnak számít, így aztán a szállítmányozásban bekövetkező árváltozások komoly hatással vannak...

Nők a műszaki szakmában

Nők a műszaki szakmában

A vezetők kevésbé ismerik el a nők munkáját a műszaki-technológiai szektorban, és a férfi munkatársak véleménye is nehezíti előre jutásukat –...

Játékot dobott piacra a Beko

Játékot dobott piacra a Beko

November 23.-tól érhető el világszerte a Beko „Domino: The Little One” névre hallgató kalandjátéka. Bár a Beko márkától nem idegen a...

Hisense nagygépekben is

Hisense nagygépekben is

A kínai Hisense 2018-ban vásárolta fel a szlovén Gorenjét, és mint minden fúzió kapcsán az elsődleges kérdés ennél az akvizíciónál is az volt, hogy...

Share This