Az elektromos kerékpárok és egyéb elektromos járművek egyre népszerűbb közlekedési eszközökké válnak Európában és hazánkban is. Többek között az e-kerékpárok iránti érdeklődés is jelentősen fokozódott az elmúlt években. A kereslet növekedésében pedig a környezettudatos életforma mellett a járvány hatásai is tetten érhetőek, illetve a szegmenshez kapcsolódó állami támogatásnak szerep jutott az eladások alakulásában. Vass Attilával, az Accell Hunland Kft. cégvezetőjével beszélgettünk a terület fejlődéséről, piaci kilátásairól.

Véleménye szerint az elektromos kerékpár inkább sport- és szabadidős eszköz, vagy közlekedési alternatíva?
Az elektromos kerékpár története több mint 15 éves múltra tekint vissza. Szerintem az ötlet elsősorban közlekedési alternatívaként született, de az évek során mindhárom felhasználási terület létjogosultságot nyert. Jó példa erre az e-mountain bike népszerűsége. Az ilyen kerékpárok által nyújtott extra hatótáv nagyon vonzó a sportos felhasználók számára. Az elektromos országúti kerékpárversenyek sem ritkák ma már. Van egy terület, amely dinamikusan fejlődött az elmúlt néhány évben, ez pedig a teherszállítás. A túlzsúfolt városokban az online rendelések dinamikus fejlődésével egyre nagyobb szerepet kap az elektromos teherszállító kerékpár. Ezen túlmenően a családok is egyre inkább használják a teherkerékpárt a városokban autó alternatívájaként.
Mennyire szegmentált ez a terület? Az elektromos kerékpárról beszélhetünk, vagy megkülönböztetünk alkategóriákat ezen belül?
A hagyományos kerékpárokhoz hasonlóan az elektromos kerékpárok is különböző kategóriákba sorolhatók. A legfontosabbak talán a mountain bike, a trekking vagy a városi kerékpárok, de manapság egyre népszerűbbek a teherszállító kerékpárok is.
Hogy alakult az elektromos kerékpárok iránti kereslet az elmúlt években Európában és itthon?
Az elektromoskerékpár-értékesítés fejlődése kezdettől fogva nagyon dinamikus, az utóbbi időben nemcsak a járvány miatt, de gyorsul az eladás, és a két számjegyű eladásnövekedés a jellemző. Európa számos országában az elektromos kerékpárok értékesítése megközelíti a hagyományos kerékpárokét. Hazánkban is egyre népszerűbbek, de még mindig lemaradunk a legnagyobbaktól, így Németországtól, Ausztriától vagy az északi államoktól. A tendenciát talán legjobban az szemlélteti, ha megnézzük, hogyan fejlődött az Accell Hunland elektromos kerékpárgyártása a kezdetektől fogva. Míg 2010-ben még csak néhány száz darab készült, és a termelésben a hagyományos kerékpárok domináltak, addig az elmúlt 5-6 évben a kereslet növekedésével az össztermelésünkben folyamatosan nőttek az elektromoskerékpár-mennyiségek. Ma a helyzet már fordított, mindössze néhány 100 hagyományos kerékpár kerül le a szerelőszalagról.
Az önök termelése milyen arányba kerül a magyar piacra?
Az általunk gyártott kerékpárok teljes mennyisége exportra kerül. Néhány százalék azonban visszakerül a magyarországi kerékpár-forgalmazókhoz, elsősorban a német kereskedelmi vállalatunktól. A hazai piacon folyamatosan nőnek az igények, így nem elképzelhetetlen, hogy beindul a közvetlen szállítás a hazai kereskedők felé.
„Az elmúlt évben azonban a járvány okozta hirtelen keresletnövekedés és az ellátási lánc anomáliái voltak a legnagyobb hatással a költségekre és az árakra.
Hogyan változtak, illetve hogyan alakulhatnak az árak a jövőben?
Az elektromos kerékpárok esetében a technikai fejlődés ugrásszerű volt. A motor teljesítménye nőtt, és a mérete csökkent. Ugyanakkor az akkumulátorok kapacitásának növelésével és a vázak tömegének csökkenésével egyre nagyobb hatótávolság érhető el. A kerékpározásban is teret hódítanak a mobilalkalmazások. Ezek befolyásolják a termelési költségeket, következésképpen az árak alakulását is. Az elmúlt évben azonban a járvány okozta hirtelen keresletnövekedés és az ellátási lánc anomáliái voltak a legnagyobb hatással a költségekre és az árakra. A globális nyersanyaghiány, a konténerek és a tengeri szállítási kapacitáshiánya jelentősen megnövelte a költségeket, és ez természetesen az árakban is megmutatkozott. Csak egy példa, az idén megháromszorozódott egy konténer Távol-Keletről Európába szállításának költsége.
Mennyit segíthet az állami támogatás a szegmens iránti kereslet élénkülésében?
Az amúgy is növekvő keresletet tovább növelte az elindított állami támogatás. Ez az intézkedés ugyanúgy élénkítette a keresletet, mint az elektromos autókra bevezetett támogatás. Nem vagyunk egyedül ezekkel az intézkedésekkel. Európában sok más ország kormánya megpróbálta a forgalmat az autókról a tömegközlekedésre vagy a városi közlekedésben kerékpározásra terelni a járvány idején.
Elektromos rollerek esetében a jogi szabályozás nem teljesen egyértelmű. Az elektromos kerékpárok tekintetében is vannak ilyen jellegű hiányosságok? Illetve vonatkozik bármilyen korlátozó szabály erre a területre?
Az elektromos kerékpárokra 25 km/h sebességhatárig ugyanazok a szabályok, mint a kerékpározásra. Vannak azonban olyan elektromos kerékpárok is, amelyek maximális sebessége 40 km/h. Ezekhez a kerékpárokhoz a legtöbb országban már forgalmi engedély, jogosítvány és sisak használata is kötelező.
A disztribúció mennyit változott az elmúlt években? Jelentek meg új csatornák a termékkör értékesítésében?
Ahogy a kereskedelmi forgalom szinte minden területén, úgy a kerékpár-kereskedelemben is egyre nagyobb teret hódít az online vásárlás. Ezt a folyamatot a járvány jelentősen felerősítette. A hagyományos kerékpárüzleteknek a javítások és karbantartások kivételével huzamosabb ideig zárva kellett tartaniuk. A kereslet viszont jelentősen megnőtt, mert a teremsportok teljes leállása megnövelte a szabadtéri sportok, ezen belül a kerékpározás iránti keresletet. Ilyen körülmények között az igényeket csak online vásárlással lehetne kielégíteni.
Az ellátási lánc nehézségei ezen a területen is éreztetik hatásukat, ahogyan említette. Tartósak lehetnek ezek a hatások?
A globális nyersanyaghiány jelentősen befolyásolja a termelési volument. Emellett a kerékpáriparban használt alkatrészeket nagyrészt a Távol-Keleten gyártják, és a konténeres és tengeri szállítási kapacitások csökkenése jelentős szállítási késéseket okoz. A járvány negyedik hulláma mostanra az ázsiai országokat is sújtja, mindenekelőtt Vietnámot, ahol még mindig alacsony az oltottsági szint, így a cégeknek rövidebb-hosszabb időre ismét be kell zárniuk. Úgy gondolom, hogy ezek a problémák a jövő évben is érezhetőek lesznek az ipari termelésben, így természetesen a kerékpárgyártásban is.
Egy ilyen viszonylag új termékkategóriánál milyen speciális jelentősége lehet a márkának, a technológiai és gyártási háttérnek?
Ez a termékkategória nem annyira új. Az első elektromos kerékpárok már több mint 15 éve megtalálhatóak a kínálatban. A márka talán még fontosabb, mint a hagyományos kerékpárok esetében. Az elektromos rendszer az e-kerékpárok legköltségesebb része. A kerékpár ezen alkatrészeinek megbízhatósága, összeszerelésének minősége fontos szerepet játszik egy márka megítélésében. Az Accell Hunland jó példa erre. Prémium kerékpárokat gyártunk olyan márkákból, mint a Haibike, Winora, Ghost, Lapierre vagy Raleigh. A márkáknak és a folyamatos jó minőségnek köszönhetően az elmúlt 5-6 évben megdupláztuk eladásainkat. Ebben a szegmensben ezek a kerékpárok piacvezetők a legnagyobb európai piacokon.