A tévézés jövője

2022. január 12.

Korábban a televíziópiacot alapvetően a technológiai fejlődés mozgatta. Bár manapság is jelentőséggel bírnak az olyan jellemzők, mint a képméret vagy a képmegjelenítés minősége, napjainkban azért már a tartalmaknak is, illetve az azokkal kapcsolatos fogyasztási szokásoknak is szerepe van a tv-k iránti kereslet alakulásában. Vagyis a szegmens szempontjából nemcsak az számít, hogy min nézzük, de az is hogy mit nézünk.

Mit nézünk?

A lineáris tévézés egyre inkább háttérbe szorul az előfizetéses video-on-demand szolgáltatásokkal szemben. Utóbbi esetében folyamatosan bővül a tartalomkínálat. A filmek és sorozatok mellett már olyan tartalmak is elérhetők, mint a show-műsorok, például realityshow-k, de sportközvetítések kapcsán is lehetőség van már fizetett streamingmegoldások igénybevételére, akár csak egy-egy esemény vonatkozásában. A hír, háttér és egyéb tematikus tartalmak még a klasszikus csatornákat jellemzik inkább, de itt is megfigyelhető elmozdulás, például a hírportálok vizuális kínálatában megjelenő műsorok révén. Nem véletlen, hogy a klasszikus csatornák is megjelentek olyan szolgáltatásokkal, ahol nem műsorfolyamot kínálnak, hanem választható tartalmakat. Számos eszközzel igyekeznek is a nézőket ebbe az irányba is terelni, például a műsoraik visszanézhetőségének korlátozásával vagy kiegészítő háttérműsorokkal.

A lineáris tévézésnek ugyanakkor konkurenciát jelentenek az egyéb platformok tartalmai is, mint például az influencerek vagy a közösségi felületek videói is. Ráadásul ezek nemcsak a tartalom elérhetőségének helyét illetően bírnak jelentőséggel, hanem a formátum vonatkozásában is. Hiszen ezek jellemzően sokkal rövidebbek, mint a klasszikus műsorok, sokkal több „arc” fémjelzi őket, illetve sokszor fogyasztásukat ez nem is befolyásolja, összességben pedig akár több időt is áldoznak rájuk a nézők, mint a tévézésre. A lineáris tévézés világszinten erősen kezd háttérbe szorulni, ugyanakkor a mi régiónkban az átalakulásnak komoly gátat jelent egyelőre a nyelvtudás. Számos tartalom ugyanis csak azok számára releváns, akik beszélnek angolul. Ezzel is összefügg, hogy a tartalomfogyasztás markáns eltéréseket mutat demográfiai jellemzők tekintetében is.

Ki nézi?

A járvány miatt kényszerűségből otthon töltött idő a tévézésre fordított időben is növekedést generált. A korcsoport szerinti megoszlásban azonban nem jelentett markáns változást. Továbbra is az 50 felettiek jelentik a tévénézők gerincét, nagyságrendileg a közönség fele ebből a korosztályból kerül ki. A 18–49 korosztályból is sokakat köt le a televízió, a nézők körülbelül egyharmada tartozik ide, az ennél fiatalabbak aránya viszont lényegesen kisebb, nagyságrendileg 10 százalékot, vagy annál is kevesebbet képvisel. A tévézéssel töltött idő pedig átlagosan közel öt óra körül alakul. A mobiltelefon és az applikációk használatával töltött idő meglehetősen nehezen mérhető, ráadásul a képernyőidő még nem feltétlenül jelent tényleges használatot is. Így aztán arról is nehéz statisztikát készíteni, hogy a tévénézésből mekkora rész kerül át idővel a mobilhasználatra. Az viszont kétségtelen, hogy a fiatalabbak sok időt töltenek a telefonon keresztül történő tartalomfogyasztással. Ez pedig azért érdekes, mert a fiatalok szokásai az idő múlásával dominánsabbak lehetnek, mint jelenleg.

Televízió, de milyen?

Az eszköz használat tekintetében a lineáris tévézés inkább a televíziókészülékeknek kedvez, minden egyéb vizuális tartalom esetében a mobiltelefon is alternatíva. Utóbbi legnagyobb előnye a hordozhatóság, vagyis hogy mindig, mindenhol kéznél van. Élmény tekintetében azonban a tv ad többet, így aztán az igények is ennek mentén alakulnak várhatóan. A felbontás, a képalkotó technológia, a képmegjelenítés minőségét fokozó megoldások és képátló maradnak a legfontosabb paraméterek. Persze csak akkor, ha a televízión elérhetőek az online tartalmak is. A nem okos televíziók aránya már most is alacsony a teljes kínálatban, és a jövőben várhatóan teljesen el is tűnnek a választékból azok a modellek, amelyek nem rendelkeznek smart funkciókkal. Éppen ezért az operációs rendszer is egyre inkább fontosabb jellemzővé válik. Valamint szerep juthat az olyan funkcióknak, mint például a gaming mód, amely tágítja a televízió felhasználási lehetőségeit.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

A kínaiak már a spájzban vannak!

A kínaiak már a spájzban vannak!

„A kínaiak már a spájzban vannak!” – Elvesztett verseny vagy alkalmazkodási kényszer?  Kínai márkák, globális dömping, európai válaszkeresés – az...

BestByte nemzetközi színtéren

BestByte nemzetközi színtéren

BestByte a nemzetközi színtéren – csatlakozott az E-Square európai beszerzési szövetséghez Jelentős mérföldkőhöz érkezett a BestByte Partner Group:...

A legendás Thomson márka visszatért

A legendás Thomson márka visszatért

A legendás Thomson márka visszatért – az európai piacra szánt televíziók Magyarországon készülnekA Thomson név sokaknak ismerősen cseng, hiszen a...

Technológia és megjelenés

Technológia és megjelenés

Fontosabb televíziós fejlesztések az elmúlt húsz évből  Ha egy mondatban kellene összefogni a televíziók elmúlt 20 évének a fejlődését, akkor az az...

Share This
rededitions
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Adatvédelmi tájékoztató