A tévézés jövője

2022. január 12.

Korábban a televíziópiacot alapvetően a technológiai fejlődés mozgatta. Bár manapság is jelentőséggel bírnak az olyan jellemzők, mint a képméret vagy a képmegjelenítés minősége, napjainkban azért már a tartalmaknak is, illetve az azokkal kapcsolatos fogyasztási szokásoknak is szerepe van a tv-k iránti kereslet alakulásában. Vagyis a szegmens szempontjából nemcsak az számít, hogy min nézzük, de az is hogy mit nézünk.

Mit nézünk?

A lineáris tévézés egyre inkább háttérbe szorul az előfizetéses video-on-demand szolgáltatásokkal szemben. Utóbbi esetében folyamatosan bővül a tartalomkínálat. A filmek és sorozatok mellett már olyan tartalmak is elérhetők, mint a show-műsorok, például realityshow-k, de sportközvetítések kapcsán is lehetőség van már fizetett streamingmegoldások igénybevételére, akár csak egy-egy esemény vonatkozásában. A hír, háttér és egyéb tematikus tartalmak még a klasszikus csatornákat jellemzik inkább, de itt is megfigyelhető elmozdulás, például a hírportálok vizuális kínálatában megjelenő műsorok révén. Nem véletlen, hogy a klasszikus csatornák is megjelentek olyan szolgáltatásokkal, ahol nem műsorfolyamot kínálnak, hanem választható tartalmakat. Számos eszközzel igyekeznek is a nézőket ebbe az irányba is terelni, például a műsoraik visszanézhetőségének korlátozásával vagy kiegészítő háttérműsorokkal.

A lineáris tévézésnek ugyanakkor konkurenciát jelentenek az egyéb platformok tartalmai is, mint például az influencerek vagy a közösségi felületek videói is. Ráadásul ezek nemcsak a tartalom elérhetőségének helyét illetően bírnak jelentőséggel, hanem a formátum vonatkozásában is. Hiszen ezek jellemzően sokkal rövidebbek, mint a klasszikus műsorok, sokkal több „arc” fémjelzi őket, illetve sokszor fogyasztásukat ez nem is befolyásolja, összességben pedig akár több időt is áldoznak rájuk a nézők, mint a tévézésre. A lineáris tévézés világszinten erősen kezd háttérbe szorulni, ugyanakkor a mi régiónkban az átalakulásnak komoly gátat jelent egyelőre a nyelvtudás. Számos tartalom ugyanis csak azok számára releváns, akik beszélnek angolul. Ezzel is összefügg, hogy a tartalomfogyasztás markáns eltéréseket mutat demográfiai jellemzők tekintetében is.

Ki nézi?

A járvány miatt kényszerűségből otthon töltött idő a tévézésre fordított időben is növekedést generált. A korcsoport szerinti megoszlásban azonban nem jelentett markáns változást. Továbbra is az 50 felettiek jelentik a tévénézők gerincét, nagyságrendileg a közönség fele ebből a korosztályból kerül ki. A 18–49 korosztályból is sokakat köt le a televízió, a nézők körülbelül egyharmada tartozik ide, az ennél fiatalabbak aránya viszont lényegesen kisebb, nagyságrendileg 10 százalékot, vagy annál is kevesebbet képvisel. A tévézéssel töltött idő pedig átlagosan közel öt óra körül alakul. A mobiltelefon és az applikációk használatával töltött idő meglehetősen nehezen mérhető, ráadásul a képernyőidő még nem feltétlenül jelent tényleges használatot is. Így aztán arról is nehéz statisztikát készíteni, hogy a tévénézésből mekkora rész kerül át idővel a mobilhasználatra. Az viszont kétségtelen, hogy a fiatalabbak sok időt töltenek a telefonon keresztül történő tartalomfogyasztással. Ez pedig azért érdekes, mert a fiatalok szokásai az idő múlásával dominánsabbak lehetnek, mint jelenleg.

Televízió, de milyen?

Az eszköz használat tekintetében a lineáris tévézés inkább a televíziókészülékeknek kedvez, minden egyéb vizuális tartalom esetében a mobiltelefon is alternatíva. Utóbbi legnagyobb előnye a hordozhatóság, vagyis hogy mindig, mindenhol kéznél van. Élmény tekintetében azonban a tv ad többet, így aztán az igények is ennek mentén alakulnak várhatóan. A felbontás, a képalkotó technológia, a képmegjelenítés minőségét fokozó megoldások és képátló maradnak a legfontosabb paraméterek. Persze csak akkor, ha a televízión elérhetőek az online tartalmak is. A nem okos televíziók aránya már most is alacsony a teljes kínálatban, és a jövőben várhatóan teljesen el is tűnnek a választékból azok a modellek, amelyek nem rendelkeznek smart funkciókkal. Éppen ezért az operációs rendszer is egyre inkább fontosabb jellemzővé válik. Valamint szerep juthat az olyan funkcióknak, mint például a gaming mód, amely tágítja a televízió felhasználási lehetőségeit.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Rosszul csinálod

Rosszul csinálod

A háztartási gépekkel, azok használatával kapcsolatban számos tévhit létezik. Az LG Magyarország ezért egy országos kutatásban járt utána annak,...

Otthoni munkavégzés és metaverzum

Otthoni munkavégzés és metaverzum

Két évvel ezelőtt az otthoni munkavégzés kényszerű és gyors bevezetése állította kihívás elé a munkaadókat és munkavállalóikat, most pedig az...

Mosogatógép-bepakolás

Mosogatógép-bepakolás

A mosogatógép-bepakolás során bizonyos szempontokat figyelembe kell venni annak érdekében, hogy a készülék hatékonyan tisztítsa meg az edényeket....

Egyre népszerűbb az e-sport idehaza

Egyre népszerűbb az e-sport idehaza

Ismét emelkedett Magyarországon az e-sport-játékokkal játszók száma, legyenek akár alkalmi gamerek vagy komolyabb versenyzők. A növekedést pedig a...

Share This