Az elmúlt években jelentősen felértékelődött a hozzáértés, a szaktudás szerepe a műszaki kereskedelemben. Valamint a járvány hatására kényszerűen szélesebb körben alkalmazott digitális megoldások és IT-rendszerek alkalmazása kapcsán sem az átfogó ismeretek a jellemzőek. Ugyanakkor viszont többek között a nagyfokú fluktuáció és a pandémia velejárójaként növekvő otthoni munkavégzés okán az oktatások csökkenő tendenciát mutatnak a szektorban. Így aztán a hatékony képzés aranyat érhet. A norvég Attensi a szimulációs környezetre épülő játékos képzési programok fejlesztésére szakosodott. A megoldás pedig a jelenlegi piaci környezetben eredményes eszköz lehet a szakértelem fokozását tekintve több területen is. Madeleine Porterrel, az Attensi UK kiskereskedelmi ágazatának vezetőjével és Ellen Vrålstaddal, az Attensi Norvégia kiskereskedelmi ágazatának vezetőjével beszélgettünk, arról, hogy mi is ez a rendszer, és hogyan működik?
Mit jelent a játékosított forma, hogyan épül fel az önök által fejlesztett rendszer?
M.P.: A koncepció egyszerű, de nehéz igazán jól kivitelezni! Az emberi viselkedés mélyreható ismeretét ötvözzük a legújabb 3D-s szimulációs modellezési technológiával, hogy játszható
Madeleine Porter, az Attensi UK kiskereskedelmi ágazatának vezetője
„A tudomány, a pszichológia, de még a művészet is együtt dolgozik azon, hogy egy olyan hihető világ jöjjön létre, amelyet a munkatársak szívesen fedeznek fel és szívesen tanulnak benne. ”
szimulációkat hozzunk létre, amelyek a valós munkaforgatókönyveket rekonstruálják. A tudomány, a pszichológia, de még a művészet is együtt dolgozik azon, hogy egy olyan hihető világ jöjjön létre, amelyet a munkatársak szívesen fedeznek fel és szívesen tanulnak benne. A játék továbbá versenyelemeket is használ. Pontszámokkal és ranglistákkal dolgozik, ami egyfajta addíciót is eredményez. A dolog szépsége abban rejlik, hogy a megoldás olyan technikákat és technológiákat alkalmaz, amelyeket az emberek már ismernek, szeretnek és értenek a saját életükből. Így azonnal belevethetik magukat az élménybe, és elkezdhetik a tanulást. Kipróbálhatják magukat és meg is mérettethetik magukat a kollégáikkal szemben.
Hogyan kell elképzelni a szimulációs környezet? Illetve mennyire egyedi ez ügyfelenként?
M.P.: Teljesen egyedi, 100 százalékban személyre szabott. A virtuális képzésben a valóságnak döntő szerepe van. Legfontosabb alapelvünk az, hogy a tanuláshoz a szimulációs környezetnek a lehető legvalósághűbbnek kell lennie a munkavállaló munkájához és munkahelyéhez. Éppen ezért tesszük a környezetet teljesen relevánssá és felismerhetővé.
Mitől eredményes a megoldás? Miért tanulnak ezzel könnyebben a kollégák, vagyis mi a modell pszichológiai háttere?
M.P.: A kulcs a mobilitás. Az emberek mobilon, táblagépen vagy bármilyen más eszközön játszhatnak a játékokkal és sajátíthatják el ezáltal az ismereteket. Az alkalmazottak akkor és ott térhetnek vissza hozzá, amikor és ahol csak akarnak. És ezt meg is teszik! Folyamatosan kapunk visszajelzéseket arról, hogy a tanulás hogyan ösztönözte a versengést és a csapatszellemet, amikor a kollégák összehasonlítják a pontszámaikat, és ellenőrzik, hogyan teljesítenek a barátaik. Nem mindenki versenyzőtípus, de sokan azok, ez pedig egészséges összetétel egy vállalkozásban. A megoldás összehozza az embereket, és közösséget kovácsol. Ez nagyon értékes, ugyanakkor rendkívül előnyös a munkatársi morál és a személyzet megtartásának szempontjából.
Milyen területeken, munkafolyamatokban használható a képzés?
M.P.: Bármi, amit meg lehet tanulni, hatékonyan megtanulható a játékosított szimulációval. Nincs olyan területe az üzleti életnek, ahol ez ne tudna jelentősen hozzájárulni a készségek és a tudás fejlesztéséhez. A leggyakoribb alkalmazások közé tartozik a termékismeret és az értékesítési módszertan. Láttuk már, hogy kampányoktatáshoz, beilleszkedésre, vezetői képzésre vagy rendszertréninghez is használják a megoldást, beleértve az értékesítési pontokon, új IT-rendszerek használata során, az egészségügyi és biztonsági, illetve ügyfélszolgálati feladatokhoz szükséges készségek elsajátítását. Az eszköz valóban hatékony a gyakorlati értékesítésben, és tényleges eredményekhez vezet az értékesítés, a munkatársak elkötelezettségének és az ügyfelek elégedettségének növelése terén. Ezt újra és újra tapasztaljuk.
Hogyan kell alkalmazni a gyakorlatban? Egyszer, időnként, rendszeresen?
E.V.: Nagyon fontos számunkra, hogy ügyfeleink a lehető legtöbbet hozzák ki a beruházásukból, ezért együttműködünk velük a bevezetési tervek kidolgozásában, és biztosítjuk, hogy a képzésük releváns és hatékony maradjon. Nagyon ritka, hogy ügyfeleink csak egyszer alkalmazzák a játékosított képzés lehetőségét. Általában olyan megoldáscsomagokat hozunk létre, amelyek fejlesztéseket és eredményeket generálnak idővel.
Ellen Vrålstad, az Attensi Norvégia kiskereskedelmi ágazatának vezetője
„Nagyon fontos számunkra, hogy ügyfeleink a lehető legtöbbet hozzák ki a beruházásukból, ezért együttműködünk velük a bevezetési tervek kidolgozásában, és biztosítjuk, hogy a képzésük releváns és hatékony maradjon. ”
A megoldás segíthet a fluktuáció csökkentésében is? Növelheti például a lojalitást a céghez?
M.P.: Abszolút. Tudjuk, hogy az új alkalmazottak korai távozásának első számú oka az, hogy azt érzik, nem képesek megbirkózni feladataikkal. Ez nagyon demotiváló lehet. Hatékony beilleszkedési megoldásokkal azonban boldoggá és elkötelezetté tehetjük ezeket az embereket, és segíthetünk nekik abban, hogy sokkal gyorsabban felvegyék a ritmust. Így sokkal rövidebb idő alatt kezdik magukat az üzlet részének érezni. Jó példa erre egy brit étteremlánc esettanulmánya. A cég közel 50 százalékkal csökkentette a négy héten belül távozó kollégák számát, miután bevezetett egy tőlünk származó beilleszkedési játékot. Ez valódi hatás, és nagy változást gyakorolt az üzletmenetre.
Ez inkább egy technológiai megoldás, vagy egyfajta know-how?
M.P.: Ez egy szolgáltatásként nyújtott szoftver. De tanácsadást kínálunk, amikor ügyfeleink számára személyre szabott játékot készítünk. A cél az, hogy ügyfeleink a képzés után saját játékokat tudjanak készíteni a platformunkon.
Adott cégen belül már létező képzési, oktatási rendszerekhez is lehet társítani?
E.V.: Igen. Integrálódunk a legtöbb tanulásmenedzsment-rendszerrel, ami azt jelenti, hogy az alkalmazottak a saját vállalkozásuk LMS-rendszeréből is hozzáférhetnek a képzéshez.
Mennyi időbe telik a megoldást integrálni, az egyedi jellemzőkhöz igazítani? Ha valaki ma úgy dönt, hogy alkalmazni szeretné, körülbelül milyen időtávon belül tudja használni? Illetve mennyi időn belül hozhat eredményt?
E.V.: A fejlesztés megkezdésétől a termék bevezetéséig körülbelül nyolc hét telik el. Az eredmények pedig szinte azonnal jelentkeznek. Nem ritka, hogy az ügyfeleknél a munkatársak 90 százaléka négy héten belül már használja a tanultakat. Egy bútoráruházlánc például négy hét termékválaszték-képzés után megduplázta az ágyeladásokat. Tehát a személyzetre és az ügyfelekre gyakorolt hatás valóban jelentős és gyors.
A kereskedelemben mekkora piaci szereplőknek lehet érdemes ilyesmiben gondolkodni?
E.V.: Tapasztalataink szerint a megoldás minden olyan vállalkozásnak előnyös lehet, amelynek több mint 300 alkalmazottja van.
Vannak partnereik a TCG-szektorból?
E.V.: A BSH-val és a Signifyjal dolgozunk együtt. Közvetve pedig olyan TCG-kiskereskedőkkel is együttműködünk, mint az Elkjøp, a Power és a MediaMarkt.
Jelenleg mely piacokon vannak jelen? Magyarországi cégeknek is tudnak kínálni megoldásokat? A nyelvi lokalizáció például megoldható?
M.P.: Irodáink vannak Norvégiában, az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban és Németországban. Megoldásokat 140 országban és 30 nyelven szállítottunk már. És igen, mindenképpen tudunk magyar nyelvű megoldásokat kínálni!