Az árazáson túl

2022. április 22.

A digitális ártábla ma már nem számít újdonságnak, azonban az online értékesítés előretörésével, a technológia fejlődésével funkciói némileg kibővültek, és új irányok nyíltak meg. A felhasználási lehetőségekről, az alkalmazás előnyeiről a terület egyik vezető vállalatát kérdeztük, Jean-Christophe Solus-al, a SES-imagotag alelnökével beszélgettünk.

A „klasszikus” felhasználási területen, vagyis az árak megjelenítésén túl, milyen lehetőségeket kínál egy ilyen megoldás, illetve ehhez milyen előnyök társíthatók?

A digitális árcímkék tulajdonképpen mikrowebsite-ok. Szinte bármit megjeleníthetnek, olyanok, mint egy apró termékweboldal. Kis méretük miatt pedig mindig dinamikus információ közvetítésre nyújtanak lehetőséget. A leggyakoribb felhasználási terület természetesen az árak és az akciók megjelenítése. A terméktől függően azonban további információkat is tartalmazhatnak, ilyenek például cipők esetében az elérhető méretek, műszaki termékeknél a raktáron lévő modellek, de akár értékeléseket és egyéb további adatokat is közölhetnek. Egyre népszerűbb az emblémák, speciális jelölések használata, amelyeket gyakran alkalmaznak az e-kereskedelem szereplői is. Ezek felhívhatják a figyelmet egy jelentős promócióra, mondjuk 30 százalékos árcsökkentésre, a termék sikerességét vázolhatják fel, például a leggyakrabban eladott termék megjelöléssel. De szponzorált cselekvésre való felhívást is tartalmazhatnak, mint amilyen a műanyagmentes kivitel vagy az új recept alapján készülő termékre vonatkozó információ.

A rendszer használható arra is, hogy monitorozza a vásárlók tevékenységét az üzletben? Hol áll meg, mit néz meg, mennyi időt tölt el ott?

A rendszer nem próbál kémkedni a vásárló után. Célja, hogy kontextusba helyezett információkat nyújtson. Mivel a megoldás okostelefon-alapú, logikus, hogy nyomon követi, mely termékoldalakat böngészték, de GDPR-szabályoknak való megfelelés érdekében ez anonim maradt.

Része a megoldásnak valamilyen fizetési szolgáltatás is, amivel a vásárló elkerülheti a sorban állást? Ha igen, akkor az integrálásnak, felhasználásnak vannak speciális feltételei is?

Igen, a digitális fizetés nagyon elterjedt, és könnyen alkalmazható a bolti környezetben is. És ez egy hatékony eszköz a sorban állási problémák megoldására. Az áruház részéről persze szervezést igényel az alkalmazás, meg kell oldani, hogy a vásárlókat digitális nyugtával lehessen ellenőrizni. Valamint interfészre, egy kapcsolódási felületre is szükség van a bankkal, illetve az üzlet készleteinek nyomon követéséhez.

Hogyan működik a rendszer a gyakorlatban felhasználói oldalról? Mit kell tennie a vásárlónak, hogy használhassa? Le kell tölteni valamit, vagy egy QR-kódot kell beolvasni?

A legtöbb működő rendszer az alkalmazásokra támaszkodik, de mi úgy gondoljuk, hogy a webes megoldások jobban megfelelnek a célnak, mivel nem kell semmit letölteni kezdésként. A kiindulópont egy QR-kód a termékcímkén vagy az áruházi plakáton. De ez lehet akár egy NFC-koppintás is, ami ugyanaz, mint a bolti élményhez rendelt URL.

Csak az üzletben használható, vagy akár otthon is működnek egyes funkciók? Például meg tudja nézni a fogyasztó, hogy adott termékből van-e az áruházban?

Technikailag semmi sem akadályozza meg, hogy otthonról is lehessen használni a rendszert, de a belépési fázis hiányzik. Az eddig a tapasztalatok ezért 100 százalékban az üzletben történő felhasználást mutatják.

Lehet társítani a rendszert a kereskedők saját alkalmazásaihoz?

Igen, bár logikusabb lehet egy „kötöttségek nélküli” webes alkalmazással kezdeni, majd intenzív használat esetén áttérni a kiskereskedő applikációjára.

Bár a hardver is része a technológiának, a szoftver jelentősége igen nagynak tűnik. Fejlesztik, illetve frissítik a szoftvert új funkciókkal, lehetőségekkel, vagy egyéb módon?

Igen, a lehetőségek pedig végtelennek tűnnek. Több különböző irányban is elindultunk és valósítottunk meg fejlesztéseket. Például ilyen hangalapú kommunikáció, hangmeghallgatás és válasz. Valamint idetartozik az AR felhasználása az üzletben történő navigációhoz, de akár olyan élmények kapcsán is, mint egy hajfestés, említhetem még a sorban állás kezelését, de léteznek további megoldások is.

Milyen piaci szereplők számára lehet hasznos a megoldás használata? Mekkora mérettől használhatók ki igazán az előnyök?

A keresés és megtalálás általános vásárlói igény, és ritkán valósul meg igazán jól az üzletekben. A termékinformáció pedig szintén egyetemes igény. Úgy gondoljuk, hogy ezek az igények egy új normát jelentenek.

Egy webáruház számára lehet a saját applikáció fejlesztésnek alternatívája az önök megoldása?

Nem igazán, mert a webshopoknak olyan szállítási lehetőségekre és egyéb e-kereskedelmi funkciókra van szükségük, amelyeknek nincs értelme az üzleteken belül. A termékadatok megosztottak, a funkciók pedig kontextusban vannak.

Milyen konstrukcióban kínálják a megoldást? Ez egy egyszeri beruházás, vagy egyfajta szolgáltatás, aminek havi költségei vannak?

Van egy kezdeti projekt, amely általában körülbelül egy hétig tart, illetve van egy díj áruházanként, amelynek mértéke az üzlet méretétől függ. De nem egy nagyon drága megoldásról beszélünk.

  További rovatainkból:

AirFry funkció: Sütő vagy Airfryer?

AirFry funkció: Sütő vagy Airfryer?

AirFry funkció egyre több beépíthető sütőben is található már. Nem véletlen, hiszen a forró levegővel, olaj nélkül, vagy minimális mennyiségű...

Share This