Az Európai Bizottság az elmúlt években tapasztalt jogsértések és potenciálisan jogsértő magatartások visszaszorításának érdekében pontosította a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelv vonatkozó jogszabályát, amelyet idén május 28-ától kell alkalmazni az unió tagállamaiban. Az idehaza is érvénybe lépett új rendelkezések két területen is változást hoznak. Szigorodnak a fogyasztói értékelések és vélemények megjelenítésére vonatkozó előírások, valamint az árfeltüntetés és akciótartás követelményei is.
Fogyasztói értékelések és vélemények
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény kiegészítése három ponton hoz változást a fogyasztói vélemények és értékelések kapcsán.
Egyrészt
a terméket érintő jelentős információnak számít már az, hogy a közzétett fogyasztói vélemények valódisága milyen módon biztosított. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a vállalkozásnak, amely fogyasztói véleményeket, értékeléseket jelenít meg, tájékoztatást kell adnia arról, hogy ezek valódiságát milyen módon ellenőrzi. Ebbe beletartozik a vélemények beszerzésének és feldolgozásának módja, a pontrendszerek számítási metódusa és az is, hogy válogatnak-e az értékelések között, illetve szponzorált elemeket is tartalmaznak-e a megjelenített vélemények.
Másik
változás, hogy minden körülmények között tiltott, ún. feketelistás tényállásként fog megjelenni, ha egy vállalkozás azt állítja, hogy a termék értékelését olyan fogyasztók nyújtották be, akik azt ténylegesen használták vagy megvásárolták, anélkül, hogy észszerű és arányos lépésekre kerülne sor annak ellenőrzésére, hogy az értékelések ilyen fogyasztóktól származnak. Az észszerű és arányos lépéseket illetően viszont a szabályozás nem jelöl meg mindenképpen végrehajtandó feladatokat. De ilyen lépés lehet az értékelők regisztrációja, az értékelés írásának számlához kötése, vagy a gyanús értékelések kivizsgálása. A gyakorlati megvalósítást tovább nehezíti az arányosság elve, vagyis az alkalmazott eljárás nem lehet túl bonyolult, amely esetleg elriaszthatja a fogyasztót az értékelés írásától.
Szintén
feketelistás, azaz jogsértő gyakorlatnak számít már, ha a termékek népszerűsítése érdekében valótlan fogyasztói értékeléseket vagy ajánlásokat jelenítenek meg, vagy ezzel mást megbíznak, esetleg a fogyasztói értékeléseket vagy közösségi médiában történő ajánlásokat valótlanul mutatnak be. A valótlan fogyasztói értékelés, vagyis a hamis tetszésnyilvánítás korábban is tiltott volt. Az új rendszerben csak a jogalap változik, és ezzel a szankcionálás vált könnyebbé. A fogyasztói értékelések valótlan bemutatásának tilalma viszont már nem engedi a negatív értékelések törlését, sőt azt sem, hogy a vállalkozás ösztönözze a fogyasztókat az ilyen véleményük megváltoztatására. Valamint gátat szab az olyan összesített minősítéseknek, pontozásoknak és csillagozásoknak, ahol nincs vagy átláthatatlan a kritériumrendszer.
Akciótartás és árak
Május 28-tól módosult a termékek eladási árának feltüntetését szabályozó rendelet is. Egy-egy akció során a kereskedőnek minden esetben fel kell tüntetni a korábban alkalmazott árat. Vagyis nem elég a százalékos engedmény kommunikációja. Továbbá a korábbi árként megadott árnak, azaz az árleszállítást megelőző árnak olyannak kell lennie, amely a leértékelés előtti minimum 30 napban a legalacsonyabb volt, és azon az áron történt is értékesítés. Ez a követelmény nem vonatkozik a romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre. Ilyen esetekben 15 nap az időkorlát minimuma. A szigorúbb szabályozás a hűségkedvezményekre, illetve az olyan speciális akciókra, mint a kuponnapok, várhatóan nem lesz hatással. Illetve az olyan marketingeszközöket sem érinti, mint az ajándékba adott termékek, vagy az egyet fizet, kettőt kap akciók. A kedvezményes időszakok hosszát viszont befolyásolhatja a rendelkezés. Ha egy termék túlságosan hosszú ideig akciós, akkor annak ára egy idő után már tekinthető jellemző árnak, azaz nem kedvezményesnek.