
Az emberi tényező mindig is fontos volt a kiskereskedelemben, de az utóbbi években ez a kérdés még inkább előtérbe került. A változások gyorsasága további kihívások elé állítja a kiskereskedőket és a márkákat, ugyanakkor viszont lehetőségeket is kínál. Mennyire lehet hatékony az emberi tényező, mennyire lehet javítani rajta, milyen megoldások léteznek, és hogyan hat ez a teljesítményre? A dán Atobi olyan innovatív szoftverplatformot fejlesztett ki, amely gyakorlati válaszokat adhat ezekre a kérdésekre. A vállalat alelnökével, Morten Hedrich-el beszélgettünk.
Ön szerint melyek a legnagyobb kihívások, amelyekkel a kiskereskedők jelenleg szembesülnek?
Az ellátási lánc problémái nem hagyják a kereskedőket aludni. Jogosan. Az elmúlt 40 évben a kiskereskedők és a márkák eurómilliókat fektettek be az ellátási láncok optimalizálásába. Az ilyen rendszerekbe történő beruházások a kiskereskedők költségeinek mintegy 20 százalékát jelentették, és kézzelfogható eredményt hoztak a hatékonyság, a kiszámíthatóság, az együttműködés és az átláthatóság tekintetében. Mindez fantasztikus, de mi a helyzet ezekkel a szempontokkal a költségek 80 százalékát jelentő hányadban, az emberek vonatkozásában? Amikor a felhőtechnológia 15 évvel ezelőtt megjelent, a cégek milliókat fordítottak a belső HR- és személyzeti megoldásokba. Ezek a beruházások a belső költségalap 80 százalékát fedezik is.
A rendszerek azonban a belső igényeket és folyamatokat célozták meg. De mi a helyzet a teljes, a beszállítótól az üzletek szintjéig tartó teljes folyamattal? Senki sem foglalkozott azzal, amit mi az emberi tudás ellátási láncának nevezünk. Végponttól végpontig tartó rendszertámogatás a beszállítók, kiskereskedők és alkalmazottaik számára. A technológia még nem állt készen, a szoftvercégek még nem tanultak az egyszerű, fogyasztóbarát alkalmazásokból, amelyek a bonyolult vállalati folyamatok helyett a felhasználót helyezik a középpontba. Rossz volt megközelítés. A piacon elérhető rendszerek mind megfeledkeztek a felhasználóról és arról, hogy hogyan használjuk az alkalmazásokat a magánéletünkben. Ez az egyik oka annak, hogy a HR- és tanulásmenedzsment-megoldások elfogadottsága mindenhol gyenge.
Hogyan kell ezt érteni? Elmagyarázná részletesebben?
Kulcsfontosságú, hogy a márkáktól az ügyfelekig a teljes értékláncra kiterjedő betekintést nyerjünk, de a vállalatok 95 százaléka nem rendelkezik zökkenőmentes, valós idejű rálátással az emberek teljesítményére, elkötelezettségére és együttműködésére. Minden ügyfelünknek van stratégiája. Eredményeket és kimutatásokat generálnak a teljesítményről. De a kihívás nem ez. Mi úgy látjuk, a kihívás az üzletmenet közepén található, ahol az ügyfelek találkoznak az üzletben dolgozókkal, a lényeges pillanatban, amikor a konverzió és az értékteremtés történik. Ezt nevezzük mi végrehajtási és együttműködési szakadéknak, a szándékok és a tettek közötti eltérésnek. És ez az a pont, ahol az Atobi képbe kerül, segítünk a kiskereskedőknek és a márkáknak ezt áthidalni, és biztosítjuk, hogy az egész csapat a megfelelő munkát a megfelelő módon végezze, és a megfelelő eredményeket érje el. Mindennap.
Mit tehetnek a kereskedők önök szerint?
Úgy véljük, hogy a kiskereskedőknek több területen kell megszüntetniük a végrehajtási és együttműködési hiányosságokat. Először is, a stratégiák operatív KPI-célokra és küldetésekre történő lebontásával a szervezetek közötti összehangolást kell előmozdítani. Ezeket a célokat a szervezet minden egyes munkatársához el kell juttatni, hogy mindenki megértse a stratégiát, és tudja, hogy mi az egyéni szerepe a stratégia végrehajtásában. A megoldásnak az egész vállalaton belül átláthatóságot és elszámoltathatóságot kell biztosítania. Miután a területeket összehangolták, jöhet a végrehajtás. A megvalósítás arról szól, hogy a hagyományos szervezeti egységeken átívelő csapatokban végezzük el a munkát. A megfelelő megoldásnak lehetővé kell tennie a márkák, a kiskereskedők, a részlegek és a munkatársak számára, hogy minden szinten együttműködjenek, közös célokon dolgozzanak és megosszák tudásukat. Javítani kell a csapatok közötti kommunikációt, fokozni kell az összpontosítást, és lehetővé kell tenni az alkalmazottak számára, hogy a szervezeten belül mások szakértelmére támaszkodjanak.

A megoldásoknak a márkák és a kiskereskedők közötti zökkenőmentes integrációra, a termékbemutatásra, a kommunikációra és a képzésre is kell kiterjedniük, amelyek az első naptól kezdve növelik az alkalmazottak és a csapatok termelékenységét.
Morten Hedrich, az Atobi alelnöke
„A megfelelő megoldásnak lehetővé kell tennie a márkák, a kiskereskedők, a részlegek és a munkatársak számára, hogy minden szinten együttműködjenek, közös célokon dolgozzanak és megosszák tudásukat. ”
Az összehangolás és a csapatok együttműködése megalapozza a következő szakterületet, ez pedig az emberek teljesítménye. Ezen a területen gondoskodni arról, hogy a csapat minden tagja képzett legyen, hozzáférjen minden releváns információhoz, motivált legyen, és a lehető legjobban végezze a munkáját. Olyan elemek segíthetik ez, mint például a játékosításra épülő küldetések, képzések az elkötelezettség maximalizálásának érdekében, WIKI-szerű funkcionalitás, azaz könnyen hozzáférhető adattár az összes releváns információ számára. A közösségi – Instagram jellegű funkció informálisan segíthet az inspirációban és a növekedésben, a chat- és videókommunikáció pedig a szervezeten belüli könnyű kommunikációt segítheti elő. Ha már az alapok megvannak, az összegyűjtött adatok elemzésére is képesnek kell lenni. Az adatokat a kommunikáció, a tanulás, a megfelelés és a teljesítmény területéről kell lehívni.
Önök erre kínálnak megoldást?
Igen. Az Atobi az első olyan kiskereskedelmi végrehajtási és együttműködési szoftverplatform, amely zökkenőmentes kooperációt tesz lehetővé a márkák és a kiskereskedők között. A felhasználóval a középpontban az Atobi pusztán egyetlen platformot kínál a végrehajtáshoz, az együttműködéshez és az érdemi rálátáshoz. A megoldás használatával a cégek drámaian optimalizálják a tudás teljes ellátási láncát. Az innovatív platform alapvetően megváltoztatja a kiskereskedők és a márkák közös üzleti tevékenységét, melynek során mindenki nyer.
Hogyan működnek együtt ügyfeleikkel?
Az Atobi az összes alkalmazást egy szoftveren keresztül, mint szolgáltatásmodell nyújtja. Több tízezer felhasználóval, vállalati szintű infrastruktúrával, valamint alkalmazási gyakorlattal rendelkezünk, szállítási teljesítményt tudunk felmutatni. Az eredményességet illetően kihasználjuk mély kiskereskedelmi iparági szakértelmünket, szorosan együttműködünk ügyfeleinkkel, és segítettünk javítani a nyereségességet Európa és a világ néhány legnagyobb kiskereskedőjének és márkájának. Különösen erősek vagyunk a több ezer felhasználóval rendelkező nagyvállalatok esetében. Szolgáltatási csapatunk kulcsszerepet játszott mindezekben a projektekben, segítve ügyfeleinket abban, hogy ne csak automatizálják a folyamatokat és növeljék a termelékenységet, hanem átalakítsák vállalatukat és átvegyék az általunk legjobb gyakorlatként azonosított módszereket.
Milyen eredmény várható a megoldás használatától?
Milyen üzleti hatása van az alkalmazásainknak? Az Atobi bevezetése számos hatékonyságnövekedést eredményez az üzleti tevékenységben. Nemrégiben felmérést végeztünk ezzel kapcsolatban ügyfeleink körében. Olyan válaszokat kaptunk, mint például: 19,6%-os forgalomnövekedés, 160%-os növekedés a kampányok hatékonyságában, 14%-os hatékonyságnövekedés. A stratégia kommunikációja pedig átlagosan egy héttel gyorsabb volt. És ismétlem, ezt nem mi találtuk ki. Ezek az adatok közvetlenül az ügyfeleinktől származnak. És mi a nettó eredmény? Megítélésünk szerint az Atobi bevezetésével a bevételek 2-3 százalékának megfelelő nyereségnövekedés érhető el, az Atobi rendszerbe történő befektetés 10-szeres megtérülést eredményezhet. Mindez pedig 3 hónapon belül megjelenik. Úgy gondoljuk, valóban van értelme annak, ha segíthetünk abban, hogy az alkalmazottak a megfelelő munkára összpontosítsanak, közreműködhetünk a kollégák képzésében, hogy a lehető legjobban végezzék a munkájukat. Partnerek lehetünk a legtehetségesebb emberek felkarolásában és megtartásában, illetve a legrosszabb teljesítményt nyújtók elmozdításában, valamint a zökkenőmentes együttműködés kialakításában a beszállítókkal és az egész szervezet kulcsfontosságú prioritások köré építésében.
Mindezek segíthetnek ügyfeleinknek abban, hogy jobban működjön a vállalkozásuk, és hogy pénzt keressenek? Azt hiszem, egyetértünk abban, hogy a válasz igen.
További rovatainkból:
Életbe lépett az EPR
Idén júliusban életbe lépett idehaza az EPR- (kiterjesztett gyártói felelősség) rendelet, amely jelentős változásokat hozott a hazai...
Kosárba teszem
Mosogatógépek esetében meglehetősen fontos szempont lehet a kosárrendszer kialakítása, jellemzői, amelyek az optimális helykihasználás mellett...