Az Amica visszahozza a Fagort

2022. szeptember 05.

Az Amica az elmúlt évtizedben erőteljes terjeszkedésbe kezdett Nyugat-Európában, sőt idén már a tengerentúlon is bekopogott a vállalat. A cégcsoport az Amica mellett számos további márkával is jelen van a különböző piacokon. Legújabban pedig nagy múltú Fagor brand újranevezetését is zászlajukra tűzték. A jelenlegi piaci környezet azonban nem a legkedvezőbb. Milyen célja vannak ezek fényében a cégnek? Hogyan reagálnak a kihívásokra, és mi várható a Fagor kapcsán? Alina Jankowska-Brzóskával, az Amica Csoport igazgatótanácsának alelnökével beszélgettünk.

Liebherr, Thomas Ausserdorfer
Az elmúlt két év nem volt egyszerű. A világjárvány, majd idén az orosz–ukrán háború. Mindkét esemény bizonytalanságba taszította a világot, beleértve Európát is. A közeljövő kilátásai pedig nem túl kedvezőek. Termelés, a logisztika és az értékesítés szempontjából hogyan hatott mindez az Amica működésére?

Ez a két év nagyon kemény volt. A világot sújtó Covid-járvány jelentős áremelkedést okozott a logisztikában, különösen a Kínában készülő termékek vonatkozásában. Mivel néhány készüléket mi is Kínából importálunk, ezzel nekünk is meg kellett küzdenünk. A világjárvány kezdetén mindennap megbeszéléseket tartottunk az alkalmazottainkkal. A teljes piac akkoriban azt feltételezte, hogy a kereslet nagymértékben visszaesik majd, de a háztartási készülékek értékesítése néhány héttel azután, hogy a Covid elterjedt Európában, robbanásszerűen megugrott. Erre nem voltunk felkészülve. A piacon senki sem volt felkészülve. Mi azonban egy nagy és tapasztalt vállalat vagyunk, így sikerült megbirkóznunk ezekkel a kihívásokkal. Mint tudják, ezzel nem értek véget a kihívások. Az alkatrészek áremelkedése elérte a piacot, az Amica pedig idén felkészült erre. Egészen biztosak voltunk benne, hogy a helyzet normalizálódni fog. Aztán 2022 februárja ismét mindent megváltoztatott. 

Az elmúlt években az Amicának sikerült diverzifikálnia üzleti tevékenységét, ami segített az ukrajnai helyzet utóhatásainak kezelésében. Korábban a bevételeink mintegy 30 százaléka a kelet-közép-európai országokból származott. Ezt fokozatosan csökkentettük, és most már csak a forgalom 12 százalékát teszi ki ez a régió. Így nem érintett minket olyan súlyosan a térségben bekövetkezett változás. Üzleti szempontból. Természetesen a helyzet tragikus, és az Amica igyekszik a lehető legtöbbet segíteni különböző jótékonysági tevékenységeken keresztül.

Az Amica hosszú évek óta terjeszkedik Európa-szerte, beleértve a nehezebb nyugati piacokat is. Mennyiben tér el portfóliójuk ezekben az országokban? Illetve mennyire más megközelítést alkalmaznak a márkáik és azok kommunikációja kapcsán?

Alapvetően két fő része van a terjeszkedési stratégiánknak. Az első a márkákról szól. A nyugati országokban különböző, többnyire helyi, saját múlttal rendelkező márkákat használunk. Ilyen például a Gram, amely egy 1901-ben alapított hagyományos dán márka. Ez a brand a fenntarthatóságra fókuszál, és a skandináv országokban nagyon elismert. Az Egyesült Királyságban a CDA márkával vagyunk jelen, amelyet 2015-ben vásároltunk meg. Ez egy nagyon specifikus márka, amely erős pozícióval rendelkezik a konyhastúdiókban. Ez csak néhány példa. Természetesen ott van még a Hansa és a Fagor is. Ez utóbbi egyedülálló, mert ugyan regionális márka, nemzetközi szempontból is jelentőséggel bír. A különböző piacokon más-más megközelítést alkalmazunk. Németországban például nem annyira az Amicára mint márkára összpontosítunk, hanem inkább bizonyos termékekre, amelyekre ott nagy a kereslet. Stratégiánk második része a helyi piachoz, a kulturális különbségekhez, ízlésekhez, fogyasztói típusokhoz történő alkalmazkodás. A siker kulcsa, hogy megtaláljuk a legjobb receptet minden egyes piachoz, és nagyon szorosan együttműködjünk vele.

A Fagorral nemrégiben kezdtek foglalkozni, pontosabban indították újra a márkát. Ha minden igaz, 2019-ben került az Amica Csoporthoz a márkanév. Mit jelent ez a gyakorlatban? Ez egy licencmegállapodás, és önök gyártják a termékeket, vagy van kapcsolat a spanyolországi gyökerekkel?

A Fagor 2019 szeptembere óta szerepel a márkakínálatunkban. Megvásároltuk a márka licencét, így nincs kapcsolat a korábbi céggel, illetve gyártó üzemekkel. A licenc 15 évre szól, további 15 év automatikus megújulással. A Mondragon Corporationnel kötött szerződés nagyban különbözik a más márkákkal kapcsolatos szokásos szerződéseinktől. Kötelesek vagyunk jelentést tenni a Mondragonnak a termékek minőségéről és egyéb tényezőkről, így biztosítva, hogy a termékek a lehető legjobbak az árkategóriájukban. Csak hogy tisztázzuk, a tervezés, a termékportfólió összeállítása tekintetében teljesen szabad kezünk van, ezeket az Amica határozza meg. Célunk, hogy megváltoztassuk a márka DNS-ét Spanyolországban, amely az első piac volt, ahol a Fagort újra bevezettük, mivel ez a márka hazai piaca. Azt szeretnénk, ha a brand még inkább design- és technológiaorientált lenne, valamint tárgyak és tevékenységek iránti szenvedélyhez kapcsolódna. Ezért döntöttünk például úgy, hogy az Atletico Madrid és az Olympic Lyon női futballklubokat szponzoráljuk.

Hogyan reagált a piac a Fagor visszatérésére? A fogyasztók valószínűleg többnyire észre sem vették, hogy eltűnt, de a szakemberek számára ez már a márka harmadik bevezetése.

Spanyolországban a reakció nagyon pozitív volt, mivel a helyi viszonteladók és a fogyasztók erősen kötődnek a márkához. Természetesen kockázatos volt visszahozni, különösen, ha figyelembe vesszük az időzítést. Ahogy már említettem, 2019 szeptemberében szereztük meg a licencet, ami csak néhány hónappal a világjárvány kitörése előtt volt. A helyzet felülírta a Fagorral kapcsolatos jól előkészített terveinket. A spanyolországi marketingkampányunkat el kellett halasztani, azonban a termékek piacra kerültek, és még marketing nélkül is nagyon jól fogytak. A spanyol viszonteladók örültek, hogy ismét van egy erős helyi háztartásikészülék-márkájuk, amely több választási lehetőséget kínál a fogyasztóknak. A Fagor drámaian megváltoztatta a pozíciónkat Spanyolországban, ahol, bevallom, az Amicával küzdöttünk.

Tervezik további piacokon is bevezetni a Fagort? Magyarországon is számíthatunk a márka megjelenésére?

A Fagornak nagyon jó márkaismertsége van a Cseh Köztársaságban. A márka a múltban erős volt ott, így ez lesz az egyik első olyan ország, ahol a Fagor újra bevezetésre került. Pontosabban a harmadik. Magyarország követni fogja, valószínűleg jövőre. Nincs meg a kapacitásunk arra, hogy egyszerre mindkét országban elindítsuk a Fagort, és jól akarjuk csinálni, megadni a márkának azt a figyelmet, amit megérdemel. Mindenesetre erősen hiszünk abban, hogy a Fagor sikeres lesz, és segít nekünk növekedni.

Az egyik legkiemeltebb téma az EU-ban a háztartási gépekkel kapcsolatban a tartósságuk és a javíthatóságuk. Áprilisban újabb jelentős lépés történt ezen a területen. Az EU mostantól azt szeretné, ha a gyártók a termékhez mellékelnék a javíthatóságra és a várható élettartamra vonatkozó információkat. Mi a véleménye ezekről a változásokról és követelményekről? Valóban segít ez abban, hogy a készülékek élettartama meghosszabbodjon?

Ez az európai kezdeményezés a termékek minőségének, tartósságának növelését célozza. Úgy gondolom, hogy minden vállalat, beleértve az Amicát is, törvények és rendeletek nélkül is próbálja ezt elérni. Tisztában vagyunk azzal, hogy a vásárlók mit akarnak, és mit kérnek. A fogyasztók szempontjából azonban ez pozitív változás. Az emberek jobban tisztában lesznek a termék tartósságával, ha van címke. Ami számunkra, gyártók és márkák számára változik, az időszak, ameddig a pótalkatrészeket meg kell őriznünk. Ez hatással lehet a pénzügyeinkre, mivel nagyobb tartalékalkatrész-készletet kell tartanunk. Fogyasztóként szemlélve ezt a helyzetet, egyetértek és üdvözlöm ezt a változást. És még egy dolgot szeretnék megemlíteni. Ez segíthet csökkenteni a gyártókkal szembeni ellenérzést is, amely a közelmúltban kialakult azon álhírek alapján, hogy a termékeket szándékosan úgy állítjuk elő, hogy egy bizonyos idő után tönkremenjenek. Ez nem igaz, de az EU fent említett lépései valószínűleg segítenek majd csökkenteni ezeket a hamis információkat.

Az Amica először idén mutatkozott be Amerikában a KBIS kiállításon. Vannak ambícióik az amerikai piacra való belépést illetően?

A KBIS vásáron történő megjelenés célja az volt, hogy felmérjük a termékeink iránti esetleges érdeklődést. De nemcsak ezért mentünk az Egyesült Államokba, hanem hogy 24 hüvelykes tűzhelyeinkkel belépjünk az amerikai piacra. Jelenleg a hitelesítési folyamat utolsó fázisában vagyunk, és aktívan keressük a vásárlókat. A KBIS-en sokukkal találkoztunk, de más termékeink bemutatása is célunk volt. Annak ellenére, hogy az európai modellek kis méretűek, ahhoz képest, amit Amerikában jellemzően árulnak, a viszonteladók érdeklődtek termékeink iránt. Különösen a sütőink és a páraelszívóink keltették fel a figyelműket. A következő lépés így tehát az, hogy több termékkategóriát vigyünk az amerikai piacra.

A Fagorról

Az 1956-ban alapított spanyol Fagor Electrodomestico a Mondragon Corporation legfontosabb része volt. A 2000-es évek közepére a spanyol mellett a francia piacon is vezető szerepet töltött be a márka, és az európai gyártók között az ötödik helyen tartották számon. A 2008-as krízis miatt kialakult spanyol lakhatási válság a Fagor fő piacának összeomlását okozta. Ezt a vállalat – jelentős részben a speciális munkásszervezeti formának köszönhetően – nem tudta kezelni, és 2014-ben hivatalosan is csődbe ment. A Fagor francia leányvállalata az algériai Cevital Group kezébe került, a spanyol céget pedig a CNA Group vette át. Azonban egyik vállalat sem tudta a márkanév előnyeit igazán kiaknázni. Az Amica 2019-ben szerezte meg a márkanevet, de a világjárvány miatt eddig a lengyel cégcsoportnak sem volt lehetősége bizonyítani a márkával. Magyarországon 1999-ben jelent meg a Fagor, és dinamikusan növekedett. Beépíthető termékeivel kifejezetten jó pozíciókat szerzett a piacon, és fogyasztói körökben is előnyös márkamegítélést épített ki. A szakmában jól ismert márkanév kedvezhet az újrabevezetésnek, azonban a 2014-es hazai megszűnése óta eltelt idő miatt kérdéses, hogy a brand mennyire maradt erős fogyasztói berkekben.

További rovatainkból:

Share This