Megint az energiacímke lehet az ütőkártya

2022. szeptember 13.
Beko

Az energiacímke, azon belül is az energiaosztályba sorolás a háztartási nagygépeknél sokáig a legfontosabb terméktulajdonságok közé tartozott, és a legtöbb vásárló figyelmet fordított erre a jellemzőre a termékkiválasztás során. Aztán 2020-ban a szabályozás megváltozott, és a címke egyik pillanatról a másikra veszített jelentőségéből. A rezsiköltségek változásával most viszont megint fontossá válhat.

Energiacímke-kálvária

Az energiacímke-szabályozás változása okozott némi kavarodást a piacon. Az „A plusz és többpluszos” besorolások kivezetésével eltűntek azok az osztályok, amelyek addig a legjobbnak számítottak, és helyükbe olyanok kerültek, amelyek korábban a mezőny hátsó részét jelentették. Ráadásul a változás nem volt egyértelmű megfeleltetés, azaz nem lehetett azt mondani, hogy a korábbi „A+” jelölésből „F” lett. Bár több kereskedő is próbálkozott ilyesmivel, ez a párhuzam nem helytálló minden esetben. Az viszont kétségtelen, hogy a legegyszerűbb és legszemléletesebb módja a magyarázatnak. A tényleges különbségek kommunikációja nem egyszerű, és sokszor maguk a kereskedők sincsenek teljesen tisztában vele. A helyzet pedig azt eredményezte, hogy az értékesítési érvek sorában a fogyasztás, illetve a hatékonyság egyre inkább háttérbe szorult.

Új környezetben

Az energiaköltségek növekedése minden bizonnyal új helyzetet teremt a hatékonyság megítélésének vonatkozásában. Hogy a háztartásigép-piacot mennyiben lesz képes ez mozgatni, az kérdéses. Az emelésről szóló hírek megjelenése ugyan indukált érdeklődést és vásárlást, de a tényleges hatások inkább akkor kezdenek majd kirajzolódni, amikor be kell majd fizetni az első számlákat. Elképzelhető, hogy a megemelkedett rezsiköltségek motiválják majd a készülékek energiatakarékosabbra történő cseréjét. Ugyanakkor az is feltehető, hogy éppen azon fogyasztók rendelkeznek a legkorlátozottabb vásárlóerővel, akik számára az áremelkedés a legnagyobb terhet jelenti. Viszont még abban az esetben is, ha a helyzet nem indukál keresletet a szegmensben, a gépek hatékonysága akkor is fontossá válik. A klasszikus bogár-rovar példázattal élve: nem minden vásárlást motivál majd a fogyasztás, de minden vásárlásnál fontos lesz a fogyasztás. Ezért az energiacímke minden bizonnyal ismét mérvadó lesz.

Beko

Termékkörönként eltérő helyzet

Feltételezhetően a fogyasztási jellemzők fontossága a gyakran használt készülékek, így a mosógép, mosogatógép és a hűtő termékkörökben növekszik majd leginkább. Vagyis éppen azokban a szegmensekben, ahol az energiacímke változott. A jelölések változása azonban nem mindhárom termékkörben okozott ugyanannyira látványos különbségeket a kínálatban.

Mosógépek esetében korábban a választék több mint fele a legfelső, azaz „A+++” besoroláshoz tartozott. Jelenleg a csúcskategóriába, vagyis az „A” osztályba a teljes kínálat nagyjából 15 százaléka tartozik, és még a két következő energiaosztállyal együtt sem éri el az 50 százalékot, vagyis az „A”, „B”, „C” osztályú készülékek összesen sem teszik ki a teljes piaci választék felét. Ennek ellenére a helyzet ebben a termékcsoportban a legegyszerűbb. Egyrészt a legfelső osztályban, ha nem is túl széles, de van választási lehetőség, másrészt pedig a legjobb gépek „A” besorolással, azaz az elérhető legjobb minősítéssel rendelkeznek.

A mosogatógépek és a hűtők esetében azonban a kínálat másként alakul. Mosogatógépeknél az „A” osztályban pusztán néhány modell szerepel, és a „B” osztály választéka sem sokkal nagyobb. A „C” kategória már népesebb, a „D” pedig már 100-nál is több modellt kínál, a legnagyobb azonban az „E” osztály, ahol a kínálat nagyságrendileg 40 százaléka található, és még az „F” besorolású készülékből is akad több tucat a piacon.

A hűtők esetében az „A” osztályt jelenleg egyetlen márka képviseli, a „B” és „C” osztályok hasonlóan alakulnak, mint a mosogatógépeknél. Az „E” és „F” besorolású készülékek pedig a teljes kínálat közel 85 százalékát teszik ki. Összehasonlításként korábban nagyjából ekkora arányt képviselt a három felső kategória együtt, míg most a top 3 hatékonysági osztályba még a gépek 15 százaléka sem fér bele. A vásárlók számára ez a helyzet eléggé zavaró lehet. Egy korábban „C” osztályú hűtőt vásárló fogyasztó ugyanis most azzal szembesül, hogy nem igazán talál annál jobb besorolású készüléket, sőt a korábbinál osztályokkal rosszabbakból kell választania. Természetesen a valóságban hatékonyabb gépekből válogathat, de a jelölések ezt nem támasztják számára alá, addig, míg valaki el nem magyarázza.

Lehet rá építeni

A kereskedők jó eséllyel profitálhatnak abból a jövőben, ha megfelelő tájékoztatást képesek adni az energiaosztályok kapcsán. A gyártók pedig, különösen azok, akiknek hatékony készülékeik vannak, abból kovácsolhatnak mostanában előnyt, ha a marketingaktivitásaikban ismét szerephez juttatják az energiahatékonyság szempontjait.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Egy kis ionizálás

Egy kis ionizálás

Az ionos hajszárító manapság már egyáltalán nem számít ritkaságnak, a kínálat közel fele rendelkezik ezzel a tulajdonsággal. Sőt már a kedvezőbb...

Rosszul csinálod

Rosszul csinálod

A háztartási gépekkel, azok használatával kapcsolatban számos tévhit létezik. Az LG Magyarország ezért egy országos kutatásban járt utána annak,...

Otthoni munkavégzés és metaverzum

Otthoni munkavégzés és metaverzum

Két évvel ezelőtt az otthoni munkavégzés kényszerű és gyors bevezetése állította kihívás elé a munkaadókat és munkavállalóikat, most pedig az...

Mosogatógép-bepakolás

Mosogatógép-bepakolás

A mosogatógép-bepakolás során bizonyos szempontokat figyelembe kell venni annak érdekében, hogy a készülék hatékonyan tisztítsa meg az edényeket....

Egyre népszerűbb az e-sport idehaza

Egyre népszerűbb az e-sport idehaza

Ismét emelkedett Magyarországon az e-sport-játékokkal játszók száma, legyenek akár alkalmi gamerek vagy komolyabb versenyzők. A növekedést pedig a...

Share This