Logisztika okosan

2022. december 15.

Manapság már szinte mindenből létezik okos verzió is, de nem csak a termékekre jellemző az intelligensé válás. A digitalizáció, az adatvezérelt megoldások egyre több területen jelennek meg és egyre nagyobb szerephez jutnak a vállalatok életében is. A logisztika sem kivétel ez alól, ahol az okoslogisztika rendszerek komoly előnyöket kínálnak a piaci szereplők, különösen az e-kereskedelemben érintettek számára. Az okoslogisztikai szolgáltatást nyújtó DODO magyarországi ügyvezető igazgatóját, Dr. Sáfár Károlyt arról kérdeztük, hogy mik is ezek az előnyök.

Sztupár_Andrea
Mit jelent pontosan az okoslogisztika, illetve hogyan működik a gyakorlatban?

Nagyon tömören megfogalmazva az okoslogisztika a futárfeladatok teljesítésének optimalizálása mesterséges intelligencia segítségével. A futárfeladatok iránti kereslet egyáltalán nem egyenletes, az igények jelentős eltérést mutatnak a különböző napszakokban, sőt heti, havi, de éves viszonylatban is.  Egy napon belül léteznek frekventált időszakok, szezonálisan is növekedhetnek a megrendelések például a Black Friday vagy a karácsony kapcsán, egyes termékek vonatkozásában pedig még az a hét is kiemelkedik a hónapon belül, amikor az emberek a fizetésüket megkapják. A flotta kapacitást nyilvánvalóan az igényekhez kell igazítani. A költségek optimalizáláshoz viszont a flottát ki is kell használni. Ezt képes az okoslogisztika megoldani. 

Saját fejlesztésű, öntanulásra képes mesterséges intelligenciát alkalmazó platformunk, a GAIA képes valós ideje adatokat használva optimalizálni a logisztikát. A rendszer elemzi az aktuális forgalmi viszonyokat, figyelembe veszi a címek sűrűségét, a terület nagyságát, ahová szállítani kell, de olyan paramétereket is, amelyek befolyásolják, hogy a futár mennyi időt tölt el kézbesítéssel. Így az adott cím típusát, hogy bérházban vagy kertes házban lakik a megrendelő, a parkolási lehetőségeket, a termék átadására fordított időt, ami például lényegesen hosszabb egy tételes ellenőrzést igénylő élelmiszer küldemény esetén. A hatalmas adathalmaz alapján pedig a rendszer optimalizálja teljesítést.

Milyen előnyöket kínál ez a megoldás a hagyományos logisztikához képest?

Talán a legfontosabb, hogy a rendszer használatával jelentősen csökkenthetők a logisztikai költségek. De további előnyei is vannak a megoldásnak. A távolságok optimalizálása révén csökken az üzemanyag felhasználás, aminek köszönhetően az ökológiai lábnyom is kisebb lesz. Jelentősen növelhető a kiszállítás pontossága, ami az egyik legjellemzőbb vásárlói elvárás a kézbesítések tekintetében. Ezért az okoslogisztika verseny előnyt is nyújthat. Valamint a rendszer API integráción keresztül működik, aminek a lényege, hogy az adatok a partnerek számára is elérhetőek. Ez pedig lehetővé teszi megbízóink számára, hogy a saját raktározásukat is optimalizálják.

“Az okoslogisztika igénybevétele akár 20-22 százalékos logisztikai költségcsökkenést is eredményezhet a vállalkozás számára.”

Van arra vonatkozóan adatuk, hogy mennyire fokozható a pontosság, illetve hogyan változnak a logisztikai költségek a rendszer segítségével?

A pontosság számottevően javul a megoldásunk segítségével és 1-2 órás időablakot is garantálni tudunk. A költségek csökkenését általánosságban nehéz pontosan megmondani, mert számos változó befolyásolja azt. De jelentős megtakarításról beszélhetünk. Az okoslogisztika igénybevétele akár 20-22 százalékos logisztikai költségcsökkenést is eredményezhet a vállalkozás számára. Egy 3-4 járműből álló, hagyományos logisztikai rendszerben üzemeltetett saját flotta költségeihez képest a mi megoldásunk egyötödével alacsonyabb költségszintet jelent.

A szállítmányozás egyik sarokköve a termékek esetleges megsérülése. Ebben a tekintetben lehet jelentősége az okoslogisztikának?

Úgy gondolom, hogy a termékek sérülését okozó, nem megfelelő árukezelés összefüggésben van a futárra nehezedő időnyomással. Az egy –egy címen keletkező időveszteség kompenzálása gyakran az árukezelés rovására történik. Az okoslogisztika által biztosított munkaerő optimalizálás révén csökken ez a nyomás, és így tulajdonképpen csökken a sérülés lehetősége is. Tehát pusztán a rendszer alkalmazása is hatással lehet a sérülések elkerülésére. Mi azonban számos egyéb megoldással is növeljük a szolgáltatás minőségét. Figyelmet fordítunk a futárok képzésére, oktatására. Kisebb, főként 4-5 köbméter kapacitású járművekkel dolgozunk, ami limitálja a csomag mennyiséget, illetve egységes rakomány rendszert alkalmazunk, amivel elkerülhető, hogy a termékek „bedobálva“ kerüljenek az autókba.

Milyen jelenleg a munkaerő piac futárok esetében? Az év végi szezon kapcsán okozhat ez problémákat?

A járvány előtt komoly probléma volt a munkaerőhiány a kiszállítások kapcsán. A pandémia alatt viszont jelentősen megnőtt futárok száma. Bár azóta csökkent a munkavállalók száma, mostanra sem tértünk vissza a járvány előtti szintre. E tekintetben a helyzet optimálisnak mondható, van megfelelő mennyiségű munkaerő és az alkalmas kollégák kiválasztására is van lehetőség. A szezont illetően a jelenlegi piaci körülményekből kiindulva visszafogottabb keresletet prognosztizálunk. A megugró igényeket pedig tompíthatja az is, hogy az elmúlt években a vásárlók már nem az utolsó pillanatra hagyják az ajándékok beszerzését, ezért a szezon sokkal elnyújtottabb, nem néhány napra koncentrálódik a volumen jelentős része.

Mekkora cég mérettől, forgalomtól lehet érdemes ebben a megoldásban gondolkodnia egy vállalkozásnak?

Azt gondolom, az okoslogisztika kisebb cégek számára is előnyös, ahol a szállítási mennyiség is nem akkora, hogy értelme legyen saját flottát fenntartani. Mostanában például feltörekvő trend a „farm to table“, a termelőtől az asztalra megoldás, ahol a volumen értelemszerűen kisebb. Számukra például ideális lehet a mi szolgáltatásunk, támogatunk is ilyen magyar start up-ot. Akkor is jó lehetőség a mi szolgáltatásunk, ha egy vállalkozás a kiszállítási időablakot szeretné csökkenteni. Valamint kínálunk úgynevezett „cross docking“ opciót is kifejezetten olyan cégek számára, ahol a forgalom alapján nem éri meg vagy nagyon drága lenne az aznapi kiszállítás.

A szállítandó termékek vonatkozásában van bármilyen korlátja annak, hogy igénybe lehessen venni az önök megoldásait?

Nincsenek méretbeli korlátok. A termékek méretét illetően a raktér és a futár jelenti a szűk keresztmetszetet. A már említett 4-5 köbméter rakterű járműveknél nagyobb kapacitással rendelkező járművek is találhatók a flottánkban, illetve a kétemberes kiszállítást is biztosítani tudjuk. Utóbbira mostanában kezdünk igazán fokuszálni és az ilyen igényeket támasztó partnereink körét bővíteni, például nagy háztartási gépekkel, elektronikai termékekkel foglalkozó cégekkel.  Természetesen a régi készülékek visszaszállítása sem jelent problémát számunkra. 

Ugyanakkor egységes koncepciót kínálunk, minden termék vonatkozásában, vagyis nincsenek olyan opciók, hogy csak a kapuig szállítunk, vagy ha nincs lift, akkor nem visszük fel a terméket. A kiszállítási szolgáltatás minőségére versenyelőnyként tekintünk. A vásárlók túlnyomó része nem tesz különbséget a kiszállító cég és a kereskedő között, akitől az árut megrendelte. Így a futár tulajdonképpen a kereskedő arca is. Több tanulmány is igazolja, hogy egy negatív kiszállítási élmény hatására a fogyasztó gyakran nem tér vissza ugyanahhoz a kereskedőhöz. Mi ezért is nyújtunk magas minőséget a szolgáltatásunkban és ezért van például lehetőség akár co-branding együttműködésre is, ahol a szolgáltatásban nem csak a saját márkák, hanem a partner márkája is megjelenik.

Területi lefedettséget illetően léteznek kötöttségek önöknél?

Mi „last mile delivery“ azaz utolsó mérföldes logisztikai szolgáltatást nyújtunk, vagyis városon belül szállítjuk ki a termékeket. De országosan vagyunk jelen, minden megyeszékhelyen meghatározott területi lefedettséggel elérhető a szolgáltatásunk. Így az sem példanélküli, hogy országos kiszállítást végző partnerünk csak a megyeszékhelyig szállít, onnan pedig mi vesszük át a kézbesítést a városon belül. Budapest esetében pedig egy szélesebb kiszállítási területet fedünk le, amelybe a főváros agglomerációja is bele tartozik.

Igényel a rendszer alkalmazása technológiai hátteret, vagy speciális fejlesztést a vállalkozás részéről?

Az API integráció minimális IT fejlesztést igényel, ami webshoppal is rendelkező cégek esetében nagyon egyszerűen megoldható. De rendelkezünk olyan opcióval is, amelynek nincs semmilyen fejlesztési követelménye a partneri oldalon. A costumer portál megoldás „plug and play“ rendszerű, vagyis minden további nélkül, azonnal használható. Ez persze nem annyira komplex, de a rendszer által kínált előnyöket ebben a konstrukcióban is ki lehet használni.

Az önökkel történő megállapodás hosszabb távú elkötelezettséget jelent, vagy van mód rövidebb időre is szerződni önökkel, például olyan kiemelt időszakokban, mint a Black Friday vagy a karácsonyi szezon?

Természetesen a hosszabb távú együttműködéseket priorizáljuk, de nem zárjuk ki annak a lehetőségét sem, hogy a szezonálisan megnövekedő igények teljesítésének érdekében vegye valaki igénybe szolgáltatásainkat. Volt is már ilyenre példa.

Share This