A menetrögzítő kamera egyre nagyobb népszerűségnek örvend idehaza is, nem meglepő, hogy az igényeket követve a kínálat is egyre szélesebb a szegmensben. Újabb és újabb fejlesztések jelennek meg, a modellek között pedig több és több szempontból lehet különbség. A termékcsoport trendjeiről, a készülékek funkcióiról a Mio CEE, DACH régiójának marketing-, kommunikáció- és e-kereskedelmi vezetőjével, Lukasz Tetkowskival beszélgettünk.

Mekkora piac a menetrögzítő kamera idehaza? Milyen nagyságrendben fogynak ezek a termékek jelenleg, illetve növekszik-e az igény ezekre a készülékekre?
Tavaly közel 35 ezer kamerát értékesítettek a forgalmazók, idén pedig további 20%-os növekedés várható a hazai piacon. Ez a termékkategória 2018-ban indult be igazán Magyarországon, a piac azóta is folyamatosan növekszik. Tavaly némileg lelassult a növekedés, többek között az infláció és az ukrajnai háború miatt.
Miért vesz valaki menetrögzítő kamerát?
Több oka is van, amiért valaki menetrögzítő kamerát vásárol. Egyrészt a rögzített felvételek bizonyítékként használhatók egy szabálytalanság vagy baleset körülményeinek tisztázásában. A menetrögzítő kamera vezetés közben, de akár még parkolás közben is folyamatosan készít felvételeket, így tulajdonosa számára minden olyan előre nem látott és kellemetlen eseményt felvesz, ami bármikor bárkivel megtörténhet, bekövetkezhet. A kamera használata továbbá biztonságérzetet és nyugalmat adhat. Ha fedélzeti kamera működik egy autóban, akkor a sofőr jobban figyelhet a saját vezetési stílusára, mivel tudja, hogy ő maga vagy a közlekedés többi résztvevője is készíthet felvételt a közlekedési szituációkról. Valamint a mentrögzítő kamera felvételeiből akár road movie is összeállítható, ami szép emlék lesz a nyaralásról, autós utazásról.
“A rendőrség mellett gyakran a biztosítótársaságok és a bíróságok is felhasználják a kamerafelvételeket.”
A kamerák felvételei bírnak idehaza bizonyító erővel?
A kamerával készült felvétel jogi bizonyíték. A felhasználó megoszthatja felvételét a rendőrséggel, akinek joga van felhasználni azt a belső vizsgálat során bizonyítékként, majd ez alapján hozhat döntést. A felhasználó azonban nem oszthatja meg a videót az összes érintett fél beleegyezése nélkül nyilvános helyeken, például a közösségi médiában, mivel a felvételek a személyiségi jogok védelmét is tartalmazhatják. A Magyar Rendőrség is vásárolt Mio menetrögzítő kamerákat, hogy az így készült felvételeket bizonyítékként használja. A rendőrség mellett gyakran a biztosítótársaságok és a bíróságok is felhasználják a kamerafelvételeket. Természetesen a felvételek minősége bizonyos funkciók működésétől is függ. Ilyen például egy jobb érzékelő, egy jobb felbontás, több képkocka másodpercenként, éjszakai mód és videókalibrálás. Az, ahogyan ezek a funkciók működnek, nagy hatással lesz a videó minőségére.
Emellett az extra részletek is fontosak, mondjuk a jármű térképen történő megjelenítése, követése, az autó tökéletes helymeghatározása, a sebesség és az autó irányának meghatározása. Ezek sokat jelentenek a baleset helyszínén felvett videó bizonyítékként használata során, hiszen a felvétel minden szükséges részletet tartalmazhat. Látszódhatnak rajta többek között az autók irányának részletei, esetleg az, hogy a járművezetők mit csináltak a baleset idejében. Ha elhajtottak a baleset helyszínéről, vagy parkolóban történt a károkozás, és a károkozó nem maradt ott, akkor a felvételen kivehető rendszám is kulcsfontosságú.
Miben tér el, hogyan szegmentálódik a piaci kínálat? Mitől drágább a drágább, vagyis melyek azok a tulajdonságok, amelyek növelik a készülékek árát?
Természetesen számos modelltípus és funkció létezik, amely megkülönbözteti a készülékeket. Egyes modellek csak az autó előtti eseményeket rögzítik, míg a dual kamerák az autó előtt és mögött történő eseményeket is felveszik. A GPS-szel ellátott készülékek alkalmasak a jármű térképen történő megjelenítésére, követésére, az autó tökéletes helymeghatározására, a valós sebesség és az autó irányának rögzítésére, és akár a telepített sebességmérő kamerák jelzésére is. A parkolási üzemmód aktiválásához Smartboxszal ellátott típusoknál akkor is elindul a felvétel, ha a parkoló autó mozgást vagy ütközést érzékel. A Mio pedig motorkerékpárhoz használható változatokat is kínál M-sorozatával. Nemcsak a modellek, de a márkák között is vannak eltérések.
Számos helyi és nemzetközi márka van jelen a piacon, amelyek különböző gyárakban, különböző K+F tevékenységgel készülnek. A Mio az egyetlen olyan fedélzetikamera-márka, amely az autóelektronikai iparban nagy múltra tekint vissza, és amely a K+F-től kezdve a tesztelési létesítményekig mindent a saját házán belül végez. Az elektromágneses teszttől a magas és alacsony üzemi hőmérséklet teszten keresztül, videófókuszálás- és -optimalizálástesztig számos mérnök és technikus több mint 50 tesztet végez minden terméken, hogy a legjobb minőséget és funkcionalitást biztosítsa. Nemcsak a fejlesztés és gyártás, de az értékesítés és az értékesítés utáni szolgáltatások is a mi felügyeletünk alatt zajlanak, ezáltal pedig a legjobb támogatást tudjuk nyújtani az ügyfeleinknek.
Mik a trendek a szegmensben, melyek a legújabb fejlesztések?
Egyre fontosabb a vásárlók számára a tudatosság. Megbízható terméket szeretnének kapni, amely jó minőségű felvételeket készít. Ezért lehet fontos az optikai lencse, az érzékelő, a felbontás vagy a tömörítés minősége. Ezt segíti például a HDR funkció, amely által a kamera automatikusan több képkockát rögzít különböző expozíciós értékekkel, majd kombinálja ezeket a képkockákat, hogy létrehozzon egy fényesebb, élesebb és kevésbé zajos képet. Az autó mögötti eseményeket is rögzítő, illetve parkoló üzemmódban is működő készülékek iránti igény is növekszik. Mi most fejlesztjük a termékek különböző alszegmenseit ebben a kategóriában, beleértve az e-tükrös és a hálózatba kapcsolt készülékeket, amelyeket bárhonnan használhatunk és aktiválhatunk, az erősebb védelem érdekében.
Egy konkrét termékjellemző esetében lehetnek minőségi különbségek a márkák készülékei között? Mondjuk, a G-szenzor minden márkánál ugyanazt tudja?
Sajnos igen, vannak különbségek a különböző márkák között, ha ugyanarról a funkcióról van szó. Az egyik leginkább tévesen kommunikált funkció a látószög. Egyes márkák a szenzor kapacitásának szögét kommunikálják és nem a lencse szögét, ami a helyes látószög, és ami általában kisebb, de akár 40 fokkal is eltérhet. Általában, ha csak egy nagyobb szenzorszöget használnak egy reguláris vagy kis lencseszöggel, akkor a videónak halszemeffektusa lesz, mert nem a látószög szélesebb részét rögzíti, hanem a kisebb látószöget felnagyítva. A másik, gyakran tévesen kommunikált jellemző a felbontás: van Full HD (1K), Quad HD (2K, 2,5K és 2,8K) és Ultra HD (4K).
A konkrétan említett G-szenzornak is lehetnek különböző funkció. Az egyik, hogy ütközés esetén egy külön partícióban elmenti az adott pillanatban készült videót, így a kártya felülírása nem törli ezt a fontos felvételt. További funkciója lehet, hogy parkoló üzemmódban mozgást érzékelve elindítja a felvételt, így az esemény videója a parkoló partícióban lesz elmentve, még akkor is, ha másnap vagy több nap múlva ül be az autóba a tulajdonosa. Valamint a G-szenzor regisztrálhatja a vezetési viselkedést, és elmentheti a fájlt külön partícióban. Ez jól jöhet például vállalatok számára, hogy ellenőrizzék a munkavállaló vezetési stílusát, de családoknak is hasznos lehet, ha például gyermekük friss jogsival ül a volán mögé. Mi a Miónál mindezeket a funkciókat használjuk, amikor a termékekben G-érzékelőt helyezünk el, de nem minden márka tesz ugyanígy.
A Mio milyen választékkal van jelen a termékkörben, hány modellből áll a termékpaletta?
A Mio jelenleg több mint 20 aktív modellel, valamint körülbelül 10 olyan modellel rendelkezik, amelyeket már nem gyárt, de az elkészült darabok még megvásárolhatók. A belépő szintű modelleket 25–40 ezer, a középkategóriás termékeket 40–65 ezer forint, a felső kategóriásokat pedig 65 ezer forint feletti áron kínálja.
Vannak egyedi, speciális funkciói a Mio termékeknek ebben a szegmensben?
Igen, ilyen a Mio szabadalmaztatott Night Vision technológiája, aminek köszönhetően a Mio kamerák tökéletes képeket rögzítenek még rossz fényviszonyok között is. A Sony kiváló minőségű STARVIS™ és Exmor™ optikai érzékelőinek köszönhetően pedig a videófelvételek tökéletesen kontrasztosak és tiszták lesznek, élénk színekkel – még rossz fényviszonyok között is. Szintén nagyon értékes funkció a parkoló üzemmód, aminek köszönhetően a kamera akkor is „vigyáz” az autóra, ha az parkol, és senki sem ül benne. A balesetek és ütközések közel fele parkolás közben történik, ezért különösen fontos, hogy a felvétel akkor is elinduljon, ha a kamera mozgást vagy ütközést érzékel a parkoló autónál. A parkoló üzemmódot bizonyos modellekben, két különböző formában kínáljuk. A passzív parkolási üzemmód a kamera belső akkumulátorán alapul, az intelligens parkolási módhoz pedig egy kiegészítő tartozék, a Mio Smartbox szükséges.
További fontos opció a dual kamera. Több olyan modellünk is van, ahol az első és a hátsó kamera együtt kapható. Ilyen például a Mio MiVue C380 Dual, a C588T Dual, a 798 Pro Dual és a M760 Dual. Természetesen külön hátsó kamerák is kaphatók, amelyek számos modellünkkel kompatibilisek.