Út a csúcsra

2023. május 17.

Noha a Candy és Hoover márkák révén a Haier mint vállalat már évek óta jelen van a magyar piacon, a Haier mint márka gyakorlatilag idén debütál a hazai háztartásigép-kereskedelemben. Európában viszont a Haier brand egyre nagyobb sikereket ér el, a cég pedig nemcsak piaci jelenlétét fokozza, de gyártókapacitásait is folyamosan bővíti az öreg kontinensen. Lapunknak a vállalat európai vezetésének legfelsőbb szintje adott interjút. Yannick Fierlinggel, a Haier Europe vezérigazgatójával beszélgettünk a Haier stratégiájáról és terveiről.

Sztupár_Andrea
A Haier jelenleg az egyik leggyorsabban növekvő háztartásikészülék-gyártó Európában. A cég a Candy Hoover felvásárlásával jelent meg markánsan a kontinensen. Mi a következő lépés? Mi a vállalat célja Európában?

Mindössze négy év alatt sikerült megdupláznunk a bevételeinket. Úgy vélem, ez jól szemlélteti a vállalatnál dolgozó munkatársaink odaadásából és a Candy Hoover sikeres felvásárlásából eredő erőnket, ami növekedést hozott a portfóliónkban lévő összes márka számára. 2026-ra szeretnénk ismét megduplázni a forgalmunkat, és elérni a 6 milliárd eurót, ami, elismerem, elég ambiciózus terv. De hiszünk abban az üzleti modellben, amelynek alapja, hogy termékeink köré egy teljes ökoszisztémát építünk. Fő célunk, hogy piacvezetővé váljunk Európában.

Az elmúlt néhány év tehát nagyon sikeres volt a Haier számára, de a cég európai története régebbre nyúlik vissza. Hogyan kezdődött mindez?

A Haier egy meglehetősen fiatal vállalat, csak 1984-ben alapították, és elég későn kezdte meg európai működését. Egészen pontosan 2008-ban, így már olyan fejlett piacra érkeztünk, ami zsúfolt és telített volt. Ennek ellenére 2015 óta minden évben növekedünk. Ugyanebben az évben csatlakoztam a vállalathoz, és kezdettől fogva az volt a célom, hogy a vállalatot oda helyezzem, ahová való. Különösen a Haier márka prémiumszegmensbe történő pozicionálása. Ebben nagyon sikeresek voltunk, de még mindig hatalmas fejlődési potenciál van minden szegmensben.

A Candy Hoovert 2019-ben szerezte meg a vállalat. Pontosan mit jelentett ez a felvásárlás a Haier és európai tevékenységei számára?

Az akvizíció több szempontból is tökéletes volt. Különösen földrajzilag és portfólió szempontjából. Arra gondolok, hogy a Haier nem volt túl erős a sütés-főzés területén, illetve a porszívószegmensben, a Candy Hoover viszont igen. Az olasz vállalat pedig vezető szerepet töltött be Európában a csatlakoztathatóság és az intelligens megoldások terén is. A Haierre globális tekintetben ugyanez a pozíció volt jellemző. Egyszerűen szólva tökéletes volt az egyezés.

Említette az intelligens készülékeket, illetve a csatlakoztathatóságot, amiben fontos tényező gyártás vonatkozásában a félvezető. Hogyan befolyásolta az önök működését ennek hiánya?

Ha visszamegyek 2020-ig, akkor hihetetlen helyzettel szembesültünk. Általában hiány volt az alkatrészekből, nem csak félvezetőkből. Másrészt viszont óriási volt a kereslet a készülékek iránt. A mi előnyünk a vállalat mérete volt, és még mindig az. Mi vagyunk a legnagyobb csoport ebben az üzletágban, így minden kihívást jobban tudtunk kezelni, mint néhány versenytársunk. Azt is láttuk, hogy a közvetlen kapcsolat a vásárlókkal és a helyi piacok jobb támogatása kulcsfontosságú elemekké váltak.

Az európai helyzet nem könnyű, és a feltehetően a jövőben sem lesz az. Mik a terveik 2023-ra?

Amikor nehéz idők járnak, az emberek hajlamosak felaprózódni. Mi ennek az ellenkezőjét tesszük. A Haier eddig mintegy 180 millió eurót fektetett be új romániai és törökországi gyáraiba, és további 190 millió eurót fektetünk be jövőre.

Pontosan mik ezek az új beruházások?

Tovább bővítjük gyárainkat. A hűtőszekrényeket az új romániai üzemünkben gyártjuk. Törökországban, Eskişehirben is jelentős gyártókapacitással rendelkezünk, amely egy technológiai és szervizközpontot is magában foglal. Nemrégiben itt indítottuk el újonnan a mosogatógépek gyártását. Idén pedig ugyanitt befejezzük annak az üzemnek az építését, ahol a sütés-főzés szegmens csúcskategóriás készülékeit gyártjuk majd. Ez egy olyan terület, amelyben most még viszonylag kicsik vagyunk, de vannak a növekedési ambícióink. Hamarosan jelentősen szeretnénk bővíteni a konyhai készülékeink kínálatát. Valamint egy másik gyár tervezése is folyamatban van ugyanezen a helyen.

„Platformjaink és gyártási eszközeink nagyfokú testreszabhatóságot biztosítanak számunkra, ami azt jelenti, hogy egy készüléket az adott piacra szabott speciális beállításokkal gyárthatunk, és azt akár Kínában is elkészíthetjük.”

Fokozzák az európai termelésüket, de a Haier Kínában is gyárt készülékeket az európai piacok számára. Ezek a termékek általában világszerte több piacra készülnek, vagy kifejezetten az európai vásárlóknak szánják?

A Haier egy nagyon eltérő globális vállalat, mert mi a helyi vásárlók érdekében helyi szinten gondolkodunk. Nem akarunk egy mosógépet gyártani az Egyesült Államoknak, és annak kisebb változatát Európának. Célunk a piacok és azok igényeinek kiszolgálása. Ehhez a gyártócsapatainknak alkalmazkodniuk kell. Nem a piac alkalmazkodik hozzánk, hanem mi alkalmazkodunk a piachoz. És nem számít, hogy a terméket Kínában vagy Európában gyártják. Platformjaink és gyártási eszközeink nagyfokú testreszabhatóságot biztosítanak számunkra, ami azt jelenti, hogy egy készüléket az adott piacra szabott speciális beállításokkal gyárthatunk, és azt akár Kínában is elkészíthetjük. És nemcsak hogy meg tudjuk ezt tenni, hanem ténylegesen meg is tesszük.

Európa most energiaválságban van, ami feltehetően nem fog egyhamar megszűnni. Ez óriási hatással van a termelési költségekre. Hogyan kezelik ezt a helyzetet?

Az energiaárak kérdésének két szintje van. Az egyik a termelési oldal. Ezen a téren nem ért minket váratlanul a helyzet kialakulása, mert már a válság előtt is a termelésünk fenntarthatóságán dolgoztunk. Mindig is az volt a célunk, hogy csökkentsük az energiaköltségeket. A másik szint a fogyasztói oldal. Az emberek most még gyakrabban és intenzívebben érdeklődnek a készülékek energia- és vízfogyasztása iránt. Ezért a Haier még nagyobb erőfeszítéseket tesz a fejlesztésre. Energiatakarékos termékeket szeretnénk kínálni, nemcsak a hagyományos innovációk, mint például a vákuumpanelek vagy más technikai újítások révén, hanem a használatukhoz való modern hozzáállással is. Ezért Európa-szerte együttműködünk az energiaszolgáltatókkal, hogy a készülékek csatlakoztathatóságát felhasználva kommunikáljunk az intelligens hálózattal. Így az energiaszolgáltató eldöntheti, hogy mikor a legmegfelelőbb és legkevésbé költséges a mosógépnek a mosást, vagy a mosogatógépnek a mosogatást elvégezni. A mesterséges intelligencia és más modern technológiák segítségével szeretnénk csökkenteni az egymással is „beszélő” készülékek energiafogyasztását. Ez lehetőséget ad arra, hogy minden jobban működjön. A következő lépés nyilvánvalóan egy komplex intelligens otthon létrehozása, a termékek teljes ökoszisztémájának együttműködése a jobb felhasználói élmény és a hatékonyabb működés érdekében.

Milyen egyéb innovációk segíthetnek a jobb eredmények és a nagyobb hatékonyság elérésében?

Például a WashPass koncepciónk, amely egy csúcskategóriás terméket és egy egyedi mosószeres megoldást használ a ruhák kíméletesebb ápolása érdekében. Többkomponensű mosószerrendszert használunk, amelynek az egyes összetevőkre való felosztása lehetővé teszi, hogy a mosógép a mosási ciklus különböző szakaszaiban dolgozzon velük. Ne feledje, hogy például a mosóenzimek és a fehérítőszer nem jönnek ki túl jól egymással, csökkentve egymás hatékonyságát. A WashPass rendszerünk révén, amely automatikusan új mosószereket is rendel, amikor a meglévők kifogynak, a felhasználó jobb eredményeket kap, a mosószert hatékonyabban használja fel, és a textilápolás is jobb.

A fenntarthatóság része a készülékek élettartama is. A tartósság és a kedvező ár viszont nem feltétlenül járnak kéz a kézben.

Az iparág arra törekszik, hogy folyamatosan újítsa meg a készülékeket, miközben egyre megfizethetőbbé teszi őket. A múltban a készülékek elég drágák voltak, és nem mindenki engedhette meg magának őket. A háztartásigép-gyártóknak sikerült elhárítania ezt az akadályt, és a vásárlók nagy tömegei számára elérhetővé tenni a készülékeket. De biztosíthatom önöket, hogy termékeink élettartama sokkal hosszabb, mint öt év. A mi esetünkben a 10 éves vagy annál is hosszabb élettartam a cél. Az egyik, ami ezt segíti, az a csatlakoztathatóság, amelynek révén frissíthetjük a készülékeken lévő szoftvert. El tudja képzelni, hogy van egy számítógépe vagy mobiltelefonja, amelyet nem frissít? Ebben az esetben azoknak a készülékeknek az élettartama is lényegesen rövidebb lenne. A frissítés képessége még a régebbi készülékmodelleket is aktuálisan tartja, segítve a karbantartást és a szervizelést. És persze meghosszabbítja az élettartamukat.

A csatlakoztathatóság kapcsán fontos probléma a platformok különbözősége. Támogatnak valamilyen nyílt kezdeményezést a különböző márkájú készülékek integrálására?

A felhasználói kényelem természetesen a legfontosabb prioritásunk. A hOn nevű alkalmazásunk az összes Haier, Candy és Hoover készülékünkhöz használható, és tagjai vagyunk a Connectivity Standards Alliance-nek, így kéz a kézben haladunk a többi taggal a nyílt szabványok felé.

A csatlakoztathatóságot főként a készülékek távoli vezérlésére és felügyeletére használják. Ön milyen egyéb lehetőségeket lát a már említett intelligens ökoszisztémán kívül?

A Haier valami egyedit szeretne nyújtani. Tehát nem elég, ha egy applikációban van egy be-ki kapcsoló gomb. Ha megnézi a készülékeinket, olyan egyedi funkciókat találhat, mint a Snap & Wash. Ez egy olyan megoldás, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználó lefényképezzen egy adag szennyest, és az alkalmazás elemezze azt, majd ezután felajánlja az optimális programot. Ez intuitív, gyors és egyszerű. A borhűtés terén is vezető szerepet töltünk be. A Vivino együttműködésnek köszönhetően például az applikáció a készülő ételhez a legmegfelelőbb bort tudja ajánlani a borhűtőben található palackok közül.

Úgy tudjuk, hogy a Haier a háztartási kisgépek európai bevezetését is tervezi. Mikor lehet erre számítani?

A Haier sokat fektet be ebbe a szegmensbe, nem pusztán a Haier márkába, hanem a Hooverbe is. A vállalat célja, hogy ötcsillagos kisgépeket állítson elő. A hamarosan megjelenő Haier kisgépeket nem a hétköznapi vízforralók fogják képviselni, a termékek innovatívak lesznek, és már idén számítani lehet rájuk az európai piacokon, de konkrétumokat egyelőre nem szeretnék mondani.

Share This