Az idei év nem a legkedvezőbb a háztartási gépek számára. Infláció, jelentős keresletcsökkenés, EPR díjból származó költségnövekedés, hogy csak néhányat említsünk az idei év kihívásaiból. Ugyanakkor olyan trendek, mint a fenntarthatóság és a készülékek energiafogyasztásának csökkentése szintén formálják a háztartási gép piacot beleértve a nagy- és kisgépeket is. A Bosch és NEFF márkákat forgalmazó BSH Kft. ügyvezető igazgatójával, Brezsnyánszky Ágnessel, a cég nagykészülék értékesítési vezetőjével, Tóth Tamással és a BSH kiskészülék értékesítési vezetőjével, Dienes Edinával beszélgettünk miként látják a piaci környezetet, illetve hogyan reagálnak, alkalmazkodnak a változó körülményekhez stratégiai és termék szinten.
„A fenntartható háztartást a Bosch, mint Európa piacvezető nagykészülék márkája mindig is küldetésének tekintette.“
Brezsnyánszky Ágnes, a BSH ügyvezető igazgatója
Ön hogyan látja a hazai piac helyzetét, illetve véleménye szerint mi jelenti a legnagyobb nehézséget jelenleg?
B.Á.: A legnagyobb nehézség talán az, hogy hosszú évek piaci növekedése után szembesülnünk kell olyan változásokkal, amelyek forgalmi megtorpanást, visszaesést hoznak a háztartási gép piacon. A céljaink újragondolása mellett alkalmazkodni a gyorsan változó körülményekhez és elvárásokhoz, nagyfokú fegyelmet és ugyanakkor rezilienciát kíván. Mindez nem kizárólag a vezetői csapat hozzáállásán múlik, hanem az egész vállalat minden osztályától hasonló rugalmasságot feltételez. Ehhez viszont egyértelmű célok és hatékony kommunikáció szükséges. Mindezeket figyelembe véve a hazai piac helyzete nehéz, ugyanakkor izgalmas kihívásokkal teli. Az elmúlt évekhez hasonlóan, amikor más tényezők (például változás a termékstruktúrában, partneri körben) jelentették a nehézséget, most új „tanulnivalóval” szembesülünk.
Globális szinten 2023 második félévétől növekedést várnak általánosságban az elemzők és a piaci szereplők. Hazai viszonylatban mennyire valósulhat ez meg? Mit várnak az idei év hátralévő részétől?
B.Á.: Figyelembe véve a termékstruktúránkból és az új készülékeink bevezetéséből adódó lehetőségeinket, partnereinkkel dinamikusabb forgalmat tervezünk az év hátralévő részére. Úgy látjuk, hogy a Bosch és NEFF márkák vásárlói nem mondtak le a háztartási gépeik beszerzéséről, hanem inkább elhalasztották azt, ezért kedvezőbb forgalmi tendenciákra számítunk a következő hónapokban.
Az elmúlt éveket a kiszámíthatatlanság jellemezte. Hogyan lehet reagálni a változásokra, bizonytalanságra? Mennyiben változott az önök stratégiája?
B.Á.: Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a lehetőségeinken belül, alkalmazkodva a változásokhoz, rugalmasan alakítsuk a stratégiánkat. Az átfogó céljainkon belül, inkább rövid távú eredményre koncentráljunk. Elemezzünk és újból változtassunk, ha szükséges.
A fenntarthatóság egyre nagyobb figyelmet kap gyártói és fogyasztói oldalon egyaránt. A Bosch esetében hogyan jelenik meg ez a szempont?
B.Á.: A fenntartható háztartást a Bosch, mint Európa piacvezető nagykészülék márkája mindig is küldetésének tekintette. A márkát fémjelző legnépszerűbb funkciókat a tudatos, takarékos életmód támogatása köti össze. Az edények szárításához zeolith ásványt használó mosogatógép, a pontos vízadagolást ismerő intelligens I-Dos mosógép, vagy a pazarlást kiküszöbölő, frissen tartó VitaFresh hűtőrendszer – valamennyi termékkategóriánk alappillérei a hasonlóan innovatív megoldások. Új készülékeink egyre alacsonyabb fogyasztással és jobb energiacímkékkel járulnak hozzá az energiahatékonysághoz, ami kétségkívül kiemelt vásárlói igény az emelkedett energiaárak mellett. Porszívó választékunkban jelenleg már több olyan fenntartható modell is található, ahol a géptest nagy része újrahasznosított anyagból készül, és a csomagolás is 100%-ban újrahasznosítható. A háztartási kisgépek fenntarthatóságának legfontosabb tényezői a tartósság és a javíthatóság. A készülékeknek hosszú ideig kell működniük, és bármilyen hiba esetén könnyen javíthatónak kell lenniük hozzáférhető cserealkatrészekkel. Ez minden kategóriára vonatkozik.
Az okosotthon-megoldások begyűrűzése szintén hozzájárulhat a készülékek fenntarthatóságához, hiszen a távolról végrehajtható szoftverfrissítések új funkciók letöltését teszik majd lehetővé, amik hozzájárulnak a készülékek hosszabb ideig történő megtartásához. Az internetre csatlakoztathatóság tehát nem csak kényelmi előnyökkel szolgál majd (pl. hozzáférés receptgyűjteményekhez, távoli vezérlés, felhasználási tanácsokhoz), hanem a készülékek lecserélésének idejét is kitolja, vagyis hozzájárul a fenntarthatóbb életmódhoz.
„A változások egyik mozgatórugója az energiahatékonyság növelése, míg a másik a Bosch márkára jellemző, a felhasználókat támogató termékfunkciók fejlesztése.”
Tóth Tamás, a BSH nagykészülék értékesítési vezetője
Nehéz körülmények mellett az innováció mindig ígéretes válasznak tűnik. A Bosch választékában milyen termékkörökben találkozhatunk új modellekkel?
T.T.: Az őszi időszakban szinte az összes nagykészülék kategóriában lesznek fejlesztések, és ezzel együtt új termékek is. A változások egyik mozgatórugója az energiahatékonyság növelése, míg a másik a Bosch márkára jellemző, a felhasználókat támogató termékfunkciók fejlesztése.
Melyek a legfontosabb újítások, fejlesztések ezeknél a készülékeknél?
T.T.: Mosogatógépek esetében egy-két modell kivételével a teljes választék megújul. Az új típusok elsősorban energiacímke és így a fogyasztás vonatkozásában lesznek jobbak elődeiknél, valamint számos esetben a terítékszám is nő. Így egy még versenyképesebb választékkal tudunk megjelenni a piacon. Mosógépek esetében szeptembertől a teljes új választék A energiaosztályba fog tartozni, illetve minden típusban megtalálható lesz az IronAssist gyűrődésmentesítő gőzprogram. Ez nagy előrelépést jelent, tekintve, hogy ezt a funkciót tavasszal mutattuk be a prémium kategóriás készülékeinkben, fél év elteltével pedig szériától függetlenül már az összes típusban elérhető lesz. Hűtőkészülékek területén az extra méretű készülékek kategóriájában várható bővülés, a piacon nagy sikerrel jelen lévő szabadonálló Bosch modellek mellett már beépíthető változatban is elérhetőek lesznek a nagyobb belső kapacitással rendelkező gépeink. Bevezetésre kerülnek XL (194 cm magas) és XXL (194 cm magas, 71 cm széles) típusok is, melyek már beépíthető formában is tudnak a korábbinál lényegesen, akár 45%-kal több helyet kínálni a felhasználóknak.
A legnagyobb újdonság Bosch márka esetén pedig a beépíthető sütők új generációjának bevezetése. A tavasszal bemutatott új accentline sorozat után a teljes Serie8 kategória megújul: vadonatúj design és kezelés az üvegfelületbe csiszolt digitális körgyűrűvel, új sütési és párolási funkciók, valamint további új készülék-funkciók jellemzik a szériát, melynek minden tagja Home Connect távoli vezérléssel és kibővített digitális funkciókkal rendelkezik. A NEFF esetében pedig soha nem látott, új beépíthető koncepcióval érkezünk októbertől. A mindig is az egyediséget és az egyéni ízlést előtérbe helyező márkával egy olyan beépíthető készülék sorozatot vezetünk be, melynek különböző elemei, mint például a készülékek színe, elrendezése és kezelése személyre szabható és egyedivé alakítható. Az új NEFF Collection sütők és kompakt készülékek esetében például ez 4 féle szín és 8 féle különböző elrendezés kombinációját jelenti, melyből biztosan mindenki megtalálja a hozzá illőt.
Hány új típussal bővül a kínálat, illetve mikortól elérhetők ezek a magyar piacon?
T.T.: Terveink szerint – néhány kivétellel – szeptembertől elérhetőek az új készülékek, melyek leginkább az eddigi választékot váltják, tehát a jelenlegi modellek cserélődnek le. Szortiment bővítésről a hűtők esetében beszélhetünk, ahol az új kategória megjelenése indokolja az új modellek bevezetését.
Mosógépek esetében a leghatékonyabb készülékek újra felülmúlták a legfelső energiaosztályba sorolás kritériumait és ismét megjelentek az „A-” értékek. Eközben más termékkörökben „C”, „D”, „E” osztályok a jellemzőek. Mennyire nehezíti ez meg a hatékonyság kommunikációját. Illetve az olyan számokkal nem leírható jellemzők, mint például a mesterséges intelligencia előnyei hogyan közvetíthető a vásárlók felé?
T.T.: A 2021-ben bevezetett új energiacímke-szabályozás komoly feladat elé állította a gyártókat, mára azonban kiderült, hogy a határértékek szigorítása nem egységes módon történt az érintett termékkategóriákban. Vannak olyan területek, mint például a mosógépek, ahol a készülékek nagy része tudja teljesíteni a legjobb energiaosztály kritériumait, azonban másoknál, mint például a mosogatógépek, ez csak a márkák csúcskategóriás modelljeire érvényes. Ez nagyban megnehezíti a kommunikációt, és a vásárlók döntéseit is, hiszen nem értik miért van az, hogy ha egy középkategóriás mosógép A energiaosztályú, akkor egy hasonló árú mosogatógép miért csak D vagy E osztályt tud. A készülékek energiafogyasztásának kommunikációja esetén próbálunk ezért mindig az adott készülékkategórián belül maradni, és az új készülékeket hasonló, de korábbi készülékekhez hasonlítani.
A mesterséges intelligencia, mint termékelőny általánosságban jól kommunikálható, hiszen egyéb termékkategóriáknál (például az okostelefonok területe) már régebb óta jelen van. Azt azonban, hogy a háztartási készülékek esetében ez hogy jelenik meg a felhasználó számára, eddig elég nehéz volt közvetíteni. Az új Bosch készülékek esetében mi a mesterséges intelligencia valódi, kézzel fogható előnyeit kommunikáljuk, mint például az új sütők esetében a sütőtérben elhelyezett kamera által támogatott automatikus egyéni pirítási funkció, ami a kívánt szintig süti az ételeket. De a jól ismert automatikus PerfectBake sütőszenzor és PerfectRoast maghőmérő is kiegészül mesterséges intelligenciával, így ezentúl nem csak tökéletes végeredményt kapunk, de a folyamatról és az elkészülési időről is tájékoztat minket a készülék.
„A pandémia ideje alatt tapasztalható extrém keresletfelpörgés mára lecsengett, és ezzel együtt lecsúsztak az eladási listák éléről az olcsó „no name” készülékek.”
Dienes Edina, a BSH kiskészülékek értékesítési vezetője
A világjárvány kedvezően hatott a kisgépek keresletére, de talán a vásárlói igények is magasabbra kerültek. Mennyire maradtak meg ezek a trendek?
D.E.: A COVID-19 valóban nagy hatással volt a háztartási kiskészülékek piacára is. Mivel sokan az otthonukban dolgoztak és otthon tanultak, megnőtt az érdeklődés a konyhai készülékek iránt, hiszen a lakosság túlnyomó részének saját magát kellett élelmeznie. Abban az időszakban a kisgépek piacán két fő irányzat volt megfigyelhető: egyrészt megugrott a belépő kategóriás, alapfelszereltséggel rendelkező konyhai készülékek mennyiségi eladása, hiszen sokan akkor kezdtek el sütni-főzni, másrészt sokan voltak, akik a kényelmi faktort ugrották meg, és hagyományos porszívójuk mellé beszereztek egy vezeték nélküli porszívót, vagy korábbi, egyszerű robotgépüket full extrás, nagy hatékonyságú, magas felszereltségű modellre cserélték. A pandémia ideje alatt tapasztalható extrém keresletfelpörgés mára lecsengett, és ezzel együtt lecsúsztak az eladási listák éléről az olcsó „no name” készülékek.
A helyzet normalizálódott, és újra az A brandek cikkszámai vezetik a hitlistákat. Jelenleg azt tapasztaljuk, hogy a lakossági szektorban abszolút előtérbe került az energiafogyasztás, és megváltoztak a háztartásokon belüli energiafelhasználási szokások. Az ilyen változások hosszú távon folytatódhatnak, és befolyásolják az új normát. Személy szerint sajnálom, hogy a 2024. szeptemberre tervezett új porszívó-energiacímke bevezetése halasztásra került, mert ez kitűnő eszköz a fogyasztók tájékoztatására az energiahatékonysági szintekről, a takarítási hatékonyságról és a porszívók teljesítményéről.
Porszívók esetében a vezeték nélküli típusok iránti érdeklődés töretlen. Hogyan oszlik meg a porszívó szegmens jelenleg? Milyen arányban vannak jelen a porzsákos és a porzsák nélküli modellek, illetve az akkumulátoros készülékek?
D.E.: Évek óta egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a piacból a vezeték nélküli porszívók: 2022-ben a porszívóra kiadott forintoknak már majdnem a felét adták ki a praktikus akkus készülékekre a vásárlók. A kategórián belül is megfigyelhető elmozdulás, mégpedig a felsőmotoros, sokcélú vagy multi-use szegmens irányába, ami ma már a kategória kétharmadát birtokolja. Noha ezek a szofisztikáltabb és drágább készülékek csoportjába tartoznak, mégis bizalmat szavaznak nekik a fogyasztók, hiszen rendkívül sokoldalú a felhasználásuk, és rengeteg kényelmi funkcióval segítik a tulajdonosukat. Ráadásul a Bosch márka kizárólag cserélhető akkus modelleket kínál, amelyeknél nem kell abbahagyni a takarítást az akku lemerülése miatt ha van tartalék, Power for All akkumulátor a háztartásban. A hagyományos, vezetékes porszívókon belül lassan ugyan, de tovább csökken a jó öreg porzsákos kategória jelentősége, és a porzsákot nem igénylő készülékek kerülnek előtérbe.
Melyek a legfontosabb termékjellemzők a vásárlók számára a vezeték nélküli modellek esetében?
D.E.: Akár vezetékes, akár vezeték nélküli, egy porszívónak mindig is az lesz a dolga, hogy felszívja a port és a piszkot. Így első helyen mindig a takarítási hatékonyság és a higiénia biztosítása lesz a fő elvárás a vezeték nélküli kategóriával szemben is. Csak ez után következik a kényelmes és sokoldalú használhatóság, aminek terén a gyártók folyamatosan újabb és újabb fejlesztésekkel igyekeznek megfelelni az igényeknek.
Szintén népszerű kategória a robotgép. Ebben a termékkörben melyek a jellemző különbségek a piaci kínálatban?
D.E.: Nagyfokú diverzitás jellemzi a robotgépek kínálatát; helye van a piacon a csak keverőszárakkal rendelkező alapmodelleknek és a soktartozékos, sokfunkciós modelleknek is. Egyre inkább értékelik a fogyasztók az innovatív kényelmi jellemzőket, mint például a beépített mérleg vagy a Bosch által kifejlesztett tészta- és hab szenzor.
Véleménye szerint miért sikeres a Bosch ezeken területeken?
D.E.: A Bosch MUM robotgép hosszú múltra tekint vissza. A MUM volt az első olyan, ami igény szerint bővíthető tartozékokkal utólag is. Kompakt, könnyű, mégis nagyon hatékony készülék, könnyű mozgatni, így nem foglalja a helyet a konyhapulton két használat között. A Bosch Unlimited pedig az első olyan felsőmotoros vezeték nélküli porszívó volt külső akkumulátorral, ami jelentősen megkönnyíti a készülék felújítását. Az akku egy mozdulattal cserélhető, nem kell a készüléket szervizbe vinni és adott esetben hetekig várni rá. A fogyasztók értékelik ezeket az úttörő fejlesztéseket, és a márka magas ismertsége, közismert megbízhatósága miatt bizalmat is szavaznak az innovatív megoldásoknak. A marketing-, kommunikációs és értékesítési stratégiánk is a fenti termékcsoportokat helyezi fókuszba évek óta, ami szintén növeli a keresletet a Bosch robotgépek és Unlimited porszívók iránt.
További rovatainkból:
A Candy új arca
Az arculat, vagyis a cég vizuális megjelenése, a vállalatok egyik legfontosabb kommunikációs eszköze, hiszen a fogyasztók elsőként ezzel találkoznak...
A tisztaság nyomában
A légtisztító készülékeket számos paraméter jellemzi. Ilyen például a levegőcsere gyorsaságára utaló maximális légáram, amely megmutatja, hogy...