Hisense nagygépekben is

2023. december 07.
liebherr_maruca_produktionsjubilaeum

A kínai Hisense 2018-ban vásárolta fel a szlovén Gorenjét, és mint minden fúzió kapcsán az elsődleges kérdés ennél az akvizíciónál is az volt, hogy sikerül-e kinyerni a szinergiákat az üzletből. Viszonylag hamar ki is derült, a Gorenje európai gyártókapacitásai és megszerzett piaci pozíciói a kínai háttérrel és üzleti stratégiával kombinálva nyerő párosítás. A két cég eredményes összeolvadása ellenére azonban az továbbra is kérdés maradt, hogy mi lesz a márkaportfolió sorsa. Leginkább az, hogy megmarad-e a Gorenje márkanév is, hiszen nem ritka a hasonló iparági akvizíciók esetében, hogy a felvásárolt márka eltűnik, vagy mostoha sorsra jut.

Különösen a magyar piac tekintetében volt ez érdekes, ahol a Gorenje évről-évre folyamatosan javítva piaci pozícióit a meghatározó brandek közé nőtte ki magát. Ezzel szemben a Hisense 2018 előtt szinte teljesen ismeretlen volt idehaza, és a televízió szegmensben történő megjelenéssel sem vált egy csapásra a legismertebb márkává. Így aztán nem tűnt ideális elgondolásnak, de legalábbis rendkívül költséges megoldásnak látszott a Gorenje termékpaletta Hisense névre történő átkeresztelése. A Gorenje viszont nem a leginnovatívabb márka, míg a Hisense kutatás-fejlesztés tekintetében egyértelműen a nemzetközi élvonalba tartozik. Mostanra viszont eldőlt, hogy miként jelenik meg a HIsense és a Gorenje a háztartási nagygép piacon. November végén pedig a hazai képviselet sajtótájékoztatót is tartott a Hisense terveiről.

Háttér

A november végén, a budapesti Puskás Arénában tartott Hisense sajtóeseményen Füle Norbert, a Gorenje-Hisense ügyvezetője prezentált elsőként. A szakember rövid áttekintést adott az aktuális piaci helyzetről, amelyben kiemelte, hogy az idei évben a háztartási nagygépek iránti kereslet jelentősen visszaesett. Egyes termékkategóriákban 30 százalékos darabszám csökkenésre került sor, amit az áremelkedések az év elején valamelyest kompenzáltak, de az egész év viszonylatában már mindenképpen visszaesést kel majd elkönyvelni. Ezzel párhuzamosan viszont a Gorenje-Hisense jelentős növekedést ért el, így a cég számára az egyik legnagyobb kihívást jelenleg a forgalom tervezése jelenti.

A jövő év kapcsán pedig a cégvezető bizakodó és a negatív piaci folyamatok változását valószínűsíti. Az aktuális piaci áttekintés mellett a Hisense hátterébe is bepillantást kaphattak a részt vevők. Az előadásból kiderült, hogy a Hisense a legismertebb márkák közé tartozik Kínában, valamint a céget globális jelenléte, kutatás-fejlesztési tevékenysége és több iparágat is érintő kiterjedt termék portfoliója – amelybe például az okos közlekedési lámpák fejlesztése és gyártása is beletartozik – a legnagyobb multinacionális vállalatok sorába emeli.

Márkaismertség

A Gorenje Magyarországon egy jól ismert jó ár érték-arányt kínáló szerethető márka. A Hisense azonban egyelőre nem tartozik a legismertebb márkák közé. A Hisense marketingtevékenységének egyik meghatározó eleme a sport szponzoráció. A cég több sportágat, számos klubcsapatot és olyan kiemelt sporteseményeket is támogat, mint például a jövő évi labdarugó Európa bajnokság. A Gorenje neve főként a kézilabda, a Hisense márka pedig a labdarúgás kapcsán jelenik meg. Füle Norbert szerint ezeket a hatékony márkaismertség növelő eszközöket eddig azért nem lehetett maximálisan kihasználni, mert nem volt igazán termék, amit a márkanévhez lehetett kapcsolni. A háztartási gépek piacán történő megjelenéssel azonban e tekintetben is előre lépést lehet majd elérni.

Márka pozicionálás és termékválaszték

A Hisense a prémium szegmensben, innovatív high-tech márkaként jelenik meg a magyar piacon a Gorenje fölé pozícionálva, ami azt jelenti, hogy a Hisense választék modelljei olyan fejlett megoldásokat és funkciókat kínálnak majd, amelyekkel a Gorenje kínálatban szereplő készülékek nem rendelkeznek.  Az induló szortiment a hűtésre és a mosás területére fókuszál, a termékpaletta 2 side by side modellt, 4 többajtós kivitelű hűtő típust, 3 mosógépet, 3 mosó-szárító készüléket és 2 szárítógépet tartalmaz. A választék ez alapján nem tűnik kifejezetten lehengerlőnek, ugyanakkor a szortiment összeállítást a Gorenje-Hisense háztartási nagygépeinek termékmenedzsere, Nagy Gábor jegyzi, aki eddig piacképesnek bizonyuló termékválaszték kialakítással járult hozzá a Gorenje eredményeihez. Íígy a Hisense ezzel az induló kínálattal is sikeres lehet.

A szakember kérdésünkre elmondta azt is, hogy a kínálat várhatóan egy „A” energiaosztályba tartozó kombinált hűtőszekrénnyel is bővül majd, a beépíthető készülékek egyelőre nem szerepelnek a közeljövőt illető tervek között, a kiskészülékek viszont igen, sőt egy forró levegős sütő már be is került a választékba. A cég portfoliója kapcsán további érdekesség, hogy Füle Norbert előadásában az is elhangzott, hogy 5 éven belül akár a szuper prémium szegmensben érdekel Asko márka is bevezetésre kerülhet a hazai piacon.

Terméktulajdonságok

Nagy Gábor röviden ismertette a készülékek fontosabb jellemzőit is. Nagyon találóan úgy fogalmazott, hogy a modellek „egyedi nem egyedülálló” tulajdonságokkal bírnak. Ilyen például az egyik hűtőszekrény 21 hüvelykes, érintőképernyős kijelzője. A megoldással ugyan néhány más márkáknál is lehet találkozni, azonban egyáltalán nem elterjed. Ilyen jellemzők még a változatható hőmérsékletű hűtőrész, a mosógépek gőzprogramjai, az automata mosószer adagoló rendszer, vagy éppen az egymással történő kommunikációt is magába foglaló okos funkcionalitás. Összességben a Hisense modellek mindent tudnak, amit ebben a kategóriában tudnia kell egy-egy készüléknek, de egy kissé mégis hiányzik egy olyan paraméter megoldás, vagy technológia, ami az elnevezésen túl is Hisense specifikus jellemző.

Azt viszont ki kell emelni, hogy a Hisense saját ökoszisztémával rendelkezik a ConnectLife révén, vagyis minden készülék ugyanazt a rendszert használja, ami kompatibilitási problémáktól mentes összekapcsolhatóságot jelent és azonos platformon történő vezérlést biztosít. Ami televíziókat is tartalmazó portfolió esetében nem utolsó szempont. A készülékek megjelenését és felszereltségét nézve számos ázsiai gyártóra jellemző jegyet figyelhetünk meg, amiből arra lehet következtetni, hogy a Hisense közvetlen versenytársa a szintén kínai Haier lehet. Ahogyan az FTC-UTE mérkőzéseknek is külön tétje van, a LG és a Samsung is vív egy saját fejlesztési versenyt is, feltehetően a Hisense és a Haier is kiemelt figyelmet fordít egymásra nemzetközi szinten.

Kerekasztal beszélgetés

A sajtótájékoztatón egy kerekasztal-beszélgetésre is sor került, Hosszú Katinka háromszoros olimpiai, kilencszeres világ- és tizenötszörös Európa-bajnok magyar úszónő, Pintér Róbert, a Corvinus Egyetem adjunktusa, információs társadalom kutatója, és Nagy Gábor, a Gorenje-Hisense háztartási nagygépeinek termékmenedzserének részvételével. A témát pedig az okos készülékek szolgáltatták. A beszélgetés kapcsán a legérdekesebb az volt, hogy mennyire más szempontból közelítik meg a kérdést a résztvevők. Pintér Róbert meglátásai közül azt érdemes kiemelni, hogy véleménye szerint olyan okos eszközt válasszunk, ami növeli a kényelmi szintünket, javítja az energiafelhasználásunkat és a működtetése nem haladja meg a család informatikai képességeit. Hosszú Katinka felhasználóként az okos funkcionalitással elérhető időmegtakarításban látta a legnagyobb előnyöket, míg Nagy Gábor véleménye szerint az egyik legnagyobb lehetőség a prediktív karbantartásban rejlik, vagyis abban, hogy az okoskészülékek monitorozzák magukat és ha változást érzékelnek, azonnal jelzik a szerviznek, még akkor is, ha abban a pillanatban tökéletesen működnek.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

A jövő a Z generáció szerint

A jövő a Z generáció szerint

Milyen változásokat hozhat a fiatalok új szemlélete a gazdaságban, a felsőoktatásban, a munkahelyeken, a közlekedésben vagy a gyógyításban? A jövő...

Van, aki hidegen szereti…

Van, aki hidegen szereti…

Maga a cold brew kávékészítési eljárás, azaz „hideg főzés” már nagyon régóta létezik, bár népszerűsége csak a kávéfogyasztási kultúra fejlődésének...

Mérőszám a ruhakíméléshez

Mérőszám a ruhakíméléshez

Egy átlagos európai évente több mint 6,5 kg ruhát dob el, amelynek 87 százalékát vagy elégetik, vagy a hulladéklerakókba viszik. Ez közel 13,5 tonna...

A Candy új arca

A Candy új arca

Az arculat, vagyis a cég vizuális megjelenése, a vállalatok egyik legfontosabb kommunikációs eszköze, hiszen a fogyasztók elsőként ezzel találkoznak...

A tisztaság nyomában

A tisztaság nyomában

A légtisztító készülékeket számos paraméter jellemzi. Ilyen például a levegőcsere gyorsaságára utaló maximális légáram, amely megmutatja, hogy...

Share This