Produktivitás nyomában

2024. április 09.

A vállalati szférában a hatékonyság kulcsfontosságú tényező, az üzleti döntések alapját jelentő megfontolás azonban a munkavégzés kapcsán nem mindig érvényesül maximálisan. Legalábbis sokszor ez a benyomása az embernek. Most kutatás is igazolja, hogy ez több mint benyomás és a hatékonyságot csökkentő jelenségek érezhetően jelen vannak a munkavégzés során. A feladatkezelési és kollaborációs megoldásokat szállító META-INF az NRC piackutató közreműködésével készítette el Magyarország első országos reprezentatív produktivitás kutatását, a Nagy Produktivitás Körképet, melyben 1000 fehérgalléros dolgozót kérdeztek meg, mennyire látja hatékonynak saját munkáját és cége működését.

Meeting meeting hátán

Az egyik legelterjedtebb, produktivitást csökkentő céges jelenség a felesleges értekezlet, megbeszélés. A kutatásban megkérdezettek közel kétharmada legalább heti 1-2 alkalommal éli ezt át, de 12 százalékuk heti 3-4 találkozót is inkább e-maillel váltana ki. E téren a frusztráltság mértéke nem független a vállalatmérettől. Az ötven fő alatti cégeknél a válaszadók fele soha nem érzett így, az ennél nagyobbaknál viszont kétharmaduk legalább heti 1-2 meetinget tart időpocsékolásnak. A legritkábban az IT-fejlesztésen és programozásban dolgozók panaszkodnak a felesleges találkozókra, a leggyakrabban pedig a hagyományosan állandó időnyomás alatt dolgozó menedzserek.

Valahol itt kell lennie

A munkavégzést nemcsak az időrabló meetingek akasztják meg, de az is, ha nincs kéznél az éppen a szükséges információ. A megkérdezettek kétharmadának heti szinten 0,5-2 órát, minden huszadik válaszadónak 2-3 órát vesz el a munkaidejéből, hogy olyan el nem mentett vagy rosszul rendszerezett dokumentumok, e-mailek, fontos információt tartalmazó anyagok után kutat, melyekre sürgősen szüksége lenne. Meglepő, hogy a legrosszabb helyzet éppen azoknál az 500 főnél nagyobb cégeknél tapasztalható, ahol feltételezhetnénk, hogy profi dokumentumkezelési rendszerek állnak a dolgozók rendelkezésére.

Ezt nem is tudtam

A belső kommunikációs akadályok is jelentős problémát okoznak a dolgozóknak. A kutatásban résztvevők csaknem ötöde úgy érzi, hogy kimarad a vállalati információs körforgásból, és nem értesül időben a fontos eseményekről. A részlegek közötti kommunikáció minőségével és gyorsaságával 18 százalékuk elégedetlen, 20 százalék pedig egyszerűen nem fér hozzá távolról a munkájához szükséges információhoz. Mindez nem fest túl jó képet a Covid után hibrid munkavégzésre berendezkedett cégek működéséről.

Ezt miért én csinálom?

A válaszadók 56 százaléka saját bevallása szerint a munkaideje legalább 10 százalékában olyan munkát végez, amit egy nála alacsonyabb képzettségű, kevesebb tapasztalattal rendelkező kolléga is el tudna látni. E kör több mint negyede munkaidejének legalább 40 százalékát tölti képességeinek, képesítésének nem megfelelő munkával. E téren az átlagosnál rosszabb helyzetben vannak a nők, a 40 év alatti korosztály, az 500 főnél nagyobb vállalatnál dolgozók, valamint többek közt az egészségügyben, a közigazgatásban, a kiskereskedelemben és a mezőgazdaságban foglalkoztatottak.

A META-INF Kft. magyarországi termékfejlesztő és tanácsadó cég, amely az Atlassian termékek támogatására és értékesítésére specializálódott. A társaság 15 éve foglalkozik az időhatékonyság, a kollaboráció, a szolgáltatásmenedzsment, a tudásmegosztás, és a digitális transzformáció támogatását biztosító vállalatirányítási megoldásokkal, amelyek kis- és nagyvállalatok számára egyaránt mérhető javulást jelentenek.

forrás: META-INF Kft

Az NRC által a META-INF megbízásából végzett online kérdőíves kutatás reprezentatív a 20-65 éves, rendszeresen internetező, szellemi munkát végző dolgozókra nem, kor, iskolai végzettség, régió és lakóhelytípus alapján.

További rovatainkból:

Szeress bele az új konyhádba!

Szeress bele az új konyhádba!

Jövő tavasszal immár 15. alkalommal kerül megrendezésre a Konyhakiállítás Budapesten. A lakásfelújítás, háztartási gép vásárlás előtt állók ismét 3...

Közelebb a vásárlókhoz

Közelebb a vásárlókhoz

Nyolc éve debütált az Alza a magyar piacon és mára annak megkerülhetetlen szereplőjévé vált. Nyolc év alatt sokat változott az e-kereskedelem akár a...

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Made in…

Made in…

ÖNMAGÁBAN AZ ÉSZAK-AMERIKAI PIAC ALAKULÁSA NEM BEFOLYÁSOLJA JELENTŐSEN AZ EURÓPAI PIACOK MŰKÖDÉSÉT. A MÁSODIK CIKLUSÁRA KÉSZÜLŐ ÚJ AMERIKAI ELNÖK...

Karácsonyi tervek

Karácsonyi tervek

A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi ajándékokra költeni. Ez derül ki az Alza októberi felméréséből. Saját kérdőíves...

Fenntarthatósági paradoxon

Fenntarthatósági paradoxon

Egyre több gyártó, egyre több területen igyekszik környezetbarát megoldásokat alkalmazni. A gyártástól, a fejlesztésen keresztül, a logisztikáig...

Share This