Xiaomi, vagy nem?

2024. április 10.
Beko

Noha egyre kevésbé jellemző, de egyáltalán nem ritka, hogy egy vállalat úgynevezett „multibrand” stratégiával van jelen a piacon, azaz a cég több márkanév alatt is kínál termékeket. Ez a megoldás leggyakrabban arra szolgál, hogy, a termékek pozicionálása és a márkaértékek összhangba kerüljenek az egyes szegmensekben és így a cég képes legyen lefedni termékeivel a piaci spektrum jelentős részét, akár a belépő kategóriától a prémiumig. A több márka használatának másik változata, amikor a gyártó a különböző termékkörökben használ eltérő brandeket és például más néven forgalmazza a háztartási gépekeit, mint az elektronikai készülékeit. A multibrand stratégia alkalmazása akvizíciók következménye is lehet. A felvásárolt cég márkanévét a vevő gyakran megőrzi, vagy, mert ismert, bejáratott márkáról van szó, vagy, mert a brand lokálisan erős piaci pozíciókkal rendelkezik. Számos cég csak 2-3 márkanevet használ, de előfordul, hogy egy vállalathoz 10-15, vagy még több brand tartozik. A Xiaomi ökosziszámához viszont közel 90 márkanév kötődik, de vajon miért?

Az üstökös

A Xiaomi viszonylag fiatal cég, hiszen a vállalatot 2010-ben alapították. Az alapkoncepció kiváló minőségű, de megfizethető technológiai termékek gyártása volt. Az elképzelés pedig rendkívüli sikeresnek bizonyult a piacon. A saját fejlesztésű, andrioid alapú operációs rendszert futtató és igen erős hardvert kínáló okostelefonnal induló Xiaomi alapítása után három évvel már közel 19 millió készüléket értékesített. 

A robbanásszerű növekedésben a koncepció és a termék mellett fontos szerepét játszott a tőkeerős háttér is. A Xiaomi 2014 áprilisában vásárolta meg az mi.com domaint 3,6 millió dollárért, ezzel a Kínai piacon valaha megvásárolt legdrágább domain név rekordját állította be. A stratégia része volt az is, hogy a klasszikus marketing helyett kezdetben közösségi hálózatokon népszerűsítette magát a cég, valamint figyelték a vásárlói visszajelzéseket az online közösségekben, és ezek alapján változtattak a szoftveren vagy a hardveren. A vállalat emellett fejlesztési koncepciójában egyetlen nagy ökoszisztéma létrehozását is lefektette, ennek részeként indította el 2015-ben speciális megoldását, a Youpin névre keresztelt platformot.

Youpin

A Youpin alapvetően egy webáruház és marketplace, ahol a Xiaomi saját termékei mellett más márkák és kereskedők termékeit is értékesíti, valamint ma már Kínában több mint 30 000 offline kereskedőnek is ad el, illetve egy fizikai üzlettel is rendelkezik. Különlegessége azonban az, hogy közösségi finanszírozási platformként és funkcionál. Az itt megjelenő induló márkák számára a Xiaomi támogatást nyújt a fejlődéshez. Részben segíti és irányítja az ellátási láncot, beleértve a disztribúciót, támogatja a fejlesztéseket szakértelem, vagy technológiák rendelkezésre bocsátásával, és persze nem utolsó sorban anyagi forrásokat biztosít. Ezáltal az ökoszisztémában minden feltétel adott a vállalkozások fejlődéséhez. A cégek így ugyan a Xiaomi partnereinek számítanak, de önállóan működnek. Függetlenségük ellenére gyakran gyártanak, vagy fejlesztenek a Xiaomi számára, vagy éppen fordítva, termékeikben a Xiaomi technológiáját használják.  A Youpin bölcsőjéből felnövekvő vállalatok azonban nem a Xiaomi almárkái, annak ellenére sem, hogy gyakran ezen vállalatok részesedésének jelentős hányada a Xiaomi tulajdonában van.

Közösségi finanszírozás

A közösségi finanszírozás (crowdfunding) olyan innovatív, alternatív pénzügyi megoldás, amely online kommunikációs kampányon keresztül gyűjt forrást egy projekt megvalósításához. Az ötletgazda egy online platformon mutatja be elképzelését, illetve az annak megvalósítását célzó üzleti tervet. Ez részletezi, hogy milyen célból, milyen feltételekkel és mennyi tőkét keres. Az online közösség potenciális befektetői pedig ezek alapján eldöntik, hogy beszállnak-e az üzletbe.

A legismertebb Xiaomi ökoszisztéma márkák:
Redmi

A Redmi a Xiaomi alsó-középkategóriás okostelefonjainak kategóriájaként jelent meg, idővel azonban önálló márkává vált, a kínálat pedig a telefonok mellett televíziókkal, laptopokkal, fejhallgatókkal, okosórákkal és okoskarkötökkel is kiegészült.

Poco

A Poco termékcsalád neve a “Play Often Creates Overjoy” (a játék gyakran okoz örömet) szlogenből származik. A fiataloknak szánt, megfizethető áron minőségi technológiát kínáló telefonok 2018 óta vannak a piacon. Három évvel később bejelentették önállóságukat, hogy megkülönböztessék magukat a Redmitől, de továbbra is közös operációs rendszert használnak.

Amazfit

Az Amazfit okosórák arról ismertek, hogy elérhetőbb árú, megfizethető alternatívát kínálnak. Annak ellenére, hogy egy időben a Xiaomi égisze alá tartozottak, ma már független márka saját értékesítési csatornákkal, bár továbbra is a Huami (ma Zepp Health) gyártja a termékeket.

Roborock

A vállalatot 2014-ben alapította a Xiaomi jelentős befektetéssel, mára azonban önálló márka, amely elismert a termékei kiváló ár-érték arányáról. A Roborock a robotporszívóiról ismert elsősorban, de nem is olyan régen már mosógéppel is megjelent a piacon.

Dreame

A 2015-ben alapított cég a világ egyik legnépszerűbb robotporszívó márkája. A független vállalat saját közvetlen értékesítési csatornával is rendelkezik.

1More

A 2014-ben alapított cég kezdeti pénzügyi támogatást kapott a Xiaomi-tól. A 1More kezdetben a Xiaomi számára gyártott modelleket, a fejhallgatóival világszerte elismerést szerzett márka mára egyértelműen független brand.

Black Shark

A 2017-ben alapított Black Shark egy telefon márka, amelyet jellegzetes játék “chipekkel” rendelkezik a kényelmes játékhoz. A Xiaomi és a Black Shark közötti kapcsolat kezdetben nagyon szoros volt. A kínai vállalat pénzügyi és technológiai forrásokat biztosított a Black Sharknak a termékek fejlesztéséhez. A Black Shark azonban évekkel később azt a stratégiai döntést hozta, hogy függetlenné válik, mivel nagyobb kontrollt akart gyakorolni saját jövője felett.

Segway-Ninebot

A Xiaomi Corporation 2015-ben vette meg a Segway márkát és integrálta az ökoszisztémához tartozó Ninebot brandbe, amely a Seagway fejlesztéseit és tapasztalatait felhasználva a kínai márka létesítményeiben gyárt személyi mobilitási járműveket, például robogókat, egykerekűeket és e-balance deszkákat.

Oclean

Az intelligens elektromos fogkefékre specializálódott Oclean-t 2017-ben alapította a Xiaominál dolgozó mérnökök egy csoportja, és a két vállalat együttműködött néhány termék fejlesztésében. Az Oclean 2020-ban vált függetlenné a Xiaomitól. A vállalat továbbra is használja a Xiaomi technológiáját a termékeiben, de most már független cég, amely saját maga végzi a fejlesztést, a marketinget és az értékesítést.

Roidmi

A Roidmi egy kínai technológiai vállalat, amelyet 2015-ben alapítottak a Xiaomi befektetésével. Kezdetben a Xiaomi számára gyártott néhány terméket, például a Mi robotporszívót, mára azonban önálló márkává alakult, saját mobilalkalmazással, önálló értékesítési csatornákkal és befektetői csoporttal.

Mijia

A Mijia egy otthoni termékekre szakosodott Xiaomi márka, azonban ezt a márkanevet csak Kínában használja a cég, a globális piacon Xiaomi vagy Mi néven forgalmazzák a termékeket. Az egyik legszélesebb termékpalettát kínálja az elektromos vízforralóktól kezdve a biztonsági rendszerekig. A MiJia eszközcsalád közös jellemzője az okosfunkcionalitás, amely teljes integrációt tesz lehetővé az okos otthon rendszerekbe.

Yeelight

A Yeelight egy független, intelligens világításra szakosodott márka, de szoros kapcsolatban áll a Xiaomival. A vállalatot 2012-ben alapította a Xiaominak dolgozó mérnökök egy csoportja és a két márka együttműködött néhány termék fejlesztésében is. Ugyan a Yeelight egy független márka, mégis a Xiaomi Mi Home platformját használja termékeinek vezérléséhez. Így termékei kompatibilisek Xiaomi okoseszközökkel, például okostelefonokkal, tabletekkel és okos hangszórókkal.

70mai

A 70mai 2016-ban alakult, és olyan vezetési biztonságot szolgáló termékekre specializálódott, mint amilyen a menetrögzítő kamera is. A cég 2018-ban hivatalos technológiai partnerség révén szoros stratégiai partnerséget kötött a Xiaomival, de a márka független maradt.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Emelte a tétet a Sage

Emelte a tétet a Sage

A Sage idén októberre is tartogatott egy termékbevezetést, mégpedig legújabb karos kávéfőzőinek bemutatását. A prémium kategóriába tartozó Oracle...

Változások a horizonton

Változások a horizonton

A háztartási kisgépek piacát mindig is egyfajta kettőség jellemezte a gyártók szemszögéből. Egyik oldalról a terület vonzó piaci potenciált hordoz...

Névjegy az asztalon

Névjegy az asztalon

Október végén hivatalosan is debütált a SharkNinja Magyarországon, a cég pedig nem csak megérkezett, de egyenesen be is rúgta az ajtót. A piacra...

Nézelődés

Nézelődés

A televízió, mint készülék az elmúlt évek során folyamatosan veszített elsődleges képmegjelenítő eszköz státuszából. Ennek oka pedig egyértelműen a...

Kis gépek, nagy innovációk

Kis gépek, nagy innovációk

Október közepén került sor a BSH kiskészülék kínálatának legújabb modelljeit, és azok innovatív funkcióit bemutató eseményre. A budapesti...

Retail Media Summit

Retail Media Summit

A Media Markt Magyarország megtartotta első Retail Media Summit szakmai találkozóját, azzal a céllal, hogy megismertesse a piac szereplőivel a...

Share This