A vízszűrés területén meghatározó Laica, 15 éve van jelen a hazai piacon. Tavaly azonban változott a disztribúció és a márka forgalmazását egy új cég végzi. A Silko Five Kft. ügyvezető igazgatójával, Mátyás Zoltánnal beszélgettünk arról, hogy milyen változásra került sor pontosan, hogyan alakulnak a trendek a szegmensben, illetve milyen újdonságok várhatók a Laica kínálatában az idén.

Tavaly a Laica márka forgalmazását végző cég életében változásra került sor. Mi változott pontosan?
Megalakult a Silko Five Kft., amely a LAICA márka hivatalos disztribútora lett. A Silko&Co. Kft. 2010 óta a LAICA termékek kizárólagos magyarországi importőre volt, de továbbra is meghatározó szerepet tölt be a Silko Five Kft. életében. Nem csak a tulajdonosi viszonyok miatt, hanem a szakmai támogatás és a régi és új tulajdonosok közötti kialakult barátság miatt is. A Silko&Co. Kft. -vel 2020-ban találkoztam először, akkor még a legnagyobb hazai gyógyászati segédeszköz vállalat egyik tulajdonosaként. Beszállítónkká váltak és kiemelkedően jó partneri viszony alakult ki köztünk. 2022. decemberében fogalmazódott meg bennünk, hogy a cégeink szinergiáit kihasználva egy igen sikeres „házasságot” köthetünk egymással. Persze ehhez kellett az is, hogy más disztribútor cégeink meghatározó szerepet töltsenek be a magyar drogéria és hipermarketek piacán.
A közel 15 éves LAICA siker történet kiváló alapot ad arra, hogy mostantól közösen, még erősebb szakmai és gazdasági háttérrel, széles körű tapasztalattal megvalósítsuk a közös céljainkat és megerősítsük a LAICA vezető piaci szerepét és együtt építsük tovább a LAICA sikertörténetét a hazai vízkezelés piacon.
Mennyiben érinti ez a szervezeti felépítést, illetve az üzleti stratégiát?
A szervezeti felépítés annyiban változott, hogy egy új projekt céget hoztunk létre Silko Five Kft. néven, amely teljes egészében átvette a LAICA forgalmazását Magyarországon 2023. szeptember 1-től. Az új cég 50%-os tulajdonosa a Silko&Co. Kft. a másik 50% tulajdonosa pedig a Savarena Zrt. melynek két jó barátommal vagyok a tulajdonosa. Az ügyvezető szerepkörével járó bizalmat, teljes támogatottsággal én kaptam meg. A dolgozók egytől egyig maradtak, ami nagyban segítette a gördülékeny átállást. Sok cégben és sok emberrel dolgoztam már életemben, de meg kell jegyeznem, hogy most igazi szupercsapatot örököltem. Már az első fél évben intenzív növekedésbe kezdtük, köszönhetően a „legszélesebb” disztribúciós csatorna stratégiánknak.
„A visszaváltás „nyűge” pedig megítélésünk szerint még több fogyasztót fog a környezettudatos és pénztárcabarát víztisztító megoldások felé terelni, így akár 50%-os növekedés is várható a kancsós, illetve csapra szerelhető termékek iránt.”
Idén került bevezetésre itthon a műanyag palackok visszaváltása. Hogyan érintheti ez a vízszűrés területét? Milyen hatással lehet ez a forgalomra?
Felmérések szerint a vásárlók három fő okból döntenek a vízszűrő megoldások mellett. Az első a kényelem, a második az ár, a harmadik pedig a környezettudatosság. Mindhárom szempont megjelenik a műanyag palackok visszaváltása kapcsán is. Más országok piacait vizsgálva, ahol már bevezetésre kerültek hasonló visszaváltási rendszerek, az látható, hogy jelentős áremelkedés várható a palackozott vizek piacán. A visszaváltás „nyűge” pedig megítélésünk szerint még több fogyasztót fog a környezettudatos és pénztárcabarát víztisztító megoldások felé terelni, így akár 50%-os növekedés is várható a kancsós, illetve csapra szerelhető termékek iránt. Valamint várhatóan a 300-500 ml-es sport palackos vizek vásárlása helyett sokan áttérnek majd a hordozható vízszűrős kulacsokra is. A LAICA kínálatában megtalálhatóak az üveg kiöntők, illetve acél kulacsok is, melyekkel nemcsak az otthoni vízszűrés szegmensét célozza meg. Rövidtávú célunk a minél szélesebb disztribúció, melynek elérésével jelentős forgalomnövekedés várható.
Ha ilyen mértékű növekedésre lehet számítani, akkor nem nőhet a piaci szereplők száma is, különösen a saját márkák vonatkozásában?
Természetesen ez a kereskedelem velejárója. Jelen pillanatban az otthoni vízszűrés területén három-négy meghatározó márka van jelen. Véleményem szerint, ezek a márkák inkább egymással versenyeznek és az új belépők nem lesznek különösebb hatással a jelenlegi piaci pozícióikra. A vízszűrés egészségügyi, így egyben bizalmi kérdés is. A fogyasztók számára nagyon fontos, hogy bízzanak a márka ígéretében. Az olcsó, belépő áras termékek sokszor nem rendelkeznek a megfelelő engedélyekkel, hitelesítésekkel, ezzel szemben minden LAICA vízszűrő Népegészségügyi Hatóság által bevizsgált és hitelesített.
Mikor várható a kereslet felfutása?
Mi úgy számolunk, hogy a kereskedelem jelentős mennyiséget halmoz fel a nem visszaváltható palackokból, hiszen ez sokáig árelőnyt jelenthet a visszaváltható változatokkal szemben. Ezért becsléseink szerint a fogyasztók ősszel kezdik majd igazán érezni a visszaváltással járó nehézségeket, mint az üres palackok tárolása, szállítás, illetve a sorbaállás is. Bár már eddig is érzékeltük a vízszűrés piac felfutását, komoly lendületet feltehetően az utolsó negyedév környékén kap majd a szegmens.
Melyek a jellemző trendek jelenleg a vízszűrés szegmensében, mind fogyasztó elvárások, mind termékek vonatkozásában?
A vízszűrés egyre inkább az életünk részévé és napi rutinná válik. Azt látjuk, hogy mivel ezek a vízszűrő kancsók az állandó életterünk részei, a vásárlók egyre inkább keresik a dizájnos vagy épp színes megoldásokat. Erre is felkészült a LAICA és bátran mondhatom, hogy az egyik legstílusosabb és legnagyobb választékot nyújtja vásárlóközönsége számára. Kancsóink és kulacsaink tervezésénél érezhető, hogy egy olasz márkáról beszélünk. Szépek, színesek, stílusosak. Az elvárásokra igaz továbbá, hogy egyre inkább keresik az innovatív megoldásokat is. Így nem csoda, hogy a csapra szerelhető szűrőink is napról napra népszerűbbek. Nem utolsósorban a legaktuálisabb és talán legdinamikusabban fejlődő trend, hogy olyan termékeket kínáljunk, ami a mikroműanyagot is megszűri. Büszkék vagyunk, hogy a LAICA egyedi megoldásaival ebben is élen jár, akár kancsóról, akár csapra szerelhető szűrőről legyen szó.
„Új kihívás számunkra, hogy a háztartási kisgép piacon is sikeresek legyünk. Olyan, számunkra új szegmensekbe léptünk be, mint a szódagép, vízforraló vagy a kenyérpirító.”
A vízszűrés mellett új területekre is belép a Laica. Milyen termékkörökben jelenik meg a márka, illetve milyen választékot kínálnak ezekben a termékcsoportokban?
A vízszűrés a fő profilunk ez nem vitás, de igen erősek vagyunk a vákuum fóliázás, a tésztagépek, sőt a Sous Vide készülékek területén is. Kiváló minőségben, széles disztribúcióval vagyunk jelen ezen a területen is. Új kihívás számunkra, hogy a háztartási kisgép piacon is sikeresek legyünk. Olyan, számunkra új szegmensekbe léptünk be, mint a szódagép, vízforraló vagy a kenyérpirító. Viszont a stratégiánk, hogy ne egy sokadik márka legyünk a piacon, ezért minden kategóriában képviselünk valami újítást, valami egyedit. Ilyen például a szűrőbetéttel ellátott, vagy épp energiatakarékos vízforralónk, illetve a digitális kenyérpirítónk.
Hova pozícionálják ezeket a termékeket, kiket céloznak meg velük?
A kezdetektől fogva a palackozott víz fogyasztókat céloztuk meg és nem ijesztgettük a csapvizet fogyasztókat. Azonban be kell látni, hogy az egyre szigorúbb bevizsgálási sztenderdeknek, illetve az új technikáknak köszönhetőn egyre inkább beigazolódni látszik, hogy a még biztonságosnak tűnő csapvíz is tartalmazhat olyan összetevőket, amelyek hosszabb távon akár egészségügyi problémákkal is járhatnak, – erre számos tanulmány készült már Európa szinten. A pozícionálás szempontjából szerencsénk van, mivel egy olyan termékkörről van szó, aminek a célközönsége a teljes lakosság. Az egészségmegőrzés minden korosztályt érint és a környezettudatosság is égetően fontossá vált, amire már csak egy plusz adalék a háztartások költségcsökkentése.
Tervezik esetleg a választék további bővítését is?
A LAICA központtal való szoros együttműködésnek köszönhetően évente többször tartunk egyeztetést arról, hogy milyen újítási és fejlesztési javaslataik vannak a régióknak. Úgy kalkulálunk, hogy számos innovatív megoldással fogunk jelentkezni a víztisztítás és a háztartási termékek területén is.
Milyen célokat fogalmaztak meg a jövővel kapcsolatban?
Az erős gazdasági háttérnek köszönhetően, tervünk, hogy 2024/2025-re az összes jelentős áruházlánc polcain megtalálhatóak legyenek a LAICA vízszűrő termékei. A fő cél pedig ugyanaz, mint eddig. Továbbra is magas minőségű termékeket szeretnénk kínálni és eljuttatni a vásárlóink részére. Emellett kiemelkedően fontos az edukáció, valamint a LAICA missziójának fogyasztókhoz történő eljuttatása. Azt tapasztaljuk, hogy a megfelelő információk átadásával hatalmas sikereket érhetünk el és talán egy kicsit hozzátehetünk ahhoz, fenntarthatóbb, egészségesebb Földet hagyjunk örökségül.
További rovatainkból:
A kínaiak már a spájzban vannak!
„A kínaiak már a spájzban vannak!” – Elvesztett verseny vagy alkalmazkodási kényszer? Kínai márkák, globális dömping, európai válaszkeresés – az...
BestByte nemzetközi színtéren
BestByte a nemzetközi színtéren – csatlakozott az E-Square európai beszerzési szövetséghez Jelentős mérföldkőhöz érkezett a BestByte Partner Group:...
IFA 2024 I. rész
Videók - IFA 2024 I. rész A fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...
IFA 2024 II. rész
Videók - IFA 2024 II. részA fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...