Itt a termék, hol a termék?

2020. november 20.

Míg az idei év első negyedévének vége a kereslet drasztikus visszaesését prognosztizáló pánikról szólt, addig az év végére a helyzet gyökeresen megváltozott és most már a vásárlói igények kielégítése jelenti a nagyobb fejtörést. Persze nem minden kategóriában, de több háztartási gép szegmensben is készlethiány alakult ki.

domino-665547_2

A jelenlegi helyzet kialakulásához több tényező együttes hatása vezetett. Már az év első hónapjaiban sejteni lehetett, hogy a Kínából elinduló járvány befolyással lesz az európai piacokra is. Akkor még elsősorban az ellátási lánc lelassulása tűnt a leginkább érzékelhető hatásnak. A kereskedelmi képviseletek akkor még néhány hetes csúszással számoltak, a gyártók viszont már alternatív alkatrészbeszerzési források után kezdtek nézni. Márciusban aztán az öreg kontinenst is utolérte a krízis, és számos cég kényszerült üzemei bezárására, vagy döntött emellett. Ez azonban még nem feltétlenül kellene, hogy áruhiányhoz vezessen. Noha komoly érvágás hetekre leállítani a termelést, éves viszonylatban azért kompenzálható a kiesés. A Gorenje például októberben elérte a tavalyi mennyiség 80 százalékát, és az év végére a tervek szerint 10 százalékkal több terméket gyárt a sütés-főzés kategóriában, mint tavaly. A gyárbezárásnál nagyobb probléma volt a kereslet alakulásának előrejelzése. A kereskedők márciusban a helyzetre érthető okokból a készletek beragadásától és annak költségeitől tartva a rendelések befagyasztásával reagáltak. A forgalom pedig vissza is esett, és hiába nőtt az online drasztikusan, a teljes piac komoly mélyrepülésbe kezdett. Ilyen körülmények között érthető, hogy a várakozások nem voltak túlságosan optimisták gyártói oldalon sem. De ez is hamar megváltozott, mert a kereslet meglepő módon növekedésnek indult, nem is csekély mértékben.

A fogyasztói igények megjelenését a készülékek nagyobb igénybevétele, az eszközök használatával kapcsolatos új szempontok előtérbe kerülése, a halogatott felújítások elvégzése és az ezekből eredő előre hozott vásárlások számának növekedése okozhatta. Financiális oldalon pedig a nyaralásra el nem költött források felhasználása, és a hiteltörlesztések felfüggesztése szerepel a lehetséges magyarázatok között. A képlet így azonban még bonyolultabbá vált, hiszen ennek alakulása, illetve a járvány újabb hullámának hatásai még nehezebbé tették a piaci előrejelzést. Ugyan a gyárak működése az ősszel már nem volt bizonytalan, azonban az alkatrészellátás ennek ellenére is akadozni kezdett. Bizonyos szegmensekben pedig még a piaci szereplők stratégiai lépései is új helyzetet eredményeztek. A hűtőszekrény kategóriában például az Electrolux termelésoptimalizálás érdekében hozott döntése nyomán változott a kínálat nem várt módon. A hazai kereskedelem alakulását illetően pedig az sem elhanyagolható szempont, hogy a hazai piac nem tartozik a legnagyobbak közé, így nyilván a prioritási sorban is hátrébb van, mint a meghatározó európaiak. A szűkösebb készletekből ezért nem az elsők között kerülnek kielégítésre a hazai igények. Mindezen hatások eredőjeként az év végére több olyan termékkör is van, ahol gyakorlatilag nincs elérhető termék. Ez nyilván nem túl szerencsés az idei év forgalmát tekintve sem, de a következő év tervezésébe és alakulásába is komolyan beleszólhat.

 

 

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Életbe lépett az EPR

Életbe lépett az EPR

Idén júliusban életbe lépett idehaza az EPR- (kiterjesztett gyártói felelősség) rendelet, amely jelentős változásokat hozott a hazai...

Kosárba teszem

Kosárba teszem

Mosogatógépek esetében meglehetősen fontos szempont lehet a kosárrendszer kialakítása, jellemzői, amelyek az optimális helykihasználás mellett...

A dizájn nagyjai

A dizájn nagyjai

március 28. és 30. között Berlinben 88 nemzetközi, független formatervezési szakértő ült össze, hogy kiválassza az iF DESIGN AWARD 2023 győzteseit....

Pro és kontra

Pro és kontra

A vezeték nélküli álló porszívók funkciójukat tekintve nem feltétlenül összehasonlíthatók a hagyományos porzsákos és porzsák nélküli készülékekkel,...

A jó, a rossz és a közepes

A jó, a rossz és a közepes

Mint minden termékkörben és tulajdonképpen a kereskedelem minden területén, a gyártók a terméktulajdonságokat mindig előnyösen tüntetik fel. Ki...

Mosógépek és a mikroműanyag

Mosógépek és a mikroműanyag

Az utóbbi években a környezetvédelmi megfontolások felértékelődésének lehettünk tanúi a fogyasztók körében. Noha még most sem ez az elsődleges...

Share This