Kereslet, de meddig?

2021. február 26.
stabil belso

A műszaki kereskedelem számára a járvány hatásai, illetve az ahhoz kapcsolódó változások nem vezettek apokalipszishez tavaly. Persze a szakmát sújtották azért bőven problémák is, mint például a termékellátás akadozása, vagy az üzletek bezárása. Ennek ellenére azért akadtak olyan szereplők, akik a körülmények dacára is növekedést tudtak elérni. Még ha nem is mindenkinek sikerült jól 2020, egy biztos, tavaly nem a kereslet jelentette a legszűkebb keresztmetszetet. Kérdés, hogy meddig maradhat ez így.

A különböző termékkategóriák iránti keresletnövekedés egyértelműen a kényszerből otthon töltött időre vezethető vissza. Ez azonban csak az igények felmerülését magyarázza, a fizetőképes kereslet megjelenését nem. Az alacsony vásárlóerővel, ugyanakkor rendkívüli árérzékenységgel bíró magyar vásárlótól a legkevésbé sem volt várható, hogy költekezni kezd. Különösen, hogy a járványhelyzet a gazdaságot hátrányosan érintette, és sokan a munkájukat elveszítve nehéz helyzetbe kerültek. A mindezek ellenére hirtelen rendelkezésre álló forrásokat leggyakrabban a hiteltörlesztések felfüggesztésével, a nyaralások elmaradásával, előre hozott vásárlásokkal és a havi költések átalakulásával indokolják. Az idén pedig ezek a tényezők várhatóan ellenkező előjellel lesznek majd hatással a vásárlásokra. Ugyan ez függ attól is, hogy mikor kerülnek a korlátozások feloldásra, illetve milyen feltételek mellett „szabadulhatnak” ki az emberek otthonaikból. De amikor erre sor kerül, szinte biztos, hogy az éttermek, kávézók azonnal megtelnek a hosszú hónapok bezártságából, ingerszegény környezetéből kitörni vágyókkal, és az autópályák, repterek, busz- és vonatállomások is megtelnek nyaralni induló tömegekkel. Ez pedig azt is jelenti, hogy a műszaki kereskedelemben elköltött forintok hirtelen kámforrá válnak. Legalábbis ez tűnik most logikusnak, bár tegyük hozzá, hogy a pandémia kirobbanásakor a vásárlási láz kialakulása sem számított reális forgatókönyvnek, de az élet felülírta a várakozásokat. Ennek ellenére a második negyedév végétől azért inkább a kereslet visszaesésére lehet számítani. Ugyanakkor viszont vannak olyan tényezők is, amelyek ezzel szemben hatnak.

Az otthon töltött idő miatt számottevően megugrottak az energiafogyasztás költségei. Több eszköz többször kerül használatba, mint korábban. A mosogatógép nem hetente kétszer indul el, hanem inkább naponta kétszer, a hűtőt nem esténként nyitják ki, hanem nagyjából óránként. A többletfogyasztás pedig érződik is. Sokaknál csak akkor, amikor az átalányszámlához megkapják a kompenzációsat is, mások már egy ideje tisztában vannak vele. Így aztán számítani lehet arra, hogy az energiafogyasztás megítélése egy kicsit változik, és a takarékosabb gépek vonzóbbak lesznek. Ez pedig egy darabig lehet hatással a keresletre. Bár feltehetően ez érezhető lesz valamelyest a piacon, alapjaiban azért nem befolyásolja azt. Van viszont egy másik tényező is, ami egészen bizonyosan szignifikánsan hat majd a kereslet alakulására. Az új otthonfelújítási támogatás akkor is hatással lenne a beépíthető készülékek piacára, ha az igényelt összeget termékvásárlásra nem lehetne fordítani. A kiírás feltételei között azonban szerepel, hogy a felújítási költségekre igényelt összeg felének anyagnak kell lennie, a beépíthető készülékek pedig beletartoznak ebbe, így aztán ez a lehetőség különösen komoly keresletnövelő tényezőnek számít a beépíthető piac vonatkozásában. Persze a készülékek beszerzéséhez hozzá kell tenni önerőből is, egész pontosan az ár felét (bizonyos esetekben többet, lásd írásunkat a 28. oldalon), így aztán nem teljesen mindegy, hogy mennyibe kerül a gép. De az anyagbeszerzésre vonatkozó támogatási keret felső korlátja 1,5 millió forint, ez pedig még a magasabb kategóriás gépeknek is kedvezhet, és azt se felejtsük el, hogy még az akciót akcióra, kedvezményt kedvezményre halmozó hazai kereskedelemben sem túl gyakori az 50 százalékos „engedmény”, így aztán meglehetősen indokoltnak tűnik a lehetőség kiaknázása. Ha nagyon sarkítunk, azt is mondhatjuk, hogy a támogatás a beépíthető piac black Fridaye, ami közel két éven keresztül tart majd.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Technológia és megjelenés

Technológia és megjelenés

Fontosabb televíziós fejlesztések az elmúlt húsz évből  Ha egy mondatban kellene összefogni a televíziók elmúlt 20 évének a fejlődését, akkor az az...

A jövő kávéja

A jövő kávéja

Az automata kávéfőzők az elmúlt években hatalmas technológiai fejlődésen mentek át. Ma már nem csupán a gyors kávéfőzés a fő szempont, hanem a...

Az ország boltja

Az ország boltja

Az Árukereső.hu 2011 óta töretlenül keresi a legkiválóbb minőségű szolgáltatást nyújtó webáruházakat a vásárlók szavazata alapján. Így idén 14....

72 másodpercenként vásárlás

72 másodpercenként vásárlás

Egyre sikeresebb a Pepita Group Zrt. az online kereskedelemben  A Pepita Group Zrt. sajtóközleménye szerint a hazai bruttó forgalma több mint 24...

Share This
rededitions
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Adatvédelmi tájékoztató