Hogyan tovább?

2021. március 28.
stabil belso

A tavalyi év nem volt egyszerű a kereskedelem számára, még akkor sem, ha a műszaki termékek piacának összességében nincs oka panaszra a 2020-as eredményeket illetően. Persze ez nem jelenti, hogy az elmúlt esztendő kihívások és nehézségek nélkül telt az iparág számára. Ráadásul az új év nem teremtett egy csapásra új helyzetet, és a tavalyi problémákat nem lehet egyszerűen zárójelbe tenni. Így 2021 – vagy egy része – továbbra is a kiszámíthatatlanság jegyében telik. Bár mindenki igyekszik feltérképezni a piacot befolyásoló hatásokat, és ezekhez lehetséges forgatókönyveket készíteni, megbízható előrejelzést adni meglehetősen nehéznek tűnik.

Eredményvárakozások

A tavalyi év eredményei minden piaci szereplő esetében egy hullámgörbe mentén alakultak, ahol az első félév eredményei lényegesen elmaradtak mind az előzetes várakozásoktól, mind a második félévben realizáltaktól. Ezért 2021 első és második félévére mindenképpen érdemes külön tekinteni. Az idei első hat hónap valószínűsíthetően bázis felett zár majd, azaz 2020 azonos időszakának eredményeit meghaladó forgalom várható. Noha idén márciusban ismét üzletbezárásokra került sor, feltehetően ez kisebb kilengést okoz majd, mint tavaly. Erre következtethetünk abból is, hogy a második hullám szigorításainak következményei is elmaradtak a járvány kezdetén tapasztalt hatásoktól. 2021 második féléve jó eséllyel csökkenő keresletet hozhat a műszaki piacon, elsősorban a járványhelyzet normalizálódása révén. Amennyiben a korlátozásokat feloldják, úgy az emberek kiadásaikat vélhetően átcsoportosítják, és műszaki termékek helyett inkább például utazásra költenek. Ugyanakkor viszont a 2020 második féléve meglehetősen erős volt a piac számára, hiszen kompenzálni tudta az első félév mélyrepülését. Ez azt jelenti, hogy a bázis ebben az időszakban magas, vagyis még egy rosszabban sikerülő idei második hat hónap is jelenthet egy a tavalyinál erősebb évet összességében.

KAPCSOLÓDÓ

 A GFK 2021 MÁRCIUSÁBAN PUBLIKÁLT ELEMZÉSE,  A MŰSZAKI CIKKEK GLOBÁLIS PIACÁNAK TAVALYI ALAKULÁSÁRÓL.

Hipergyors reagálású fogyasztás

A járványhelyzet egyik jellemzője, hogy a kereslet rendkívül gyorsan reagál a változásokra. Gyakorlatilag egy-egy hír kapcsán szinte azonnal jelentkezik a hatás a kereskedelemben. Ezt pedig a piaci szereplőknek lekövetni is nehéz, felkészülni pedig szinte lehetetlen. Az általános jellemző áruellátási problémák még tovább bonyolítják a hirtelen jelentkező vásárlói igények kielégítését. A kiszámíthatatlanság miatt nem túl sok lehetősége van a piaci szereplőknek megbízható előrejelzésekben gondolkodni, így tulajdonképpen az egyetlen járhatónak tűnő út a rugalmasság fokozása és a reakcióidő csökkentése. Nyilván minél nagyobb a szervezet, annál nehezebben kivitelezhető mindez.

Árszintek

A járvány hatására jelentősen emelkedtek a logisztikai költségek, elsősorban a Kínából érkező áruk vonatkozásában. Ezzel párhuzamosan a nyersanyagárak is drasztikusan növekedtek. Nagyságrendileg 40 százalékkal drágult a réz, a műanyag 35, az acél 30, az alumínium 37, az üveg pedig 30 százalékkal drágább most. Az áremelkedésben szerepe van annak is, hogy a termelés visszafogásával a nyersanyag-kitermelés is visszaesett, így most az nemcsak drága, de nehezen beszerezhető is. Idehaza pedig az árfolyam alakulása is az áremelés irányába tolja a piacot. A kereskedelemben mindez könnyebben átmegy jelenleg, mivel egyrészt nem igazán van alternatíva a kereskedők számára, másrészt pedig egy hiányos kínálat akár többe is kerülhet nekik, mint egy magasabb termékár. A vásárlókat azonban ez nem különösebben érdekli, sőt a vásárlási szokásokban végbement változások kapcsán a korábbinál talán határozottabb elképzeléseik vannak az árpontokat illetően. Ugyanakkor a technológia iránti nyitottság is nagyobb, így az áremelés feltehetően könnyebben elfogadható számukra, ha a magasabb árhoz tartozik valamilyen innováció is.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

A kínaiak már a spájzban vannak!

A kínaiak már a spájzban vannak!

„A kínaiak már a spájzban vannak!” – Elvesztett verseny vagy alkalmazkodási kényszer?  Kínai márkák, globális dömping, európai válaszkeresés – az...

BestByte nemzetközi színtéren

BestByte nemzetközi színtéren

BestByte a nemzetközi színtéren – csatlakozott az E-Square európai beszerzési szövetséghez Jelentős mérföldkőhöz érkezett a BestByte Partner Group:...

A legendás Thomson márka visszatért

A legendás Thomson márka visszatért

A legendás Thomson márka visszatért – az európai piacra szánt televíziók Magyarországon készülnekA Thomson név sokaknak ismerősen cseng, hiszen a...

Technológia és megjelenés

Technológia és megjelenés

Fontosabb televíziós fejlesztések az elmúlt húsz évből  Ha egy mondatban kellene összefogni a televíziók elmúlt 20 évének a fejlődését, akkor az az...

Share This
rededitions
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Adatvédelmi tájékoztató