
A TCL új belépőnek számít a hazai piacon, így valószínűleg nem mindenki számára ismert még, hogy a márka milyen eredményeket ért már el globálisan. A világ második legnagyobb panelgyártó cége, termékeiben saját fejlesztésű csúcstechnológia található, modelljei éppen ezért a prémiumszegmensben is megállják helyüket. Nem csoda, hogy a cég a magyar piacon is ambiciózus célokat fogalmazott meg. Kovács Róberttel, a TCL magyar és román piacért felelős üzletfejlesztési vezetőjével beszélgettünk a televíziószegmens helyzetéről, kilátásairól és TCL márka terveiről.
A járványhelyzet hogyan befolyásolta a televíziószegmens alakulását tavaly?
Tavaly március közepén a Covid–19 teljesen megváltoztatta addig normális életünket, egyik pillanatról a másikra. Aki csak tehette, otthon maradt, és megpróbált felkészülni egy újfajta életvitelre. Az online kereskedem hatalmas fejlődésnek indult, amelyhez alkalmazkodnia kellett minden cégnek, ezen belül az elektronikai termékeket forgalmazóknak is. Elmondható, hogy nagy nyertesei azok a vállalatok voltak, akik régebb óta jól működő online kereskedelmet folytattak, és gyorsan reagáltak a hirtelen fellépő változásokra. Több termékkategória is ugrásszerű növekedésnek indult ezen időszakban. Valamint ez előre hozott extra vásárlásokat is eredményezett például az okoseszközök, laptop, számítástechnikai eszközök, valamint az otthoni szórakozás területén, így a televíziók esetében is. Az elmaradt kiemelkedő sportesemények természetesen nem segítették a szórakoztatóelektronikai termékek értékesítését. Ennek ellenére elmondható, hogy összességében a piac nem csökkent, csak az értékesítési csatornák és a vásárlási időszak változott meg.
Idén hogyan alakulhat a piac? A nyersanyagárak emelkedése, a logisztikai költségek változása, az ellátási nehézségek hogyan csapódhatnak le a választékban, illetve az árszintekben?
Ez a kérdés igen sokakat foglalkoztat és érint természetesen, ahogy a TCL vállalatot is. Hatalmasat emelkedtek a panelárak, valamint a microchipek is, illetve a logisztikai költségek, kiemelve a konténerek árait, amelyek akár háromszorosára is nőttek az utóbbi négy hónapban. Ennek következményeként sok cég áruellátási problémával küszködik folyamatosan, emellett kénytelen drasztikusan árat emelni meglévő termékeinek, jobb esetben az új szortimentjét hamarabb bevezeti magasabb áron például QLED-szegmensben. A TCL a világon a második legnagyobb panelgyártó cég, saját fejlesztésű QLED-gyárral rendelkezik, így könnyebben alkalmazkodik a változásokhoz, mint más cégek, vállalatok, de természetesen ez minket is érint.
„Hatalmasat emelkedtek a panelárak, valamint a microchipek is, illetve a logisztikai költségek, kiemelve a konténerek árait, amelyek akár háromszorosára is nőttek az utóbbi négy hónapban. ”
Kovács Róbert, a TCL magyar és román piacért felelős üzletfejlesztési vezetője
Milyen fogyasztói trendek érvényesülhetnek a készülékek jellemzőit illetően?
Véleményem szerint a hazai vevők egyre tudatosabban választanak és vásárolnak elektronikai termékeket. Így fontos, hogy az adott árszegmensekben az adott modell kiemelkedő jellemzőkkel rendelkezzen a versenytársaihoz viszonyítva. Megfigyelhető, hogy a prémiumtermékek eladási számai növekednek szinte minden termékkategóriában, így a szórakoztatóelektronikai piac területén is. Ez kifejezetten előnyös számunkra, mivel termékeink a felső kategóriába sorolhatóak. Ezalatt értem például a TCL által elsőként gyártott miniLED-technológiával felszerelt modelljeit, vagy a szintén saját gyártású QLED-tv-t, nem feledkezve el az EISA-díjas RayDanz Soundbarról.
A közelgő Eb-től, illetve az olimpiától várható olyan felfutás a keresletben, mint korábban?
A fenti kérdésre nem egyszerű a válasz. Ha a tavalyi év azonos időszakát nézzük összehasonlítva az ideivel (június–augusztus), akkor várhatóan igen, de ez nagyban függ attól is, hogy a vírushelyzet miként alakul a világban és hazánkban egyaránt. Mint köztudott, a foci-Eb mérkőzésein egyedül várhatóan Magyarországon lesznek telt házas mérkőzések, a többi európai országban az átoltottság arányától teszik függővé a nézőtéri számokat. Reményeim szerint a járványhelyzet javulni fog, és növekedni fog a kereslet, de várhatóan elsősorban a már említett prémiumszegmensben.
A TCL évek óta támogatja a nemzetközi sportéletet, így a nyári labdarúgó- Európa-bajnokság is fontos esemény a vállalat számára. A 2021-es labdarúgó-Eb-kampány részeként így márkanagykövet programot indít a gyártó, amelynek során a futballvilág meghatározó alakjaival működik majd együtt. A márkanagykövetek között van Paul Pogba, francia középpályás, Gianluigi Donnarumma, olasz válogatott kapus, Krzysztof Piątek, lengyel válogatott labdarúgó, Harry Kane, az angol válogatott csapatkapitánya, Saúl Ñíguez, spanyol középpályás, és Marco Reus, a német válogatott focistája is. A márkanagykövet-együttműködések mellett, április 20-tól, átfogó digitális és tv-kampánnyal is készül a vállalat, amelyekkel a márka célja, hogy felhívja a figyelmet a sport összetartó erejére. A 2021-es labdarúgó-Eb-kampány része egy különleges online kihívás is. A „Greatness Challenge” névre keresztelt aktivitás során a márka lehetőséget biztosít a rajongóknak, hogy a Fortnite játékban mérjék össze tudásukat a TCL népszerű focista márkanagyköveteivel. A mérkőzéseket élőben közvetítik a Twitch streamingplatformon, amely elérhető a TCL Android tv-készülékein.
KAPCSOLÓDÓ:
A MINI LED NEM OLYAN RÉGEN JELENT MEG, DE AZ IDEI ÉV MÁR FELTEHETŐEN JELENTŐS MÉRFÖLDKŐ LESZ A TECHNOLÓGIA SZÁMÁRA.
A TCL márka hogyan van jelen a hazai piacon? Mit érdemes tudni a márka hátteréről?
A TCL név a világon igen elismert és népszerű, Kína legnagyobb okoseszközgyártó cégcsoportja, amely elektronikai eszközök teljes palettájával rendelkezik. A világ második legnagyobb panelgyártó cége, valamint a második legnagyobb LCD-tv forgalmazója. Közel 100 000 alkalmazottal 80 országban saját irodával van jelen, emellett 23 kutatás-fejlesztés központtal és 21 saját gyárral rendelkezik világszinten. Az amerikai piacon a legdinamikusabban fejlődő márka, és most már Európában is megvetette a lábát. Szinte minden országban megjelent már, és idén hazánkban is elkezdtük a márka felépítését. Jelenleg is folyamatosan dolgozunk a márka bevezetésén közösen a magyar piac kiemelkedő elektronikai partnereivel, hogy minél többen megismerjék a TCL televízióit, audio- és klímatermékeit.
Fehéráru kategóriában is megjelenünk a magyar piacon hamarosan. Törekszünk arra, hogy a háztartási eszközök terén is folyamatosan szélesítsük termékkínálatunkat, és hogy a felhasználóink számára integrált okos-ökoszisztémát nyújtsunk otthonukban. A háztartási nagygépek terén így 3 új hűtőszekrénnyel, mosógépekkel, az Ocarina és a hordozható NZ légkondicionálókkal jelentkezünk a TCL Breeva légtisztító és a Sweeva robotporszívója mellett.
Hova pozicionálják a márkát, illetve milyen széles típusválasztékot tartanak jelenleg ideálisnak?
A TCL mindenképpen a prémiumszegmensben akar jelentős piaci tényezővé válni. Különös hangsúlyt fektetve a QLED- és a miniLED-technológiára. Ezt jól mutatja, hogy egyedi, saját fejlesztésű QLED-technológiával is rendelkezik. Ennek lényege, hogy a kék nanokristályt magába a LED-háttérvilágításba helyezték. Ezáltal még nagyobb fényerőt tudunk kinyerni a panelből, illetve 100 százalékos színgazdagságot kapunk még telítettebb színekkel, és több mint 1 milliárd színárnyalattal. Elmondható, hogy a fehér szín is sokkal tisztább, és a fekete is mély, ebből adódik, hogy kimagaslóan jó kontrasztarányt kapunk. A magas fényerőnek köszönhetően nagyszerű HDR-élményben lehet részünk, továbbá mind sötét, mind a világos jelenetéknél is minden részlet jól kivehető.
A TCL nagy hangsúlyt fektet arra, hogy ne csak a filmes élmény legyen minél tökéletesebb a vásárlói számára, hanem a játékélmény is. A képminőség mellett a hangra is odafigyelve minden QLED-tv-nk beépített Onkyo hangrendszerrel rendelkezik. A nagyobb méretű tv-k (65” és 75”) megkapták azt a különleges bevonatot is, aminek köszönhetően a betekintési szögben sem kell kompromisszumot kötnünk, oldalról nézve sem fog veszíteni a tv a színtelítettségéből és a fényerejéből.
Milyen célokat, terveket fogalmaztak meg a márkával? Milyen eredménnyel lenne elégedett az év végén?
Tudatosan építjük fel a TCL márkát hazánkban, fókuszálva, hogy minél több potenciális vásárló ismerhesse meg a brandet, termékeinket. Ennek elérésében megjelenünk mind a hagyományos offline értékesítési csatornákban, gondolván a nagyobb elektronikai vállalatok üzleteire, ahol kiemelt szigetekkel, kihelyezéssekkel, saját promoterekkel leszünk jelen, valamint a különféle marketingcsatornákon, mint a social media, PR, SEO, partnerprogramok stb. Természetesen értékesítési céljaink is vannak, idén a televíziópiacon az 5. helyet céloztuk meg, jövőre pedig a szegmens dobogójára is szeretnénk felállni. Ennek ellenére most nem ez az elsődleges feladatunk, fontosabb, hogy a TCL márkát, termékeit megismertessük a magyar vevőkkel, emberekkel 2021-ben minél szélesebb körben.