Okos a hűtő, de még nem annyira

2021. május 30.
okos hűtőszekrény

Manapság már számos okos hűtőszekrény modell elérhető a hazai piacon. Több márka is kínál olyan készüléket, amelyben található valamilyen okos funkció. Vajon ezek a megoldások valóban olyan lehetőségekkel kecsegtetnek, amelyek igazán hasznos felhasználói előnyöt jelentenek?

Okos a hűtő? Vezéreljük távolról!

Alapvetően három olyan területet lehet elkülöníteni, amiben hasznos lehet az okos hűtőszekrény. Az egyik a távoli vezérlés lehetősége. Az okos funkcionalitás mögött szinte mindig feltételezhetjük, hogy az adott készülék képes csatlakozni a wifi hálozathoz és ezen keresztül kommunikálni az okostelefonnal, illetve az ahhoz tartozó applikációval. (Van, hogy más vezetéknélküli kapcsolat esetében is használnak okos jelzőt, ehhez azonban a telefonnak és a készülknek egy helyen kell lennie.) A távoli kapcsolaton keresztül lehetőség van a készülék beállításainak módosítására. Egy hűtő esetében nehéz ebbe beleerőltetni valódi felhasználói elönyt. Egyrészt a legtöbben nem nagyon állítgatják a hűtőt. Talán egyszer, amikor hazaviszik és utána addig nem nagyon nyúlnak hozzá, amíg újat nem vesznek. Másrészt pedig nem is igazán van olyan helyzet, amikor erre szükség lehet. Feltehetően amuri leopárdból több van, mint olyan emberekből, akik már rohannak haza, mert elfelejtették +4 fokról +2 fokra állítani a hűtőt. De azért előfordulhat, hogy nyaralás előtt elfeljti valaki vakáció üzemmódra kapcsolni a készüléket, vagy egy spontán összejövetelhez nincs elég jég a fagyasztóban.

Tudjuk, hogy elromlott

Másik terület az okosfunkcuionalitás vonatkozásában a távdiagnosztika lehetősége. Ez lényegesen hasznosabbnak tűnik, mint az első. Azzal, hogy a szerviz távolról fel tudja mérni az esetleges meghibásodást, sok idő és energia takarítható meg. Vagy nincs is szükség javításra, és a probléma a rendszeren keresztül távolról megoldható. Vagy van gond, de egy kör megtakarítható, mert a szerelő csak egyszer jön házhoz, de akkor már a hibaelhárításhoz szükséges alkatrésszel. Szóval ez jó dolog, csak ritkán van rá szükség, vagy legalábbis mindenki ezt reméli.

Interaktívitás

A harmadik és egyben leginkább előnyös felhasználási mód az okosfunkcionalitást illetően az interaktívitás. Vagyis amikor a hűtőtől kérhetjük, hogy osszon meg velünk, vagy esetleg egy másik készülékkel adatokat, információkat. Az információ pedig tulajdonképpen bármilyen digitális tartalom lehet. Például fénykép. Az okoshűtők között vannak olyan modellek, amelyek fotót készítenek a hűtőtartalmáról és ezt képesek továbbítani a telefonra, így akár az üzletben is ellenőrizhetjük, hogy mit kell még vásárolni. Egyes készülékek arra is lehetőséget nyújtanak, hogy bevásárlólistát készítsünk velük, és ezt küldjék el nekünk, amikor kérjük. Ezek a lehetőségek ténylegesen nyújthatnak felhasználó előnyt, hiszen az azért már mindenkivel előfordult, hogy otthon derült ki, hogy valamit elfelejtettünk megvenni a boltban.

KAPCSOLÓDÓ:

Válogatás az elmúlt években egyre népszerűbbé váló többajtós hűtőszekrényekből.

És a jövő

Az igazi áttörés az lesz, amikor a hűtő a beavatkozásunk nélkül, magától tudja, hogy mi van benne, mi meddig fogyasztható, szól, ha valami elfogyott, esetleg meg is rendeli, vagy tudja, ha éppen vásárolni megyünk. Bár ez utóbbi ijesztő és aggályos is egyben. A felismert élelmiszerek alapján recepteket ajánl és amennyiben hozzáfér az okostelefonunkon tárolt diétánkhoz, akkor megmondja, hogy mit ehetünk és mit nem. A kiválasztott recepteket továbbítja a sütőnek, főzőlapnak, ami ennek megfelelően állítja be magát. A fejlesztések egyértelműen ebbe az irányba mutatnak, sőt kocepció bizonyos megoldásokhoz már adott a technikai háttér. Azonban arra, hogy tényleg ennyire okos legyen a hűtő, még várni kell. Bár ez tényleg új dimenziókat nyit, de egyben ijesztő is, így talán nem lenne olyan nagy baj, ha sokat kellene várni.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

Itt a roller, hol a biztosítás?

Itt a roller, hol a biztosítás?

Idén május 9-én került kihirdetésre a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról (KGFB) szóló 2009. évi LXII. törvény módosítása, amely az...

Kapufa

Kapufa

A nagy érdeklődésre számot tartó sportesemények a műszaki kereskedelemben, elsősorban a televíziók kapcsán, mindig is kiemelt szezont jelentenek,...

Xiaomi, vagy nem?

Xiaomi, vagy nem?

Noha egyre kevésbé jellemző, de egyáltalán nem ritka, hogy egy vállalat úgynevezett „multibrand” stratégiával van jelen a piacon, azaz a cég több...

Produktivitás nyomában

Produktivitás nyomában

A vállalati szférában a hatékonyság kulcsfontosságú tényező, az üzleti döntések alapját jelentő megfontolás azonban a munkavégzés kapcsán nem mindig...

Dupla, vagy szimpla

Dupla, vagy szimpla

Legyen szó bármilyen készülékről a vezérlés nem elhanyagolható szempont. Az egyszerű használhatóság szinte minden termékkörben a vásárlást...

Share This