A Melitta a kávéfőzőpiac térképén

2021. június 09.
Nespresso Alberto Vercelli

A Melitta márkáról idehaza még keveset tudni, pedig a cég szerepet játszott a filteres kávéfőzők kialakulásában, kávét gyárt, és az otthoni kávégépek mellett a professzionális készülékek területén is érdekelt. Magyarországon viszont a márka még nem számít különösebben ismertnek, de a jövőben azonban akár ez meg is változhat. Az Espresso Kft. 2019-ben vette át a Melitta hazai forgalmazását. A cég ügyvezetőjével, Dobó Ferenccel beszélgettünk a márkáról, tervekről, kínálatról.

Magáról a Melitta márkáról mit érdemes tudni? Mikor alapították, milyen pozíciókat tölt be az egyes piacokon, milyen területeken képviselteti magát?

A Melitta igen patinás márka. A céget a 19. és 20. század fordulóján alapították Németországban, és mind a mai napig családi tulajdonban van. Ennek ellenére napjainkban már 1 milliárd eurós forgalmat bonyolít a vállalat éves szinten. Nem igazán közismert, de a filteres kávéfőzés a Melittának köszönhető. A cégalapító Melitta Benz azt szerette volna megvalósítani, hogy a zacc ne legyen a lefőzött kávéban, ehhez a vizet egy filterpapíron keresztül kell átengedni. Az erre alkalmas szűrőpapírpapír kifejlesztése köszönhető a hölgynek. Egyébként a cég egyik ága a mai napig ehhez a területhez kapcsolódik, és a Melitta számos olyan, háztartásban használt papírt és fóliát gyárt, mint például porszívók porzsákja is. A másik divíziója a vállalatnak pedig a kávépörkölés. Németországban meghatározó szerepet tölt be ebben a termékkörben a cég, de például Brazíliában is erős pozíciókat birtokol a Melitta kávé, illetve számos további országban is a top 10 kávémárka között tartják számon. A harmadik terület pedig a professzionális és az otthoni felhasználásra készülő kávéfőzők gyártása. A Melitta készülékek nagyrészt az Európai Unióban készülnek, de az egyszerűbb modellek Kínából származnak. Mi Magyarországon az otthoni és a professzionális kávéfőzők forgalmazásával is foglalkozunk.

Mióta foglalkoznak a Melitta márkával, illetve milyen formában képviselik azt a Magyarországon?

Az Espresso Kft. 2000-ben indult az Illy kávé magyarországi disztribútoraként, azóta is ez a fő profilja a cégnek, de az évek során erre épülve több kapcsolódó területtel is bővült a tevékenységünk. Így például az otthoni kávéfőzők és a professzionális kávégépek területén is érdekeltek vagyunk. A Melitta éppen ennek kapcsán került képbe, amikor professzionális készülékeik szervizhátterének biztosításához kerestek partnert. Az együttműködés létrejött, majd 2019-ben, amikor az otthoni készülék magyarországi forgalmazásához kerestek új disztribútort, tulajdonképpen adta magát, hogy létrejöjjön a kooperáció ezen a területen.

KAPCSOLÓDÓ:

Trendek, várakozások, eredmények

Kávéfőzőpiac
Korábban már képviselték a márkát a hazai piacon, ön is említette, hogy a Melitta új disztribútort keresett. Tapasztaltak ezzel kapcsolatosan bármilyen előnyt vagy hátrányt?

A korábbi disztribútor alapvetően a Melitta egyéb termékeire fókuszálva működött együtt a márkával, a kávéfőző ezért nem is tartozott náluk a fő profilba, illetve nem élvezett prioritást. Így amikor hozzánk került, ez a terület az inkább mindenki számára előnyös megoldásnak tekinthető, és nem származott belőle semmilyen súrlódás. Ugyanakkor nem egy bejáratott rendszert kellett implementálnunk, hanem a saját elképzeléseink mentén építhettük fel a koncepciónkat.

A termékkínálatot hogyan alakították ki? Milyen kávéfőzőszegmensekben képviselteti magát a Melitta itthon?

A választékban filteres kávéfőzők és automata készülékek szerepelnek. Előbbi esetében két részre osztható a kínálat. Az alapmodellekre, illetve a fejlettebb funkcionalitást nyújtó változatokra, amelyekben például már időzítő is található. Az automatakávéfőző-szegmensben pedig három sorozatot különböztetünk meg. A Standard kategóriába kerültek az egyszerűbb, az alapfunkcionalitásra koncentráló típusok, a Comfort kategória a már tejes italok elkészítésére is lehetőséget nyújt, a Prémium-választékot pedig az olyan extra felszereltséget is nyújtó modellek alkotják, mint az LCD-kijelző, vagy az applikációra épülő smart megoldások. Illetve természetesen a kivitel tekintetében is vannak különbségek mind dizájn, mind méret vonatkozásában.

„A Melitta alapvetően mérnöki gondolkodásra fókuszáló márka. Ez annyit jelent, hogy a készülékek tervezése során a lehető legjobb megoldások fejlesztése, alkalmazása az elsődleges cél. .

Dobó Ferenc a Melitta hazai forgalmazójója, a Espresso Kft. ügyvezetője

Egyéb termékkörökben is kínálnak készülékeket?

Igen, összesen öt termékvonalat kínálunk. A már említett két kávéfőző termékkör mellett a Melitta termékválasztékában szerepel vízforraló, kávédaráló és tejhabosító készülék is.

A teljes Melitta-kínálat elérhető az önök választékában? Tervezik a választék további bővítését?

Egyelőre a jelenlegi választékkal igyekszünk megvetni a lábunkat a piacon.

Hová pozicionálják a márkát? Milyen vásárlói rétegeket kívánnak megszólítani?

A Melitta alapvetően mérnöki gondolkodásra fókuszáló márka. Ez annyit jelent, hogy a készülékek tervezése során a lehető legjobb megoldások fejlesztése, alkalmazása az elsődleges cél. Bizonyos adatok például nem is szerepelnek egyes technikai specifikációiban, egyszerűen azért, mert a tervezők számára alapvetésnek számít, hogy a Melitta modellek arra képesek. Éppen ezért a márka készülékeire a tökéletes eredmény, a megbízható működés és a tartós használhatóság egyaránt jellemző. Így a márka modelljeivel azoknak tudunk ideális alternatívát kínálni, akik elvárásaikkal ezeket a szempontokat tartják szem előtt.

Milyen értékesítési modellt alkalmaznak? Milyen csatornákban kívánnak jelen lenni a készülékekkel?

Jelenleg az értékesítésünk a saját csatornánkra épül, a készülékeket a webshopunkon keresztül forgalmazzuk. Természetesen igyekszünk a kiemelt online és offline kereskedelemi csatornákban is megjelenni a márkával. Ennek érdekében már jelenleg is törekszünk megfelelő kapcsolatot kialakítani a piaci szereplőkkel. Bízunk benne, hogy hosszabb távon ez kiépül, és a meghatározó csatornákban jelen leszünk a Melittával.

Milyen célokat fogalmaztak meg rövid, illetve hosszabb távon a márkával?

A járvány mindenkinek nehézséget jelentett, a Melitta hazai forgalmazásának tekintetében pedig különösen nem volt szerencsés időszak az elmúlt év. A kereskedelemben tapasztalható változások, illetve a mindenre kiterjedő bizonytalanság nem éppen tekinthető ideálisnak piacra lépés vonatkozásában egy tulajdonképpen hazai viszonylatban újnak tekinthető márkával. Így a Melitta teljes körű bevezetése még előttünk áll. Bár a körülmények alakulásán sok múlik, de úgy gondolom, 2-3 éven belül sikerülhet feltennünk a brandet az otthoni kávéfőzők piacán a térképre, és 2023 végére már a fogyasztók fejében is egy a német minőséget képviselő márkát jelent majd a Melitta.

Share This