
A Haier a globális háztartásigép-piac vezető márkája, Európában azonban jelenleg még feltörekvő pozícióban van. A vállalat néhány évvel ezelőtt felvásárolta a Candy-csoportot, a lépés pedig azt valószínűsítette, hogy a cégnek az európai piacokon is komoly növekedési tervei lehetnek. A márka ilyen irányú terveiről a Haier európai központjának corporate kommunikációs izgatójával, Karim Bruneóval beszélgettünk
A Haier néhány évvel ezelőtt felvásárolta a Candy-csoportot. Mi volt a legfontosabb célja ennek a beruházásnak a Haier oldaláról?
A Haier a világ első számú márkája a háztartási nagygépek terén, sikerét a termékstratégiára, a know-how-ra és a helyi fejlesztésekre alapozza. A vállalat célja, hogy minden kontinensen és minden piacon vezető pozíciót érjen el, ezen az úton Európa kivétel volt korábban. Egy olyan meghatározó piaci szereplő, mint a Candy Group felvásárlása, viszont ebbe az irányba mutat. Követve az amerikai GE Appliances és az ausztrál Fisher & Paykel akvizíciókat.
A Haier és a Candy nagymértékben kiegészítették egymást a márka- és termékportfóliók, valamint az ellátási láncok és az IoT-piacon betöltött vezető szerep tekintetében. A beruházástól ezért várható volt, hogy tovább növeli mindkét fél versenyképességét az európai és globális piacokon, és lehetővé teszi számukra, hogy jobban megfeleljenek a vásárlók egyre kifinomultabb, személyre szabott termékek iránti igényeinek. A piac központi szegmensében stabil pozícióval rendelkező Candy a szabadon álló és beépíthető háztartási készülékek, területén az európai vezető márkák közé tartozott. Mindezek miatt a Candy csoportba történő beruházás fontos mérföldkő volt a Haier globális fejlesztési stratégiájában.
„A Haier Smart Home európai növekedési stratégiájának célja, hogy 2023-ra a top 3 márka közé tartozzon Európában. . ”
Karim Bruneo, a Haier európai központjának corporate kommunikációs izgatója
Milyen céljaik vannak az európai piacokon a következő években, illetve van konkrét célkitűzésük, például a top 3 márka közé kerülni?
A Haier Smart Home európai növekedési stratégiájának célja, hogy 2023-ra a top 3 márka közé tartozzon Európában. Az elmúlt évek során sikeresnek bizonyult a koncepciónk, és a továbbiakban is ennek a megvalósítására törekszünk. Ennek alappillérei, hogy maradjunk közel a fogyasztóinkhoz. Értsük meg őket, jelezzük előre igényeiket, és kínáljunk számukra valódi, de a mindennapi életükben hasznos, pragmatikus innovációkat. Továbbá célunk a prémium termékszegmensre összpontosítani. Ma a Haiert a minőséggel, a dizájnnal és az innovációval hozzák összefüggésbe, és ezeket az értékeket a legmegfelelőbb kínálattal kívánjuk tovább népszerűsíteni.
Milyen gyártókapacitásokkal rendelkezik a Haier jelenleg Európában, illetve tervezik ezek bővítését is?
A Haier öt kontinens 25 ipari parkjában és 122 gyártási központjában van jelen valamilyen gyártókapacitással. Annak érdekében, hogy a globális ipari lábnyom minden piacon gyors reakciót tehessen lehetővé a cég számára. Európában a Haier hat ipari létesítménnyel rendelkezik, és éppen a közelmúltban nyitott a hűtés és mosás szegmenseket kiszolgáló vadonatúj üzemet Romániában és Törökországban. Ezeknek a korszerű gyáraknak a létrehozásával a Haier olyan beruházásokat hajtott végre, amelyek fokozzák a cég hatékony piaci jelenlétét a kontinensen.
A pandémia számos tekintetben változást hozott a piacon. Hatással volt az önök európai terveire is?
A vészhelyzetet az első pillanattól kezdve nagyon komolyan vettük. mindig az egészség és a biztonság volt a legfontosabb prioritásunk, de a működésünket soha nem állítottuk le. A vészhelyzet ellenére folytatni kívánjuk stratégiánkat, és el kívánjuk érni az elkövetkező évekre kitűzött céljainkat. A Covid–19 hatása minden piaci szegmensben, illetve a mi iparágunkban is jelentős volt. Ugyanakkor mi nem tapasztaltunk visszaesést az értékesítésben. A háztartási készülékek használatának növekedését, valamint az e-kereskedelem fellendülését viszont érzékeltük az iparágunkban.
A termékek bevezetését érintő változásokkal kapcsolatban pedig meg akartuk mutatni fogyasztóinknak, hogy olyan termékek és funkciók biztosítására törekszünk, amelyek képesek gondoskodni az otthoni életükről. A pandémia hatása a marketing és a kommunikáció terén is jelentős volt. A vállalatoknak reagálniuk kellett a fogyasztók változó igényeire és elvárásaira. Például mi az üzeneteink hangnemét és típusát is ehhez igazítottuk. Kampánysorozatot indítottunk, amelyben a higiéniai szempontokat, a termékeink tisztítási hatékonyságát, illetve a védőmaszkok mosására és fertőtlenítésére szolgáló két speciális mosóprogramot hangsúlyoztuk ki.
A magyar piac nem számít különösebben fontos területnek a multinacionális vállalatok stratégiájában. A Candy Hoover hazai ügyvezető igazgatóját, Tóth Jácintot kérdeztük, hogy számíthatunk-e idehaza is a Haier márka markáns megjelenésére.
Attól függetlenül, hogy országunk nem sokat nyom a latba, ha az európai piacot nézzük, mi természetesen tervezzük a Haier márka magyarországi bevezetésért is. Sajnos a pandémia miatt csúszott a márka hazai piaci megjelenése, de továbbra is terítéken van. Folynak az ezzel kapcsolatos tárgyalások. Kialakítottuk a mosógép- és a hűtőszekrény-kategóriák elindítását jól megtervezett és felépített értékesítési stratégia alapján. Míg a Candy márkával a nagy tömegeket szólítjuk meg, a Haier brand egy szűkebb célközönségre fog koncentrálni. Speciális értékesítési csatornákkal, termékekkel és kommunikációval.
