Élesen előre

2021. október 08.

A tradicionális japán Sharp a 2000-es évek vége felé komoly válságba került, aminek eredményeként a márkanév feldarabolódott, és az egyes termékterületek pedig külön utakon folytatták pályafutásukat. A márka háztartási készülékei ezért sokáig nem voltak különösebben reflektorfényben. Az utóbbi években azonban a termékek igen komoly innovációkkal hívták fel magukra a figyelmet, helyet követelve a Sharpnak az iparág élmezőnyében. A márka háztartási gépeit jegyző Vestel Poland managing directorával, Andrzej Kroppal beszélgettünk a márkákról, háttérről, technológiákról, tervekről.

A Sharp már a nyolcvanas évek óta jól csengő márkanévnek számít, azonban a vállalati háttér sokat változott az elmúlt évtizedekben. Mi érdemes tudni ma a márka hátteréről, gyártásról, termékfejlesztésről?

A Sharp valójában már több mint egy évszázada fejleszt olyan technológiákat, amelyek javítják a termékek felhasználóinak életminőségét. A háztartási készülékek szegmensében jelenleg a márka az európai piacokon (Oroszország kivételével) a Vestelnek adott licenc alapján működik, amely 149 országba exportálja termékeit. A csoport technológiai potenciálja, amely a több mint 900 mérnökből álló csapat szakértelmén alapul, a márkáink versenyelőnyének forrása, amely egyben a folyamatos fejlődést is elősegíti. A más vállalatok részéről a Vestelbe vetett bizalom bizonyítja ennek a koncepciónak a hatékonyságát. Számos más gyártó használja technológiai erőforrásainkat, hogy a Vestel gyáraiban saját márkás készülékeket gyártson. Érdemes hangsúlyozni, hogy a Vestel innovációit az egész világon értékelik és elismerik. Az elmúlt években a vállalat több tucat nemzetközi díjat kapott mind a formatervezés, mind a technológia területén. A Sharp márkájú készülékek esetében pedig minden egyes modellt japán mérnökök munkája is hitelessé tesz.

„A csoport technológiai potenciálja, amely a több mint 900 mérnökből álló csapat szakértelmén alapul, a márkáink versenyelőnyének forrása, amely egyben a folyamatos fejlődést is elősegíti. ”

Andrzej Krop, Vestel Poland managing director 

Melyek a márka legfontosabb előnyei?

A jövő konyhája az, amely megfelel a mai vásárlók folyamatosan növekvő elvárásainak. Azt szeretnénk, ha minden gyorsabb, egészségesebb, olcsóbb, csendesebb és biztonságosabb lenne. Általánosságban szólva olyan megoldásokat és technológiákat keresünk, amelyek javítják az életminőséget. Rajtunk, háztartási gépek gyártóin múlik, hogy olyan készülékeket fejlesszünk ki, amelyek nemcsak ezeknek az elvárásoknak felelnek meg, hanem bármilyen belső térbe is illeszkednek. A dizájn, a kiváló minőségű berendezések és a fogyasztók életstílusához igazodó funkciók jellemzik a Sharp készülékeket. A vásárlók értékelik az energiahatékonyságot, a víz- és energiatakarékos megoldásokat, valamint a biztonsági rendszereket is, amelyek azonnal reagálnak, például meghibásodás esetén.

Hová pozicionálják a márkát? Milyen vásárlórétegeket kívánnak megszólítani?

A nagy termékportfólió miatt nehéz lenne a márkát egyöntetűen besorolni. Minden termékkategóriában árban és alkalmazott technológiákban is eltérő készülékeket forgalmazunk. A Sharp márka termékeit ugyanakkor a kiváló minőség különbözteti meg, ami persze a magasabb árakban is visszatükröződik. A készülékek tervezésekor arra törekszünk, hogy – háztartási készülékeink használatának bármely szakaszában – a végfelhasználók úgy érezzék, számíthatnak arra, hogy a készülék „segít” nekik.

Mit jelent ez? Például a hűtőszekrény belseje az egyéni igényeknek megfelelően változtatható, egy speciálisan kialakított Flexi Roomban pedig akár forró edényt is elhelyezhetünk. A szárítógépeink belsejében lévő világításnak köszönhetően egyetlen zokni sem marad a készülékben, mosógépeink víz- és energiatakarékos funkciókkal vannak felszerelve, míg légtisztítóink az aktuális körülményekhez igazítják üzemmódjukat. Sütőinknél 150, sütőben sült étel receptje segíti a főzést, ha pedig sok vendég érkezik, az indukciós főzőlap főzőzónái kombinálhatók, hogy akár egy nagyon nagy serpenyő is elférjen. Összefoglalva, a Sharp készülékeket választó fogyasztók tudják, hogy kiváló minőségű készülékeket vásárolnak, amelyek hosszú évekig szolgálják majd őket. Ezért pedig hajlandóak többet is fizetni.

Milyen termékcsoportokban van jelen a Sharp márka a magyar piacon, illetve mely területekre helyezik a hangsúlyt?

Az elérhetőség és a termékkínálat tekintetében a magyar piac nem különbözik a többi európaitól. A fogyasztók egyaránt vásárolhatnak nagy háztartási készülékeket (főzéshez, mosáshoz, szárításhoz, légtisztításhoz, hűtéshez), valamint kisebb készülékeket (vezeték nélküli porszívók, turmixgépek, vízforralók, mikrohullámú sütők). A magyar vásárlók körében a Sharp mosógépek, szárítógépek és hűtőszekrények, a legnépszerűbb készülékek jelenleg.

Sharp
Az elmúlt években a Sharp számos különleges megoldást és újítást vezetett be. Melyiket említené ezek közül?

A Sharp márka legismertebb technológiája a Plasmacluster – egy innovatív megoldás, amely a természet erőit használja fel, és rendkívül hatékonyan semlegesíti a káros baktériumokat, vírusokat, mikroorganizmusokat, penész- és gombaspórákat. A Plasmacluster technológia minden légtisztítóban és bizonyos hűtőmodellekben is megtalálható. Utóbbi esetben a megoldás megvédi a tárolt élelmiszereket, és hosszabb ideig frissen tartja azokat. A Sharp készülékek egyik legfontosabb jellemzője a biztonság. A legújabb sütőmodellekben megtalálható az Air Curtain technológia, amely a légáramlás segítségével elzárja a forró levegőt a sütő belsejében, így megakadályozza annak kiáramlását az ajtó kinyitásakor. Így bármikor ellenőrizheti a sütés előrehaladását anélkül, hogy megégetné magát. 

Felelős vállalatként arra is törekszünk, hogy reagáljunk az aktuális globális kihívásokra. Ezek egyike az élelmiszer-pazarlás problémája. Ennek kapcsán vezettük be az egyes hűtőszekrényekben megtalálható vákuumozót. A rendszer használata néhány másodpercet vesz igénybe, nagyon egyszerű és teljesen automatizált. A lezárt zacskókban lévő termékek pedig akár 8-szor tovább tárolhatók. Ugyanakkor ez a megoldás lehetőséget teremt arra is, hogy a felhasználók belekóstoljanak a sous vide főzésbe is. Ez a módszer nagyon népszerű a szakácsok körében mind az egészségügyi előnyök, mind a termékek szaftossága és íze tekintetében elért kiváló eredmények miatt. A hűtők esetében a Hybrid Cooling rendszer is külön említést érdemel. A légáramlási megoldás és a készülékek hátsó falára szerelt speciális lemeznek köszönhetően a levegő egyenletesen és folyamatos ütemben kering a hűtőtérben. A technológia csökkenti a tárolt termékek kiszáradását; azok hosszabb ideig megőrzik szilárdságukat, színüket és ízüket.

Az említett fejlesztések a magyar piacon is elérhetőek?

Ezek a technológiák a magyar piacon forgalmazott készülékekben is elérhetőek. A Sharp légtisztító készülékek mindegyike rendelkezik Plasmacluster technológiával, a csúcskategóriás hűtőmodellek többsége pedig Hybrid Cooling rendszerrel. Az Air Curtain funkcióval ellátott sütők szintén kaphatóak. A Vestel gyártási kapacitása lehetővé teszi, hogy a legújabb technológiai megoldásokkal ellátott termékeket egyidejűleg, az értékesítési szintektől és a fogyasztói elvárásoktól függetlenül minden piacon bevezethessük.

Milyen célokat fogalmaztak meg rövid, illetve hosszabb távon a Sharp márkával?

Arra számítunk, hogy a „lelassult élet” trendje hosszabb ideig népszerű marad, különösen, mivel sokan ráéreztek az otthonosabb életmód ízére. Az egészségügyi kérdések is nagyon fontossá váltak a fogyasztók számára. Minden, ami segít javítani az életminőségünket, egyre népszerűbb: antibakteriális és allergia elleni megoldások, légtisztítás, és a vírusok és baktériumok, valamint a szmogban található káros szennyező anyagok eltávolítása. Kereskedelemi tekintetben szeretnénk megőrizni a piacon elfoglalt pozíciónkat. A meglévő termékeket olyan új funkciókkal kívánjuk fejleszteni, amelyek még jobban megfelelnek a fogyasztók igényeinek. Ez inkább evolúció, mint forradalom.

Globális és hosszú távú perspektívából a Vestel úgy döntött, hogy 3 éves beruházási programot indít Vestel Cityben, Manisában (Törökország). Jelenleg a háztartási készülékek szegmensében a gyártási kapacitás évi 12,5 millió darab; ez fokozatosan növekszik, és 2023 végére eléri a 19 milliós szintet. A beruházási program részeként, amelynek értékét 160 millió euróra becsülik, a Vestel a háztartási készülékek gyártási kapacitásának növelését tervezi, ami akár 52 százalék is lehet. Ezek a változtatások különösen fontosak a globális ellátási láncban a közelmúltban bekövetkezett fennakadások vonatkozásában, mivel nagyobb termelési függetlenséget garantálnak a vállalatnak.

Share This