Online irányok

2021. december 01.

A járvány okozta kereskedelmi változások a teljes piacra hatással voltak, és bár az online szegmens szereplőinek a helyzet kedvezőbben alakult, mint másoknak, a változások ezt a területet is új kihívások elé állították. Takács Csabával, az Alza.hu magyarországi vezetőjével beszélgettünk a cég tapasztalatairól, fejlesztéseiről, terveiről.

PUSKÁS KRISZTIÁN - LIEBHERR
Mennyiben változtak a webáruházakkal kapcsolatos vásárlói elvárások, és mennyire maradhatnak tartósak ezek?

Elsősorban a biztonságot említeném meg, a vásárlók igényét arra, hogy biztonságosan vásároljanak.Ez egyszerre jelenti azt, hogy a vevők megbízható webshopot választanak vásárláskor, és azt is, hogy a megrendelt termék biztonságos kiszállítását, átvételét várják el. Ezért is növeltük az AlzaBoxaink számát – mert ez a legbiztonságosabb formája az áruátvételnek. Ha futárral kérték a kiszállítást, fontos volt az érintésmentes átvétel, fizetés – ebben nagyon jók voltak a járvány idején, és jók most is a logisztikai partnereink. Továbbá meghatározó jelentőségű volt a minél pontosabb információ szolgáltatása a kiszállítás időpontjáról, és ez szempont marad továbbra is. Valójában ezek a kritériumok alapvetők minden országban, ahol az Alza működik.

Az online kereskedelemben milyen területekre kerülhet nagyobb hangsúly a korábbinál? A piaci versenyben az árakon kívül mi lehet a legmeghatározóbb szempont a jövőben?

Manapság nem tudunk az előző évek tapasztalataiból kiindulni tervezéskor. Ma, amikor az egész világ küzd a csökkentett megrendelési teljesítésekkel és a tengeri szállítmányozás különböző problémáival, mindenkinek nehéz előre megjósolnia a következő hetek, hónapok újabb és újabb problémáit, reagálni rájuk, megtervezni a raktárkészletet, illetve a megrendelési mennyiségeket. Szerencsére az Alza egy pénzügyileg egészséges kondíciókkal rendelkező és a gyártók számára megbízható partner, ezért kevesebb nehézséget okoz a raktárkészlet feltöltése. A piacon ugyanis az nyer, akinek elég széles a kínálata és megfelelő a raktárkészlete.

Több elemzés is azt prognosztizálja, hogy az online és az offline jelenlét együtt alkothat olyan piaci jelenlétet, ami sikeres lehet. Mit gondol erről?

Budapesten a közeljövőben az ellátás gyorsasága érdekében egy új raktárt nyitunk, valamint az AlzaBox-hálózatunkat is bővítjük. A jövő év végére várhatóan már 800-1000 AlzaBox fog a vásárlók rendelkezésére állni. Ugyanekkor ezt a hálózatot nem csak a saját kiszállításainkhoz telepítjük, mint lehetséges platformot szeretnénk felkínálni másoknak is: webshopoknak, illetve a logisztikai piac szereplőinek, akik szeretnének minél közelebb kerülni a fogyasztókhoz, címzettekhez.Az Alza az elsők között ismerte fel az omnichannel fontosságát, egy független, a Shopsys, az e-kereskedelmi technológiák vezető forgalmazója által készített omnichanneljelentésben az első helyen is végzett. Az Alza nemcsak az elektronikus termékek csoportjában lett nyertes, hanem a fő kategóriában is. A jelentés értékelte többek között a mobilapplikációt, a közvetlenül a boltokban leadható megrendelések lehetőségét, a közösségi médiában folytatott tevékenységet, a termékek elérhetőségéről közzétett információkat, a kosár tartalmának különböző csatornákon történő megoszthatóságát, az online foglalás lehetőségét, a click and collect, valamint egyéb átvételi lehetőségeket, a reklamációs folyamatokat és sok minden más szempontot. El kell mondanom, hogy mindezek a megoldások elérhetők Magyarországon is az Alza.hu-nál. Ráadásul itthon a már tökéletesített, kiforrott, gyermekbetegségek nélküli verziójukat alkalmazzuk, reményeink szerint mindezzel tökéletes vásárlói élményt nyújtva. Például egy magyarországi kutatás az Alza.hu applikációját a három legkedveltebb között tartja számon.

A bemutatóterem szerepe fog változni az értékesítésben? Önök gondolkodnak a csapatuk bővítésében?

A bemutatótermünk állandó fejlődésben van – köszönhetően az újdonságoknak, amelyeket a szakképzett munkatársaink működés közben is be tudnak mutatni. Nem ritkák az úgynevezett gyártói napok, amikor egy-egy gyártó bemutatja a saját fejlesztéseit. A csapatunk, ahogy az egész Alza, folyamatosan növekszik. A szolgáltatásainkat pedig időről időre a vásárlók igényeihez igazítjuk, így most már kérhetik védőfólia felragasztását az új mobiltelefonra, vagy ajándékcsomagolást.

Az AlzaBox fontos eleme a „kiszállításnak”. Ennek a hálózatnak a kiterjesztése szerepel az elképzeléseik között?

Minden héten több tucat új AlzaBoxot telepítünk, és azt tervezzük, hogy idén karácsonyig összesen 200 AlzaBoxot helyezünk üzembe Magyarországon, jövőre pedig tovább növeljük számukat. A budapesti vásárlók számára a kiszállítást pedig még jobban meggyorsítjuk a következő hónapokban, napi kétszer fogunk az AlzaBoxokba szállítani a hét minden napján. Ahogy korábban említettem, ezeket megnyitjuk a piac más szereplői, a csomagkézbesítők és más webáruházak előtt is, így az ügyfelek számára egyetlen okosátvevőhelyet biztosítunk, ahol hamarosan minden online rendelés átvehető lesz.

Ez egy kicsit hasonló a marketplace modellhez, hiszen ez is az erőforrások egyfajta megosztása. Gondolkodnak marketplace plaformban is?

Igen, biztosan lesz Alza-marketplace, a tervek szerint már 2022-ben elindulunk ezzel. Jelenleg piackutatás folyik, hogy a partnereknek milyen igényei lehetnek. Valamint nagyon fontos az is, hogy ez a rendszer fogyasztóbarát legyen. Például, ha valaki 5 különböző terméket rendel, és mind az ötöt másik partnertől, akkor nem örül, ha az öt csomagban érkezik meg, öt különböző időpontban. Ezért azon is dolgozunk, hogy a mi rendszerünk ne ilyen legyen.

Mi a legnagyobb termék, ami elfér egy AlzaBoxban? Egy hűtő esetében elképzelhető hasonló átvételi lehetőség?

A maximális termékméret a legnagyobb fiókméret függvénye – persze, számolnunk kell a csomagolással is, szóval AlzaBoxba csak kicsi és közepes méretű termékeket lehet rendelni. Nagyobb termékeknél, például hűtőnél, több lehetőség közül választhat a vásárló – vidékre a logisztikai partnereink szállítanak, Budapesten működhet a személyes átvétel, vagy akár a saját szolgáltatásunk – az Alza Express igénybevétele. A vásárló megrendeli a terméket, mi kiszállítjuk, amennyiben lehetséges, beüzemeljük, a csomagolóanyagot és a régi készüléket pedig elhozzuk. Dolgozunk egy új megoldáson, vidéken is, Budapesten is keresünk partnereket, akiknél a nagy méretű termékeket átvehetnék a vásárlók. A kiszállítás vonatkozásában nagy jelentőséggel bír az időtényező is. A gyorsaság mellett az időzítés is fontos, hiszen senki nem szeret sokáig otthon ülni a csomagra várva. Nemrégiben tettük elérhetővé azt a szolgáltatásunkat Budapesten, hogy a rendelés kiszállításához kétórás időablakból lehet választani. Így a délig leadott rendelések akár aznap is megérkezhetnek egy garantált kétórás időintervallumon belül.

Nemrégiben jelent meg az applikációjuk, amely gyorsíthatja a termékátvételt a vásárlók számára. Milyen arányban veszik ezt igénybe a vevők? Jelenhetnek meg az alkalmazásban további új funkciók a jövőben?

Az applikációnk funkcióit folyamatosan fejlesztjük a vásárlók igényeit, visszajelzéseit figyelembe véve. Az egyik legújabb fejlesztésünk, hogy a QR-kód beszkennelésével az AlzaBox monitorján is át lehet venni a terméket a boxból. Nem kell kikeresni a megrendelési számot, elég leszkennelni a QR-kódot, és az AlzaBox megfelelő fiókja már nyílik is. Az egész folyamat pár másodpercet vesz csak igénybe, teljesen érintésmentes, a megnyitott fiókot a termék átvétele után elég csak könyökkel becsukni. Az applikáció népszerűsége töretlenül növekszik, a pandémia alatt több mint félmillió vásárló töltötte le. A megrendelések több mint 60%-át mobilon, webes felületen vagy az applikáció segítségével adják le.

Az Alzánál folyamatosan új, innovatív megoldásokon dolgozunk, amelyeknek célja a folyamatok tökéletesítése, megújítása.

Takács Csaba, az Alza.hu magyarországi vezetője 

Az Alza nyitott a technológiai fejlesztésekre. Ezt támasztja alá az applikáció vagy a cégnél bemutatott robotkutya is. Vannak egyéb ilyen irányú törekvéseik?

Az Alzánál folyamatosan új, innovatív megoldásokon dolgozunk, amelyeknek célja a folyamatok tökéletesítése, megújítása. Legújabb és már kipróbálható lehetőség vásárlóink számára az autó csomagtartójába történő kiszállítás, amit egyelőre Prágában tesztelünk. Ha beválik ez az átvételi lehetőség, akkor a jövőben kiterjesztenénk ezt a szolgáltatást szélesebb körben is. De említhetem a szintén Prágában működő „Future Shop” üzletünket is, amely teljesen automatizált, emberi közreműködés nélküli vásárlást kínál. Nagyon sok az olyan fejlesztés, amit a vásárló nem érzékel azonnal. Az egyik fókuszterületünk, hogy minél alaposabban feltérképezzük, megismerjük ügyfeleink igényeit. A tapasztalatok szerint ez működik is, bemutatótermünkben 10 vásárló közül 7 azonnal, rögtön a megrendelés után átveheti a terméket, hiszen az része raktárkészletünknek. A legfejlettebb technológiákat alkalmazzuk raktárainkban, a napokban nyílt egy a csehországi Chrastanyban, ami az egyik legmodernebb raktár egész Európában.

A Black Friday az egyik legjelentősebb kereskedelemi akciós időszak. Lehet, kell ebben még újat mutatni?

A Black Friday minden évben része a karácsony előtti vásárlási akcióknak, a vevők is várják és kedvelik. Az idei karácsonyi kínálat azonban nem igazán az árleszállítások mértékéről szól, hanem a termékek elérhetőségéről. A chiphiány, a problémák a kínai szállítmányokkal összezavarták az egész beszállítói rendszert. Az Alza vállalatcsoport azonban jelentős összegeket fektetett be az idei év folyamán a raktárkészletbe, amelynek összértéke novemberben 35 százalékkal több volt, mint tavaly ilyenkor, meghaladva a 10 milliárd cseh koronát. A széles termékpaletta-kínálaton kívül nagyon fontos számunkra, hogy az engedmények, akciók kommunikálása transzparens és korrekt legyen, aktívan követjük az árakat és hiteles engedményeket teszünk közzé. Az idei Black Friday kapcsán elmondható, hogy a vásárlók szinte azonnal felfedezték a korábban említett lehetőséget, vagyis hogy Budapesten időablakokban lehet rendelni, és az aznapi szállítás jó árban van. Szinte az összes ablakunk teljes kapacitása ki lett használva, több autót kellett csatasorba állítani, és ami meglepő, az AlzaBoxokba rendelt mennyiség így is megmaradt. Az akcióban nálunk egy televízió és egy alaplap volt a legkelendőbb. Ezeken kívül pedig monitorok, sportkamera és különböző háztartási kisgépek vannak az első tíz legkeresettebb termék közt.

Share This