Elindította saját marketplace szolgáltatását a Mediamarkt Németországban. A megoldás jelenleg béta-fázisban van, ami alapvető funkciókat és korlátozott választékot jelent. De mind kínálat, mind földrajzi lefedettség tekintetében további bővítésre lehet számítani, így nem kizárt, hogy a jövőben Magyarországon is bevezetésre kerül a platform.

Jelenleg két országban, Németország mellett Spanyolországban érhető el a MediaMarkt-marketplace béta-verziója, de a közeljövőben várhatóan újabb országokban jelenik meg a szolgáltatás, így például 2022-ben már valószínűleg Ausztriában is bővül ezzel a cég portfóliója. Egyelőre azonban a német központ jár élen az újítás tekintetében. A német weboldal részletes tájékoztatást is ad a közelmúltban bevezetett szolgáltatásról, a csatlakozási lehetőségekről és feltételekről.
MediaMarkt-marketplace
A koncepció egy standard marketplace-elgondolás, vagyis a cég lehetőséget nyújt más piaci szereplőknek, hogy termékpalettájukat a MediaMarkt weboldalán keresztül kínálják, kihasználva annak ismertségét és látogatottságát. A MediaMarkt-marketplace üzleti modellje is az általánosnak tekinthető gyakorlathoz igazodik, azaz a csatlakozó kereskedőknek havi díjat kell fizetniük, ami jelenleg 39 euró, illetve a termékek értékesítése után jutalékot is felszámít a MediaMarkt, amelynek mértéke az adott termékkategória függvényében változik. Belépési díj nincs, és a szerződés sem határozott idejű, így az bármikor indoklás nélkül felmondható. A szolgáltatás azonban nem teljes körű, pontosabban az e-kereskedelemben használt terminus szerint a MediaMarkt-marketplace fulfilment szolgáltatást nem nyújt. Ez azt jelenti, hogy a kiszállításról és visszavételről a csatlakozó partnernek kell gondoskodnia, a MediaMarkt logisztikai rendszere nem vehető igénybe számukra, illetve az áruházak sem átvevő-, sem visszavételi pontként nem használhatók a külső partnerek számára.
A csatlakozás feltételei
A MediaMarkt-marketplace platformjához történő csatlakozásnak természetesen vannak feltételei. Minden partnernek rendelkeznie kell EU-s telephellyel, bankszámlával, kereskedelmi és adóügyi regisztrációval, valamint biztosítani kell saját vagy külső szolgáltató hálózatával az EU-n belüli logisztikai hátteret, a termékek kiszállításának és visszaküldésének lehetőségét EU-n belüli raktár révén. Az ugyan nem kritérium, hogy a csatlakozó vállalkozás német legyen, azonban a feltételek között szerepel, hogy partnereknek biztosítaniuk kell német nyelvű ügyfélszolgálatot is. Ez pedig, ha nem is korlátozza a nem helyi cégek részvételét, azért némileg megnehezíti a nem német vállalkozások dolgát. Ha a potenciális partner megfelel az imént felsorolt elvárásoknak, illetve teljesíti a termékekre vonatkozó követelményeket, akkor egy regisztrációs űrlapot kell csak kitöltenie, és a MediaMarkt felveszi vele a kapcsolatot a csatlakozás részleteinek tisztázása érdekében.
Technikai háttér
A technikai integrációra a MediaMarkt CSV vagy Excel formátumot biztosít, de API felületen keresztül is történhet a termékadatok feltöltése. Emellett a cég folyamatosan fejleszti az adatszolgáltatókkal való együttműködéseket a csatlakozási lehetőségek spektrumának bővítése érdekében. De jelenleg is rendelkeznek már Plentymarkets, Effectconnect és channelengine felületekkel.
A modell alapvetően centralizáltnak tűnik, ugyanakkor az is feltételezhető, hogy a helyi képviseleteknek is komoly szerepe lesz a lokális megvalósításban. Ezt valószínűsíti például a német nyelvű ügyfélszolgálat követelménye. Logikusnak tűnik ugyanis, hogy ez az elvárás minden országban az adott ország nyelvére változik. A koncepció kapcsán érdekes még az is, hogy nemcsak kereskedők csatlakozhatnak, hanem gyártók is. Ez pedig akár egy teljesen új kereskedelmi rendszer kialakulását is előrevetítheti. Különösen, ha a MediaMarkt példáját más jelentős kereskedelmi láncok is követik majd a jövőben.
Nyitókép:MediaMarktSaturn