A belgrádi székhelyű Comtrade Distribution által alapított Tesla az egyik leggyorsabban növekvő márka a háztartási gépek piacán a SEE régióban. Nebojša Lozóval, a Tesla vezérigazgatójával a márka hátteréről, terveiről és céljairól beszélgettünk.
Mit érdemes tudni a Comtrade Distributionról, mint a Tesla márkát létrehozó vállalatról?
A Comtrade Distribution az IT-eszközök, okostelefonok és szórakoztatóelektronika vezető forgalmazója a SEE régióban. A vállalat számos piacon – Magyarországon, Szerbiában, Görögországban, Cipruson, Szlovéniában, Bosznia-Hercegovinában, Horvátországban, Romániában, Bulgáriában, Montenegróban és Észak-Macedóniában – értékes és jelentős ügyfélkörrel rendelkezik. A Comtrade Group részeként a Comtrade Distribution az elmúlt 30 év során változatos termékportfóliót alakított ki, amely gyakorlatilag az összes vezető globális technológiai márkát képviseli. Ez a portfólió egy rendkívül sikeres márkát – a Teslát – is magában foglalja.
Hogyan került képbe a Tesla és milyen célt fogalmaztak meg a márkát illetően?
Miközben a vállalat növekedett, és arra összpontosított, hogy vezető pozícióját a régióban a nagy értékű technológiai megoldások és termékek szállítása terén megalapozza, a Comtrade Distribution számára a következő logikus lépés az volt, hogy saját márkát hozzon létre – ebben az esetben a Teslát. A márkát „a semmiből” hoztuk létre, azzal a céllal, hogy kielégítsük a vásárlói igényeket, illetve a piac változásaira gyorsan tudjunk reagálni és átalakulni. A Tesla történetét a kezdetektől fogva egy nagy és jól pozícionált vállalat tapasztalt, de ugyanakkor vállalkozó szellemmel és lendülettel is rendelkező kollégái írták.
Milyen termékkörökben találkozhatunk Tesla készülékekkel? Milyen területre fokuszálnak különösen?
Minden a táblagépekkel és a televíziókészülékekkel kezdődött, később pedig a háztartási készülékek szegmensére is kiterjesztettük a tevékenységünket. Napjainkban a Tesla portfóliója szinte minden alapvető termékkört lefed műszaki termékek vonatkozásában, beleértve a mosógépeket, mosogatógépeket, tűzhelyeket, sütőket, főzőlapokat, páraelszívókat, légkondicionálókat, légtisztítókat stb. is. Meglehetősen gyorsan bővülünk az új termékcsoportok kínálata terén, gondosan figyelemmel kísérve a piaci trendeket és feltérképezve a fogyasztók igényeit és elképzeléseit. Igen nagy hangsúlyt fektetünk a márka választékának további bővítésére is. Az olyan már bevált kategóriák után, mint a televíziók, légkondicionálók és háztartási nagygépek, logikus iránynak tűnik a háztartási kisgépek bevezetése. A háztartási kisgépek bevezetésével elindulunk azon az úton, amivel az egyik legmarkánsabb márkájává válhatunk a régióban, sőt azon kívül is.
Hogyan tart lépést a Tesla a modern technológiával?
Tisztában vagyunk azzal, hogy mind a nagyobb, mind a kisebb háztartási készülékek évről évre okosabbak lesznek. Amire biztosan büszkék lehetünk, az a televízió szegmensünk eredményei: A Tesla készülékek lépést tartanak a korszerű technológiával, a világ legjobb operációs rendszereit használva. A Google-lal történő együttműködés, illetve szerződés lehetővé tette számunkra, hogy minősített Android TV operációs rendszert használjunk. Valamint gyorsan implementáltuk a webOS operációs rendszert is néhány modellünkön.
Ami a hardvert illeti, a Tesla modellek a világ neves gyártóinak legújabb generációs chipjeit használják, továbbá a QLED technológiát is beillesztettük a panelkínálatunkba. Igen büszkék vagyunk a Tesla Smart Things alkalmazásra is, amely jelenleg képes egy okostelefont Wi-Fi hálózaton keresztül összekapcsolni egy tévével, egy légkondicionálóval vagy egy légtisztítóval. 2022-től pedig ez a robotporszívókkal is lehetséges lesz. Az idei tervünk az, hogy minél több eszközt tegyünk minél okosabbá. Ha meg akarjuk tartani jelenlegi pozíciónkat, akkor a smart technológiákkal szinkronban kell haladnunk. Továbbra is rugalmasan állunk a portfóliónk további bővítéséhez, és a Tesla okosotthon-ökoszisztéma megteremtésére, mint célunk elérésére koncentrálunk.
A háztartási gépek piacán Magyarországon több márka és modell található, mint valaha. Miért döntöttek úgy, hogy a belépnek a magyar piacra is?
Tisztában vagyunk azzal, hogy a Tesla viszonylag új márka a regionális piacon, és hogy még sok munka áll előttünk. Bár az eddigi üzleti működésünkkel elégedettek vagyunk, célunk, hogy a márkát még közelebb hozzuk a magyarországi fogyasztókhoz. Szeretnénk bemutatni a márkánk által kínált összes előnyt, és elmagyarázni, hogy a Tesla készülékek minden minőségi előírásnak megfelelnek. Hiszünk abban, hogy a Tesla erősíteni fogja a pozíciónkat, és a következő években segíteni fog nekünk abban, hogy elnyerjük a vásárlók bizalmát Magyarországon és minden más piacon, ahol tevékenykedünk.
A Tesla műszaki termékeit idehaza forgalmazó, Spinnaker Distribution Kft. kereskedelmi igazgatóját, Szerdahelyi Dávidot és Gáspár Dávid brandmenedzsert a márka hazai jelenlétéről kérdeztük.
Mióta van jelen a cég a magyar piacon, illetve mióta kaphatók a Tesla termékek?
SZD.: A magyarországi tevékenység 2017-ben kezdődött a GoPro termékek kizárólagos forgalmazásával. Két év és kiváló eredmények után, az utóbbi időszak talán legnehezebb évében, 2019-ben vezettük be a Segway rollereket és a Tesla televíziókat idehaza. A két új márka tovább erősítette portfóliónkat és segítette az erős lokális jelenlét megteremtésének érdekében tett erőfeszítéseinket. Ma már a magyar üzletekben nem csak televíziókkal, de más Tesla készülékekkel is találkozhatnak a vásárlók, a hűtőszekrényektől kezdve a mosógépeken és mosogatógépeken át a mikrohullámú sütőkig. A magyar piac nagyon fontos a cégcsoport számára a jövőre vonatkozó tervek szempontjából. A márka megvetette a lábát és a későbbiekben is jelen kíván lenni, ezért folyamatosan keressük a módját annak, hogy új fogyasztókat vonzzunk, és növeljük a már meglévő vásárlók lojalitását a márkához. Ennek érdekében vezetünk be új termékköröket, és új modelleket a lokális trendeket tükröző piackutatások alapján, illetve olyan eszközöket alkalmazunk, mint a kiterjesztett garancia.
Gáspár Dávid
Brandmenedzser |Spinnaker Distribution Kft.
Mi a tapasztalatok, milyen piaci visszajelzéseket kaptatok eddig a TESLA márkáról?
GD.: A sokszereplős piac ellenére is sikerült 60 százalékos fejlődést elérnünk a tavalyi évben, amiben fontos szerepet játszott, hogy a termékfejlesztési csapat megtalálta az ideális egyensúlyt a minőség és a megfizethető ár között. A rendkívül alacsony, 0,5 százalék alatti meghibásodási rátának köszönhetően pedig a vásárlói bizalom is folyamatosan erősödik a Tesla márka iránt.
Mikor várható a Tesla kisgépek bevezetése itthon?
GD.: Már az idei első negyedévben megjelenik néhány termékünk a polcokon, a későbbiekben pedig folyamatosan bővüli fog a kínálat egészen az év végéig.
Szerdahelyi Dávid
Kereskedelmi igazgató |Spinnaker Distribution Kft.
Mire fókuszálnak az idén? Milyen célt tűztek ki 2022-re?
SZD.: Mindenképpen szeretnénk jelentős fejlődést elérni a fehéráruk piacán, és szintén nagy növekedést várunk a háztartási légkondicionálók területén is. Így elsősorban ezekre a területekre fokuszálunk az idei év során. A Tesla értékesítési forgalmának 60 százalékos növelését szeretnénk ismét elérni folyamatosan szélesedő portfólióval, és a partnerek még jobb kiszolgálásával. A termékek minőségébe vetett bizalom további erősítésének érdekében pedig növelni fogjuk a garanciaidőket is.