Van benne potenciál

2022. szeptember 12.

Az elmúlt néhány évben a kiegészítők piacán a gamingeszközök és a vezeték nélküli fülhallgatók iránt nőtt az érdeklődés legnagyobb mértékben. Ez a kínálatban is tetten érhető. Egyre több márka és egyre több modell érhető el. De vajon kitart-e még a keresletnövekedés, vagy változások kapujában áll a terület? Prohászka Ottót, a Hama ügyvezetőjét kérdeztük, milyen lehetőségek vannak ezekben a szegmensekben, illetve milyen egyéb terültekben lehet még potenciál a kiegészítők piacán.

A vezeték nélküli fülhallgató az egyik legdinamikusabban fejlődő szegmens a kiegészítők körében. Lát még ebben a területben további potenciált? Mi lehet a kereslet mozgatórugója a jövőben?

Mindenképpen látok további fejlődési lehetőséget a területben. A kategória szélesebb körben 2019-ben jelent meg idehaza. Akkor csak kevés gyártó, kevés márka képviseltette magát, és a technológia sem volt teljesen kiforrott. Ma már mind a választék, mind a minőség tekintetében szélesebb a kínálat. Valamint az árak is jelentősen csökkentek, és már 10 ezer forintos fogyasztói áron is lehet kapni vezeték nélküli fülhallgatót, azaz a vezetékes és a vezeték nélküli modelleknek már van közös halmaza ár viszonylatában. A vezetékesről vezeték nélkülire történő váltást az ár és a technológia szintje mellett az okostelefon-gyártók is gerjesztik. Számos márka elhagyta a készülékeiről a fülhallgató-bemenetet, így ezeknél a telefonoknál csak a vezeték nélküli fülhallgató jöhet szóba kiegészítőként.

A vezetékes modellek piaca meglehetősen nagy volt korábban, illetve az elmúlt években az okostelefon-eladások legrosszabb esetben is csak stagnáltak, ez pedig azt jelenti, hogy van még potenciál a vezeték nélküli fülhallgatók számára. Ezenkívül, ahogy minden új termékkategóriánál, ebben a szegmensben is elindult egyfajta piactisztulás. Az olcsó, gyakran csalódást jelentő termék megvásárlása után sokan döntenek egy jobb minőségű készülék beszerzése mellett. Ez a trend a vezeték nélküli fülhallgatóknál is kezd kirajzolódni. A vásárlásokat növelheti még az is, hogy nagyon könnyű elveszíteni a fülhallgatópár egyik felét, vagy a töltőbölcsőt. Ez jelenthet forgalomnövekedést, de később akár problémát is okozhat a gyártók számára.

Ebben a termékkörben igen széles a választék. Hogyan, mi alapján tud a vásárló eligazodni a kínálatban?

Valóban széles a választék, olyan márkák is jelen vannak ebben a szegmensben, akik korábban nem foglalkoztak ilyen jelegű termékekkel, mondjuk notebookgyártók. A kínálatban minőség és funkcionalitás szerint is vannak különbségek. Ilyen lehet a zajszűrés opció, a vízállóság, a beállítási lehetőségek, vagy akár a kivitel, a fülhallgató kialakítása. Illetve a dizájn is számíthat a választás során. Ugyanakkor viszont higiéniai termékről van szó, vagyis nem lehet kipróbálni. Ezért a háttéranyagok, tesztek, leírások jelenthetik az elsődleges információforrást a vásárlók számára. Illetve éppen ezért a márkának is jelentősége van.

A Hama vezeték nélküli fülhallgató-portfóliója hogyan épül fel?

Három márkát és körülbelül 12-14 modellt kínálunk a szegmensben. A Hama mellett a Happy Plugs dizájntermékeivel, illetve az abszolút csúcsminőséget képviselő Jabra modellekkel vagyunk jelen a termékkörben. Utóbbi brand egyértelműen specialistának számít. A cég alaptevékenységeként gyárt és fejleszt hallókészülékeket, illetve call centerek számára audioeszközöket. Ennek megfelelően igen komoly tapasztalatokra tettek szert, és fejlett technológiával rendelkeznek. Egyes Jabra, vezeték nélküli fülhallgatómodellekben például külön kalibrálható a két füles, vagy lehetőség van a hangszintek beállítására, de említhető a készülékhez tartozó applikáció, amely további előnyöket nyújthat a felhasználónak, pl. sportolás közben is.

A gaming, a szoftvereket is beleértve, idehaza tavaly már 65 milliárdos piacnak számított. Meglátása szerint kezd már telítődni ez a piac, vagy vannak még kiaknázatlan potenciálok?

A tavalyi és az azt megelőző év a 2018–2019-es évekhez képest robbanásszerű növekedést hozott ebben a szegmensben. Az idei esztendő elmarad 2020–2021-től, de még mindig a 2019-es szint felett van. Ez azt jelenti, hogy a járvány forgalomnövelő hatásai nélkül is fejlődik a terület. Megítélésem szerint pedig további növekedésre is számítani lehet. 

„Egyrészt a fiatalabb generációk új belépőkké és potenciális fogyasztókká válnak a szegmensben. Akik pedig már korábban is játékosok voltak, saját jövedelemre is szert tesznek, azáltal, hogy elkezdenek dolgozni. Míg az idősebbek nem csökkentik a potenciált, mivel ők korábban sem jelentették a „gamingpopuláció” részét.”

Másik mozgatórugója a területnek, hogy sokan válnak komolyabb játékossá, vagy akár e-sportolóvá. Ezek a fogyasztók meglévő eszközeiket fejlesztik, cserélik jobb minőségűre. Illetve még egy szempontot lehet említeni. A nagy igénybevétel miatt a relatív avulás ezen a területen gyorsabb, ami szintén új vásárlásokat eredményezhet. Összességében, a gamingszegmenst folyamatosan finoman növekedő területnek látom, ahol a fejlődésnek elsősorban nem a darabszám, hanem az érték az alapja.

A gamingeszközök esetében beszélhetünk fejlesztésekről. Lehetnek ezek a termékek még jobbak, és ha igen, hogyan?

Maguk az eszközök is fejlődnek, változnak, elég csak a mechanikus billentyűzetekre gondolni. Fontosabbnak látom viszont, hogy új területek kapcsolódnak a szegmenshez. Az elmúlt pár évben a streaming révén, például a mikrofonok vagy a kézkamerák is részévé váltak a gamingkínálatnak. Így akár a különféle világítási megoldások vagy a hátterek is egyre inkább részei lehetnek a jövőben a gamingválasztéknak.

A rezsiköltségek emelkedésével más megítélése lehet az okoskiegészítőknek, illetve kézzelfoghatóbbá válik azok hasznossága. Számítanak a terület felfutására?

Jelenleg konkrét számokkal még nem lehet alátámasztani, de várhatóan az igény emelkedni fog az okoskiegészítők iránt. Azt már most is érzékeljük, hogy a Hama blog smart home szekciójának a látogatottsága növekszik. Elsősorban a LED-izzók iránti keresletnövekedésére számítunk, különösen október környékén, amikor majd korábban sötétedik. De a wifis izzók és a termosztátok iránt is fokozódhat az érdeklődés, valamint akár népszerűbbek lehetnek az olyan termékek is, mint az előrejelzést is adó időjárás-állomás, amit össze lehet kapcsolni más készülékekkel, vagy a napelemes kültéri kamera. Úgy vélem, a felvevőpiacon a fogékonyság legalább érdeklődés szintjén nagyobb lesz.

Véleménye szerint az ilyen készülékek értékesítése igényel mélyebb, alaposabb termékismeretet az eladóktól? Vagy másképpen megközelítve, nehezebb a termékek piacra vitele?

Egyértelműen igen, az edukáció elengedhetetlen ezen a területen. A Hama készülékeinek alkalmazása elég egyszerű, de számos olyan termék van, ami igényel technológiai érzéket a felhasználótól. A szakeladói képzettség pedig nem követi ezt. Így a piacra vitel nem egyszerű, és az információközvetítés a gyártóra hárul.

Mit vár az év hátralévő részétől, illetve a jövő évtől, tekintve az olyan kedvezőtlen kilátásokat, mint az infláció vagy a pandémia újabb felerősödése?

Újabb üzletbezárásokra szerintem nem kerül sor, ennek ellenére a kedvezőtlen gazdasági folyamatok és az első kifizetendő számlák megérkezése miatt az ősz folyamán a piac stagnálására és visszafogott költésre számítok. A Hama az első félévben igen jól teljesített, sőt augusztus első hete is jól alakult, így bízom benne, hogy összességében 2022 növekedést jelent majd nekünk. A jövő év alakulását sok minden befolyásolja, véleményem szerint sok múlik azon is, hogy milyen lesz az idei ősz a piac számára.

További rovatainkból:

Az ország boltja

Az ország boltja

Az Árukereső.hu 2011 óta töretlenül keresi a legkiválóbb minőségű szolgáltatást nyújtó webáruházakat a vásárlók szavazata alapján. Így idén 14....

72 másodpercenként vásárlás

72 másodpercenként vásárlás

Egyre sikeresebb a Pepita Group Zrt. az online kereskedelemben  A Pepita Group Zrt. sajtóközleménye szerint a hazai bruttó forgalma több mint 24...

IFA 2024 I. rész

IFA 2024 I. rész

Videók - IFA 2024 I. rész A fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...

IFA 2024 II. rész

IFA 2024 II. rész

Videók - IFA 2024 II. részA fennállásának 100. jubileumát ünneplő IFA 2024-ben is rengeteg újdonságot tatogatott. A rendezvényen számos márka...

Share This
rededitions
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Adatvédelmi tájékoztató