Még mindig probléma a készlet, csak most más okból

2022. december 02.

A világjárvány hatására az ellátási láncokban bekövetkezett fennakadások számottevő nehézségeket jelentettek az árukészletek tekintetében. Mostanra viszont már nem a termékhiány jelenti a legnagyobb problémát a készletek kapcsán, hanem sokkal inkább a készletfinanszírozás kérdése nehezíti meg a piaci szereplők helyzetét.

Beko
Készletfelhalmozódástól az áruhiányig

A világjárványra kezdetben szinte minden piaci szereplő a beszerzések azonnal leállításával reagált. A kereslet drasztikus visszaesésétől, illetve az értékesítési lehetőségek beszűkülésétől tartó piac a készletfelhalmozódás rémét látta maga előtt. Az aggodalmak azonban viszonylag gyorsan szertefoszlottak. A kereslet nemhogy nem esett vissza, de több szegmensben komoly növekedésre került sor. Cserébe viszont a pandémia komoly fennakadásokat okozott az ellátási láncokban. A kereslet növekedése és az ellátási nehézségek pedig együttesen számos termékkörben készlethiányt eredményeztek a piacon. Ezzel párhuzamosan, illetve ezt követően a nyersanyag-, energia- és üzemanyagárak emelkedésének és a szállítási költségek növekedésének következményeként a termékek előállítása is drágábbá vált. Mindez pedig indokolttá tett némi óvatosságot a gyártási mennyiségek vonatkozásában. Ennek ellenére mostanra már nem a termékelérhetőség jelenti a legnagyobb problémát az árukészletek tekintetében idehaza.

Az árfolyam szorításában

A magyar műszaki piacot tulajdonképpen szinte kizárólag importból származó termékek alkotják, így aztán a forintárfolyam alakulása alapjaiban határozza meg a piaci szereplők lehetőségeit. A beszerzési árak növekedése azonban csak a jéghegy csúcsa. A kedvezőtlen gazdasági folyamatok a banki kamatokat sem hagyták érintetlenül. A kamatlábak emelkedése pedig igencsak markáns költségnövekedést jelent a készletfinanszírozásban. Ráadásul az sem példa nélküli, hogy az árak emelkedésének hatására a hitelállomány is megnövekedett.

Kézenfekvő megoldásnak tűnik a készletek csökkentése, csakhogy ez annyira nem egyszerű. A kereskedelemben zajló folyamatok, az online értékesítés megugrása a szortimentkialakításra is hatással volt. A minél szélesebb kínálat helyett az állandóan elérhető választék optimálisabb megoldásnak tűnik, amivel több kereskedő élt is. Ez akkor működik igazán, ha a termékek elérhetősége megfelelő. Persze a kereskedő ezt annyira nem szeretné saját maga megfizetni, és többletfinanszírozási igényt támaszt a beszállító felé. A beszállító azonban ezt nem akarja megfizetni, és igazából ez nem is csak szándék kérdése. Mindenki addig nyújtózkodhat ugyanis, ameddig a hitelkeret-takarója ér. A jövő év kilátásait figyelembe véve pedig nem az a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy a hitelbiztosítók növelik a kereteket.

Mi lehet az optimális reakció a piacon ilyen helyzetben?

Nem egyszerű a helyzet, mert egyik oldalról a termékellátottság igény, és akár piaci versenyelőnyt is jelenthet. Másik oldalról viszont a készlet mostanság meglehetősen drága mulatság. Talán a legnehezebb dolga a disztribútoroknak van. Ezeknek a cégeknek saját maguknak kell a financiális hátteret biztosítaniuk, mindenféle háttértámogatás lehetősége nélkül. Így valamekkora készletcsökkentés elkerülhetetlennek tűnik esetükben. A képviseletek valamivel könnyebb helyzetben vannak. Egyrészt az euróban történő finanszírozás olcsóbb, másrészt a központok vagy anyacégek szükség esetén tudnak segítséget nyújtani valamilyen módon. Nem utolsósorban pedig a regionális központok, a készletmozgatási lehetőségek révén, jelentősen képesek javítani a termékelérhetőséget, csökkentve a készletezés kockázatát és költségeit. A leghatékonyabb megoldásnak azonban az tűnik, ha a beszállító és a kereskedő közösen becsüli fel a várható forgalmakat, és ennek függvényében optimalizálják a készleteiket. Ez persze igényel némi nyitottságot és rugalmasságot, ami nem feltétlenül tartozik a hazai piaci legfontosabb ismérvei közé.

TOVÁBBI CIKKEINK A ROVATBÓL:

A kínaiak már a spájzban vannak!

A kínaiak már a spájzban vannak!

„A kínaiak már a spájzban vannak!” – Elvesztett verseny vagy alkalmazkodási kényszer?  Kínai márkák, globális dömping, európai válaszkeresés – az...

BestByte nemzetközi színtéren

BestByte nemzetközi színtéren

BestByte a nemzetközi színtéren – csatlakozott az E-Square európai beszerzési szövetséghez Jelentős mérföldkőhöz érkezett a BestByte Partner Group:...

A legendás Thomson márka visszatért

A legendás Thomson márka visszatért

A legendás Thomson márka visszatért – az európai piacra szánt televíziók Magyarországon készülnekA Thomson név sokaknak ismerősen cseng, hiszen a...

Technológia és megjelenés

Technológia és megjelenés

Fontosabb televíziós fejlesztések az elmúlt húsz évből  Ha egy mondatban kellene összefogni a televíziók elmúlt 20 évének a fejlődését, akkor az az...

Share This
rededitions
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Adatvédelmi tájékoztató